• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Priser på drivmedel och LPG

Tankade min "gamla" Volvo från 2004 med bensin kostade över 1.100 kr. Första gången i mitt liv jag tankat för över 1.000 kr. Nu räcker bensinen länge för bilen går 4-5 mil i veckan med barnbarn till olika aktiviteter.

Apropå att tanka fast gasoltank eller LPG som det också kallas.
Jag har kikat på flera tankställen i sverige via Street View, men de ser inte ut som en mack där man åker fram till en pump och tankar själv (?)
Ni som har fast tank/flaska, hur tankar ni dessa i sverige?

I min tid i Sverige kunne jeg noen få steder tanke selv - noen steder var det betjening, men jeg var så ofte i Norge at jeg utnyttet at LPG var litt rimeligere og mer vanlig der. Det fantes en liste med 16 plasser i Sverige hvor det var normale pumper for LPG, mot over hundre i Norge på samme tid.

Jag har kikat på flera tankställen i sverige via Street View, men de ser inte ut som en mack där man åker fram till en pump och tankar själv (?)
På de flesta ställen vi tankat våra ”fasta flaskor” är det personal som sköter tankningen. Jag vet att i tex Karlstad kunde man tanka själv tidigare men den station är nu borta. Även i Piteå har jag tankat själv.

I Svartvik söder Sundsvall tankar Personal, Gasolkungen Ärna Uppsala samma, gasolfyllarna Gävle tankar personal

Preem macken vid Järnbrottsmotet i Göteborg tankar man lpg själv, lpg pumpen är på sidan om de övriga, men funkar ej när manuella betalningen är stängd, har för mig att dom stänger 22.30
Mvh
Anders

Preem macken vid Järnbrottsmotet i Göteborg tankar man lpg själv, lpg pumpen är på sidan om de övriga, men funkar ej när manuella betalningen är stängd, har för mig att dom stänger 22.30
Mvh
Anders
Stämmer, där tankar vi också själva vår fasta tank. Såg en långtradare-chaffis som tankade själv en ombyggd 2012 flaska. När jag pekade på flaskan då log han, han visste exakt hur mycket tryck (liter) han kunde få i den (står på den)! Sådana flaskor är vanliga inom EU, men skall endast bytas ut vilket kostar en slant. Han fylde den själv (med sin hemmasnickrad adapter) bara för nån tia…

Det hade varit intressant om vi hade någon på forumet som kan det här med gasoltryck och adaptrar. Vi själva har alla (4st.) adaptrar för Europa och har använt alla under åren utan problem.

1674934315665.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen