• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Polisen varnar husbilsägare för inbrottsliga

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Rubriken är hämtad från Upsala Nya Tidning och fortsätter;
”Polisen misstänker att någon har kartlagt husbilar som rör sig någonstans på sträckan mellan Sundsvall och Uppsala och passat på att bryta sig in i husbilsägarens hem när de är bortresta.”

Artikeln är bakom betalvägg, där får den ligga för min del, eftersom jag har svårt att tro på att tjuvarna komplicerar sitt ”arbete” på det sättet. För mig låter det mera som en lite spännande skröna.

Tommy

Det är ju svårt att bedöma sannolikheten för tänkta modus operandi (tillvägagångssätt). Det är fem villainbrott som har skett under det att de boende har varit på resa i husbilar. Men hur många liknande inbrott har skett hos folk i samma område som inte har varit på resa i husbil. Detta är viktigt att veta för att kunna bedöma hur signifikanta uppgifterna är för hypotesen. Är det bara dessa fem inbrott som skett i det aktuella området under den aktuella tiden är det naturligtvis anmärkningsvärt.

Man kan notera att polisen skriver om att det är en arbetshypotes om att inbrotten kan ha samband med de boendes resor, de skriver inte att det är en teori, men det innebär att de håller på att kontrollera om deras hypotes kan ha bäring. Polisen jobbar sedan ett antal år efter en underrättelsemodell, där de analyserar brottsligheten i syfte att se mönster och försöker få fram metoder att avslöja brottslingarna.

Man ska inte tro att de som begår dessa inbrott bara är lokala "pundare", utan vetskapen finns att Sverige är utsatt för organiserad brottslighet i forma av ambulerande ligor som åker genom riket och genomför, som i detta fall, inbrott med begränsningar av tillgripet gods. Dessa är inga dumskallar, utan har många gånger sofistikerade metoder i sin verksamhet. Vårt öppna samhälle hjälper ju till att presentera lättillgänglig information.

Så, hur mycket polisen "har på fötterna" för att gå ut med denna information är svårt att veta, men det är ju aldrig fel att gå ut och varna för inbrott i semestertiden. Grannsamverkan är ett bra motmedel.

Rubriken är hämtad från Upsala Nya Tidning och fortsätter;
”Polisen misstänker att någon har kartlagt husbilar som rör sig någonstans på sträckan mellan Sundsvall och Uppsala och passat på att bryta sig in i husbilsägarens hem när de är bortresta.”

Artikeln är bakom betalvägg, där får den ligga för min del, eftersom jag har svårt att tro på att tjuvarna komplicerar sitt ”arbete” på det sättet. För mig låter det mera som en lite spännande skröna.

Tommy
Om jag inte har helt fel.... Så har det skett många inbrott i hus/lägenheter i Spanien, när tjuven har fått klart för sig att "turisterna" har åkt hem ....... Men det är säkert skrönor det också :rolleyes:

Senast ändrad:
Hmmm.. ja man blir ju lite nyfiken på hur buset jobbar. Om dom nu jobbar på något strukturerat sätt eller om det kanske bara är slumpen och tillfälligheter när det gäller inbrotten den sträckan.

Att sitta och läsa av alla nummerplåtar på alla husbilar som passerar längs en sträcka för att sen kontrollera alla dessa mot fordonsregistret för att kanske hitta några av alla dessa som har en adress "i närheten" för att sen även kontrollera om dessa bor så det ens är intressant/möjligt att bryta sig in där verkar ju lite långsökt...

En annan mer effektiv variant är väl att åka runt i områden med hus "som ligger bra till" och kolla av vilka som har husbilar ståendes på tomten/infarten. Sen under storhelger eller i semestertider åker man och kontrollera vilka husbilar som är borta. Sannolikt är huset då tomt.
Det är tätt mellan husbilarna nu och en husbil på uppfarten är ju som en stor skylt för borta/hemma.

Hmmm.. ja man blir ju lite nyfiken på hur buset jobbar. Om dom nu jobbar på något strukturerat sätt eller om det kanske bara är slumpen och tillfälligheter när det gäller inbrotten den sträckan.

Att sitta och läsa av alla nummerplåtar på alla husbilar som passerar längs en sträcka för att sen kontrollera alla dessa mot fordonsregistret för att kanske hitta några av alla dessa som har en adress "i närheten" för att sen även kontrollera om dessa bor så det ens är intressant/möjligt att bryta sig in där verkar ju lite långsökt...

En annan mer effektiv variant är väl att åka runt i områden med hus "som ligger bra till" och kolla av vilka som har husbilar ståendes på tomten/infarten. Sen under storhelger eller i semestertider åker man och kontrollera vilka husbilar som är borta. Sannolikt är huset då tomt.
Det är tätt mellan husbilarna nu och en husbil på uppfarten är ju som en stor skylt för borta/hemma.
Problemet är det samma som i TS no1 inlägg, men bara en annan teori om hur bad Boys gör.

Själv har jag träffat ett par som fick sitt hus länsat när de var ute med husbilen..
De och den information som de fick av polisen stämmer väl med inlägg no 1.

Jag mötte 68 husbilar i söndags på väg från Hunnebostrand till Göteborg. Hälften var svenska. Jättejobb att kolla alla dessa registreringsnummer och sen kolla var dom bor. Kostar 3 SEK per regnummer via sms att få ägaridentitet. Gratis via mail. Jodå vill man göra inbrott i bostäder så kanske det lönar sig?
Eller så är det en slump.
Bäst är nog att täcka över sina registreringsskyltar när man står på ställplats/camping, som vissa gör? Eller ännu bättre täcka över när man kör sin husbil också?
Eller har tjuvarna bättre metoder?

Det vore bra om polisen kunde kolla vilka telefonnummer som ringt fordonsregistret och frågat om adressen till ägarna av de aktuella husbilarna.
Det kostar inget att kolla vem som äger en bil.Sverige är ett konstigt land.Vet man reg.nr så får man reda på allt om ägaren,var hen bor,med vem hen bor,bostadens yta,skulder,straffregister,skulder,deklarerad inkomst,ägarskap i företag.Allt detta helt anonymt.Så pratar man om intregitet med alla dataskyddslagar.Detta är inte möjligt i ingen annan Europeisk land utan att identifiera sig.Men så har Sverige aldrig varit med i krig,kanske där av öppenhet.

Eller varför inte tillämpa "Utförselkontroll" , av alla dessa odekorerade "firmabilar",
Plåtisar utan fönster, som städse åker skyttel-trafik mellan Sverige och kontinenten?

I vissa kretsar här i Småland är det en vedertagen uppfattning att avsaknaden av
"Utförselkontroll" gör Sverige till ett paradis för tjuvar i branscher som
trädgårdsredskap, läs motorsågar, båtmotorer, elcyklar mm.

Som jag har förstått måste Tullen ha en konkret, dokumenterad anledning
för att få titta in skåpet på dessa "Entreprenörs-fordon".
Häpnadsväckande naivt, eller vi såg det inte komma.

Själv har jag varit tvungen att deklarera både införsel och utförsel av
egna, begagnade Windsurfingbrädor, visserligen i Grekland...

Mvh "Arg Skattebetalare" :-(

Senast ändrad:

Varför är det långsökt? Att söka regnumret är gjort på några sekunder. Kör man E4 upp å ner blir det nog en hel del fordon, sen ringer dom kollegorna nere i södra Sverige som fixar resten…
Inte alls ologiskt tillvägagångssätt enligt mig.

Jag mötte 68 husbilar i söndags på väg från Hunnebostrand till Göteborg. Hälften var svenska. Jättejobb att kolla alla dessa registreringsnummer och sen kolla var dom bor. Kostar 3 SEK per regnummer via sms att få ägaridentitet. Gratis via mail. Jodå vill man göra inbrott i bostäder så kanske det lönar sig?
Eller så är det en slump.
Bäst är nog att täcka över sina registreringsskyltar när man står på ställplats/camping, som vissa gör? Eller ännu bättre täcka över när man kör sin husbil också?
Eller har tjuvarna bättre metoder?
Kostar noll kr på andra snabbare sätt med betydligt mer information.
Och finns inget som säger att dom måste kolla alla. Med tur (i deras syfte) kan dom få 5-6 adresser på 10-20 bilar.

