• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bränslesystem Problem vid Såifa-tankning + Yx-info

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 79

Guest
För er som inte redan märkt det, så har en del Såifastationer (t ex Trelleborg) endast lastbilsmunstycke på sina tankningspistoler, så det går inte att tanka husbilen där.
Tankat på flera olika Såifastationer de sista åren, men aldrig råkat ut för detta förut.
Har en Hymer på Transitchassi, så tankröret är Ford original och funkat bra att tanka Såifa i flera år.

Om du planerar att tanka på en Såifastation du inte brukar tanka på, så ha en plan B för alternativt tankställe.

För er som ska till Norge, så funkar ÅFA-kortet fortf inte på Yx-stationerna, men dieseln billigare där än här! 20SEK/lit nuvarande valutakurs. 👍
Screenshot_20230615-081436.png
Trevlig HBsommar.
 
Senast redigerad av en moderator:
För er som inte redan märkt det, så har en del Såifastationer (t ex Trelleborg) endast lastbilsmunstycke på sina tankningspistoler, så det går inte att tanka husbilen där.
Tankat på flera olika Såifastationer de sista åren, men aldrig råkat ut för detta förut.
Har du planerat att tanka på en Såifastation du inte brukar tanka på, så ha en plan B för alternativt tankställe.

För er som ska till Norge, så funkar ÅFA-kortet fortf inte på Yx-stationerna, men dieseln billigare där än här! 20SEK/lit nuvarande valutakurs. 👍
Visa bilaga 26110
Trevlig HBsommar.
Vad har du för bil?
Jag ställer frågan med tanke på att olika bilar kanske har olika stora hål precis som Mars S skriver. Själv har jag en Fiat Ducato och tankhålet är 40 mm i diameter. Jag vet inte om det klarar lastbilsmunstycke. Men än så länge har jag inte haft problem de få gånger jag tankat på olika SÅIFA-stationer.
 
Senast ändrad:
Har tankat av misstag med lastbilsmunstycke fått vara väldigt försiktig med bränsletrycket men inga andra problem. Tror utan att veta att det mest handlar om bränsletrycket i minutliter.
 
Även jag har råkat ut för detta på en Såifastation, munstycket var för grovt att passa FIAT.
Hej. Olika husbilar har olika stora hål rör att tanka så det är nog best att hålla sig till personbils handtaget om man inte vet att det går bra med det som är för lastbilar men jag har inte något problem med lastbils pumpar.
Mvh Umebo
 
Har tankat av misstag med lastbilsmunstycke fått vara väldigt försiktig med bränsletrycket men inga andra problem. Tror utan att veta att det mest handlar om bränsletrycket i minutliter.
Nu gällde inte tråden bränsletrycket, utan munstycket. På Såifa är det alltid högre bränsletryck, anpassat för lastbilar och inte ställbart bränsletryck som på vanliga personbilstappar.

Även jag har råkat ut för detta på en Såifastation, munstycket var för grovt att passa FIAT.
Tack! Vad bra, då är jag inte ensam om det problemet.

Hej. Olika husbilar har olika stora hål rör att tanka så det är nog best att hålla sig till personbils handtaget om man inte vet att det går bra med det som är för lastbilar men jag har inte något problem med lastbils pumpar.
Mvh Umebo
Det finns inga "personbilshandtag" på Såifastationerna, däremot kan pistolmunstycket vara anpassat till mindre bilar.

Ni vet väl om att vi har samma pris på alla Preemstationer, så har de glass o korv m.m, även små munstycken ;)
Då tråden gällde Såifa och inte glass och korv på Preem, kommer jag att stänga den, innan det blir diskussioner om väder och vind också m m.

Min intention med tråden var att ge er relevant information och det framgår väl ganska tydligt i trådstarten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen