- Ort
- Täby
Trots renovering av diffen har jag fortfarande ett enligt mig orimligt klonkande i drivlinan/bakaxeln.
Detta märks extra mycket vid start från stillastående när man sen släpper gasen direkt efter. Typ vid fickparkering.
Det märks också tydligt vid växling från 1:an till 2:an
Kardan, knutar och stödlager är som nya. Spelet i diffen är inte stort.
Det jag noterat är att kardanen ”roterar tillbaka” som i en rekyl när man släpper gasen och kopplingen trycks ner. Inte bara att anligget mot dreven i diffen släpper utan att den också slår tillbaka fullt till andra ändläget i spelet i diffen. Ibland fram och tillbaka 2-3 gånger när man släpper drivläget. Dom här relativt hårda slagen märks.
Tyvärr är det automat(robot) så svårt att få riktig kontroll på kopplingen och testa ordentligt.
Kan det vara svänghjulet eller kopplingen? Jag tänker att utjämningen/dämpningen mellan svänghjulshalvorna kanske är dålig och/eller kopplingen släpper ojämnt så allt kommer i svängning och går ut genom lådan och kardan. Låter ju logiskt?
Eller brukar dom bete sig så här?
Annars går den kanon. Kopplingen tar bra, inga oljud i övrigt och den växlar som den skall.
Detta märks extra mycket vid start från stillastående när man sen släpper gasen direkt efter. Typ vid fickparkering.
Det märks också tydligt vid växling från 1:an till 2:an
Kardan, knutar och stödlager är som nya. Spelet i diffen är inte stort.
Det jag noterat är att kardanen ”roterar tillbaka” som i en rekyl när man släpper gasen och kopplingen trycks ner. Inte bara att anligget mot dreven i diffen släpper utan att den också slår tillbaka fullt till andra ändläget i spelet i diffen. Ibland fram och tillbaka 2-3 gånger när man släpper drivläget. Dom här relativt hårda slagen märks.
Tyvärr är det automat(robot) så svårt att få riktig kontroll på kopplingen och testa ordentligt.
Kan det vara svänghjulet eller kopplingen? Jag tänker att utjämningen/dämpningen mellan svänghjulshalvorna kanske är dålig och/eller kopplingen släpper ojämnt så allt kommer i svängning och går ut genom lådan och kardan. Låter ju logiskt?
Eller brukar dom bete sig så här?
Annars går den kanon. Kopplingen tar bra, inga oljud i övrigt och den växlar som den skall.