Jag tror inte dom lägger en massa tid på att ringa. Står på nätet. Vilket finns gratis på många ställen och även möjligt att skydda sin ip.
Som Hole in one skriver,allt finns på nätet,man behöver inte kolla med Transportstyrelsen.På nätet kan du kolla helt anonymt.Kollade på skoj en i mina ögon mistänkt bil som åkte runt i vårt område.Fick fram ägaren,addressen,skulder till kronofodgen,det var mycket stora pengar,dömd flera gånger för stölder,narkotikabrott mm.

Det kostar inget att kolla vem som äger en bil.Sverige är ett konstigt land.Vet man reg.nr så får man reda på allt om ägaren,var hen bor,med vem hen bor,bostadens yta,skulder,straffregister,skulder,deklarerad inkomst,ägarskap i företag.Allt detta helt anonymt.Så pratar man om intregitet med alla dataskyddslagar.Detta är inte möjligt i ingen annan Europeisk land utan att identifiera sig.Men så har Sverige aldrig varit med i krig,kanske där av öppenhet.
Jeg har altid fundet det meget besynderligt at registeret med bilnumre er offentligt tilgængeligt i Sverige, således at man kan finde alt om ejeren.

Denne mulighed har aldrig fundets i Danmark, heller ikke længe før GDPR blev et moderne begreb.

Jeg kender heller ikke til andre lande end Sverige, hvor den mulighed findes.

I Danmark er det ofte set, at der stilles en tom flaske i indkørslen ( på gårdspladsen) eller noget andet. Og hvis det ikke er flyttet efter et par dage, så er familien sandsynligvis på ferie. Dette kan dog afhjælpes med et godt naboforhold, således at naboerne kigger lidt efter ejendommen når man ikke er hjemme.

Varför är det långsökt? Att söka regnumret är gjort på några sekunder. Kör man E4 upp å ner blir det nog en hel del fordon, sen ringer dom kollegorna nere i södra Sverige som fixar resten…
Inte alls ologiskt tillvägagångssätt enligt mig.
Jag tror bara det upplägget har alldeles för mycket arbete i förhållande till möjligt utfall.
Första krävande steget är ju att lägga tid på att skanna av bilar på E4 för att få träff på en bil vars hemvist är inom området dom jobbar inom, nästa steg är att hemadresserna skall besökas för att se om det ens går att "hälsa på" nattetid relativt riskfritt (läge, grannar, larm o.s.v), sen skall det dessutom finnas något där som betalar allt nerlagt arbete.
Jag tror det blir för mycket tid, arbete, bomkörningar, bränsle och troligen munnar att mätta på ett för osäkert resultat. Då finns det troligen klart enklare sätt att hitta hus där ingen är hemma.
Men det är ju bara vad jag tror :)

Senast ändrad:
Jag tror bara det upplägget har alldeles för mycket arbete i förhållande till möjligt utfall.
Första krävande steget är ju att lägga tid på att skanna av bilar på E4 för att få träff på en bil vars hemvist är inom området dom jobbar inom, nästa steg är att hemadresserna skall besökas för att se om det ens går att "hälsa på" relativt riskfritt (läge, grannar, larm o.s.v), sen skall det dessutom finnas något där som sen betalar allt nerlagt arbete.
Jag tror det blir för mycket tid, arbete, bomkörningar, bränsle och troligen munnar att mätta på ett för osäkert resultat. Då finns det troligen klart enklare sätt att hitta hus där ingen är hemma.
Men det är ju bara vad jag tror :)
Jag förstår inte varför gör du det så komplicerat? :rolleyes:

Badboy's kanske redan "opererar" i området där de med husbilen bor (inte många som gömmer sin hb i ett garage)
Sen behöver de bara köra runt, står husbilen kvar... Gör de inget... Men om den är borta... :rolleyes:

Livet är enkelt.... Men vi människor gör det så komplicerad :rolleyes:😉

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen