• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Poängmat

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Det måste vara något konstigt i den underbara skånska luften i byn Löddeköpinge som gör att mina byxor krymper. Kan även vara tvättmaskinens fel att de krympt. Tänk om kilona smyger på mej utan att jag skulle bli informerad av detta fenomen. Nu har min regering, som i detta fall är hustrun, bestämt att vi skall äta viktväktare mat. Tydligen är det något fel på vågen för den visar att vi väger för mycket, eller så är det fel på vågen. Vi har börjat bli vågmissbrukare. Får ta och fråga min granne Kurt-Orvar om jag väger för mycket, fast jag tror egentligen jag bara är för kort. Viktväktare mat blir då lösningen för att gå ner några kilo denna gång. Nu kanske man får bort lite av gubbfläsket som lagrats i min kropp

Hustrun har provat alla metoder som finns, tallriksmodellen var inget för oss, problemet var att vi hade för stora tallrikar och då kunde man ösa upp mat. Byggde man på höjden blev man riktigt mätt. Kroppen byggde man då på tvären, för min korta kropp tog inte upp kalorierna på höjden. Man skulle haft en kropp som Turning Torso, ja inte skruvad, utan lång. GI metoden var inget för oss nordbor, man fick inte äta potatis. Sen var det nåt kemiskt index som var bra eller dåligt. Hade vi bott vid Medelhavet hade denna metod passat bra. Nu bor man ju vid Öresund så det blev för mycket fläskestek importerad från Danmark. Fruktmetoden var en bra metod om man haft den som efterrättsmetod. Men man tröttnar snart på bara frukt. Fasta är en bra metod under endast en dag, sedan blir man hel knäpp och hungrig som fan.

Nu skall metoden med poängmat testas. Någon klurig människa har poängsatt de olika livsmedlen, hur nu man kan göra detta. Poäng i simhopp och i isdans är vanligt men i livsmedel, dubbel macka med skruv ger mer poäng än en enkel med ost. Nu är det bara att räkna ut hur många poäng man får äta per dag. En invecklad formel för mej, men inte för regeringen. Nu mera skriver jag små lappar och lägger på de olika livsmedlen så jag vet vad för poäng de ger. Varje dag är nu ett enda jagande på poäng, fast bara så mycket som jag får ha under en dag. Ibland sparar jag lite poäng till fredagskvällen så man kan dricka ett eller två glas vin.

Snart sätter man väl också en gubbe med rödflagga i kylen, som berättar när jag överskridit poängen. Här kan man inte få några minuspoäng, vilket gör metoden ganska behaglig. I poängmats ätning gäller det att ha tålamod, för kilona rinner inte av en utan det går sakta, så har man brått får man fasta. Ibland smyger jag upp och kollar om det finns reservdelsmat i kylen. Hustrun kom givetvis på mej en natt så nu har vi kodlås på kylen och jag kan inte koden, så nu kan jag inte överskrida poängen. Denna metod gillar jag då man får äta allt som är gott, det som inte är gott äter jag ändå inte oavsett metod.
 
Problemet med vikten har flera orsaker om man ska vara allvarlig.
Dels handlar det mycket om hormoner som inte jobbar som de ska, dels handlar det om en livssituation som gör att man som pensionär med minskande antal vänner lätt blir sittande ensam och enda ljuspunkten för dagen är maten.
Man rör sig mindre pga av krämpor i rörelseapparaten förbrukar mindre mat och blir tjockare osv.
Starka drycker innehåller en massa tomma kalorier, f.ö.v. det enda livsmedlet som inte är varudeklarerat vilket det borde vara vad innehåller egentligen gammeldansk kan det t.o.m. vara saker som borde ha varningstext? Så är det säkert med mycket av det som säljs. Skulle livsmedelsverket gå in och göra labbtester tror jag att det skulle gallras rejält i hyllorna.
Kanhända en del saker som ingår kan vara narkotikaklassat.
Vikingarna fick ju sina krafter från mjöd med bolmört, de gjorde ju sådana hemska dåd som man hör om att sk IS krigare gjort förmodligen gravt narkotikapåverkade.
Det här skulle ju vara roligt verkligheten är inte rolig och blir mindre och mindre rolig vartefter åren går.
En husbil kanske äldre kan sätta sprätt på tillvaron skapar arbete intresse för att komma bort från soffan och uppleva något, idag kan man ju utan en god ekonomi ganska enkelt fara runt och uppleva sverige och helt utan språkbegåvning köra utomlands die dumme schweden är väl välkända. Vi går med stormsteg mot våren dags att planera redan och ladda skåpen med poängmat.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen