• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

POI till Garmin

JohanÖ

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Hej,
för någon vecka sedan frågade jag efter omdömen på Garmin Camper. Jag fick positiv respons så nu har jag en.

Men vad jag inte förstår är hur (om) man kan ladda ner egna POI-filer.

Så, går det?
Hur gör man? (måste man ha ett separat minneskort?)

Nu var det länge sen jag körde med "Riktig GPS" men vad jag minns så fanns det en uppsjö av sidor där man gratis kan ladda ner POI. Det fanns allt tänkbart, systembolag, Mc Donalds, ja det mesta. Garmin har även en app som du själv kan göra din POI. Du kommer att få roligt i många timmar.

Jag har en Garmin, inte en Camper, men väl en Drive Smart 55, men principerna torde väl vara de samma.. Vad jag förstår så finns det olika sätt att skapa egna POI och föra över dem i navigatorn.

Jag använder Garmins program som heter Basecamp och där skapar jag egna POI. Man kan använda sig av kartan och markera en punkt som ska bli en POI. Man kan även skapa en POI på en slumpmässig plats och i menyn ändra koordinaterna till de aktuella för POI:n om man har dessa på förhand. I menyn kan man även ange en hel del detaljer för den aktuella POI:n. När man har skapat ett antal POI:n i en mapp i Basecamp döper man den och den är färdig för att överföras till navigatorn.

Till att överföra använder jag Garmins progam POI-loader, som är separat för just att ladda POI:n. Här väljer man just den mapp man skapat i Basecamp och överdem med några klick.

Nu vet jag att det finns lite olika varianter för var man vill/kan placera mappen med POI:s. Om man behöver ett minneskort eller inte beror på hur mycket kartmaterial och annat man på navigatorns internminne. Jag köpte till ett ganska stor SD-kort för att gott om plats, men det är fortfarande tomt. Jag har, efter instruktioner från andra användare, försökt att skapa POI-mappar på just extrakortet, men inte lyckats. Efter många efterforskningar och frågor till supporten på Garmin fick jag till slut reda på att det på min navigator inte går att välja var man ska lägga mappar med POI:s, på internminnet eller på SD-kortet. Det som istället sker är att när internminnet är fullt läggs filerna automatiskt på SD-kortet.

En varning! Jag har någonstans i bakhuvudet en minnesbild av att om man överför nya POI och mappar till navigatorn, så måste man föra över de gamla samtidigt på nytt, för dessa gamla raderas i navgatorn när nya överförs. Om det verkligen är så här är jag inte säker på, men prova först med någon enstaka POI, så inte ett stort arbete går om intet.

Nu vet jag inte om det fungerar just så här på Garmin Camper, men information finns att söka på Garmins support för just din navigator. Nog tycker jag att systemet som Garmin har för sådana navigatorer som jag har, är lite väl komplicerat och ett lite enklare handhavande borde kunna utvecklas. Basecamp fungerar också för att lägga upp rutter och liknande, men sådana finesser har jag inte använt mig av, då jag av gammal vana fortfarande är en kartmänniska med ofta kartboken i knät.

POI-filer för Garmin som innehåller de POI som vi har i kartorna för iHusbil (Husbilsplatser, Husbilsupplevelser, ...) finns inte i dagsläget. Mjukvaran att från diverse format (KML, GPX, ...) skapa Garmin-kompatibla filer finns (hos mig). I dagsläget vet jag inte riktigt hur vi skulle kunna få vår MapHub-information på ett sätt som går att översätta till Garmin-kompatibla filer.

Innan jag lämnade en annan klubb så tankade jag ner den informationen som fanns där och använder den nu i både Basecamp och Garmin Camper (med bilder från platserna). I Basecamp har jag dessutom kompletterat med egna POI av olika sort. Bl. a. en hel del av de "Husbilsupplevelser" som är inlagda i MapHub-kartan.

Det beror på vilken Garmin modell du köpt men dom senaste modellerna (Camper 1090 eller Camper 890 eller liknande).

Själv har jag en Camper 1090

Jag ansluter min GPS till datorn och när den dyker upp i utforskaren så kopierar jag över filerna till katalogen /Garmin/POI/ i min GPS och inte till minneskortet. Men jag använder PC och inte MAC. Funkar utmärkt

Hej och tack för alla svar.
Men mina problem fortsätter. Jag fick tips om en fristående programvara, POILoader. Jag laddade ner den och allt verkade frid och fröjd. Men när jag kör programmet så dyker inte min Garmin upp i programmet. När jag skall spara min fil så kan jag bara välja hårddisken, Garmin finns inte bland alternativen, detta trots att den står som kopplad i Garmin Express.

Det jag försöker med är att få in poi:s som finns på en annan husbilsklubbs sida J

HB-ELLEN skriv att hen fick upp sina filer i utforskaren, det funkar inte riktigt så på en Mac.

Någon som kan hjälpa mig framåt?

PS. Det är en Garmin Camper 780 jag har.

Hej och tack för alla svar.
Men mina problem fortsätter. Jag fick tips om en fristående programvara, POILoader. Jag laddade ner den och allt verkade frid och fröjd. Men när jag kör programmet så dyker inte min Garmin upp i programmet. När jag skall spara min fil så kan jag bara välja hårddisken, Garmin finns inte bland alternativen, detta trots att den står som kopplad i Garmin Express.

Det jag försöker med är att få in poi:s som finns på en annan husbilsklubbs sida J

HB-ELLEN skriv att hen fick upp sina filer i utforskaren, det funkar inte riktigt så på en Mac.

Någon som kan hjälpa mig framåt?

PS. Det är en Garmin Camper 780 jag har.

Inte omöjligt att POILoader inte ser din Garmin eftersom Garmin Express har lagt beslag på den. Jag har ibland haft strul med USB-kabeln mellan navigator och dator. Ibland känns det som att det bara är Garmins original USB-kabel som funkar.

Ett alternativ kan vara att låta POILoader skriva ner sitt resultat på ett minneskort som passar i navigatorn. Gör sedan en total nerstängning av navigatorn, inte bara stand-by, och sätt in kortet i navigatorn. När du sedan startar den får du en fråga om du vill kopiera från kortet. Spelkar inge roll vad du svarar egentligen så länge kortet får sitta kvar i navigatorn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen