• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Pixlig text på en 27 tums skärm

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Som rubriken lyder så har jag stött på för första gången i livet att texten är pixlig i allt i en win 10 maskin.

Köpte en ny 27 tums skärm satt upplösningen på 1920x1080 som det ska vara, och all text på mappar dokument webben blir pixliga.
Har provat skalning till 125% då blir texten bättre själv klart, när den går från 8x8 till 10x10. Men då är allt för stort.
Hur jag än ökar minskar ikoner teckensnitt osv så blir det inte bra.
Fattar att om man hade köpt en skärm som är bättre i upplösning så hade det blivit bättre, men ni som har vanliga skärmar från 27" uppåt lever ni med detta och skiter i pixligheten på text.IMG_7351.JPG
 

Bilagor

  • IMG_7350.JPG
    IMG_7350.JPG
    1 MB · Visningar: 30
Sist jag bytte skärm provade jag med en 27" med upplösning på 1920x1080 det fungerade inte för mig jag såg pixlarna hela tiden. Fick gå ner till 24" eller en 27" med 2560x1440. Jag tyckte då att priset var på tok för högt på 27" med hyfsade kalibreringsfunktioner och bra färgåtergivning.
Så det slutade med en 24" igen.
 
Sittet en med kort avstand til skjermen er 1920x1080 grovt på 27" og større. Ta bredden på skjermen og del på 1920 og du har bredden på en pixel, på en meter og større avstand blir det ikke plagsomt. Bruker enkelte ganger en eldre TV med den oppløsningen på 32", men med 4 meter fra stolen er det lesbart.

Men på bilde av skjermen ser jeg noe annet, det er feil gjenngiving av bakgrunnsfagene - dette ødelegger skriftbildet. Juster skarpheten til bakgrunnen blir rett og skriften blir mye bedre. URL i toppen på webleseren ser brukbar ut, det som skader skriften ekstra ned på siden er interferensen mellom skrift og bakgrunn.
 
Att sitta en med kort avstånd till skärmen är ungefär 1920x1080 på 27" och större. Ta skärmens bredd och dividera med 1920 så har du bredden på en pixel, på en meters avstånd och mer blir det inte besvärligt Använder ibland en äldre TV med den upplösningen på 32", men med 4 meter från stolen är den läsbar.

Men i bilden av skärmen ser jag något annat, det finns en felaktig representation av bakgrundsmotiven - detta förstör teckensnittsbilden. Justera skärpan tills bakgrunden är rak och skriften blir mycket bättre. URL:en högst upp i webbläsaren ser användbar ut, det som skadar typsnittet längre ner på sidan är interferensen mellan typsnitt och bakgrund.
Vart Justeras detta?
 
Vart Justeras detta?
Det verkar inte finnas inställningsmöjlighet för just skärpa på din skärm. I en troligen nyare variant av din skärm så finns inställningen Smart Image med 6 olika förinställda lägen för spel/kontor osv. Om inte just den inställningen finns i menyn för Color?
Annars har du Smart Contrast & den är On. Testa sätta den till Off. Hjälper inte det & Smart Image inte finns så KAN detta även bero på din dator & grafikkortets kvalitet. Även vilken koppling (typ av kabel alltså) du har mellan dator & skärm. Om möjligt ska du använda nyare HDMI-kabel.
//björn
 
Det verkar inte finnas inställningsmöjlighet för just skärpa på din skärm. I en troligen nyare variant av din skärm så finns inställningen Smart Image med 6 olika förinställda lägen för spel/kontor osv. Om inte just den inställningen finns i menyn för Color?
Annars har du Smart Contrast & den är On. Testa sätta den till Off. Hjälper inte det & Smart Image inte finns så KAN detta även bero på din dator & grafikkortets kvalitet. Även vilken koppling (typ av kabel alltså) du har mellan dator & skärm. Om möjligt ska du använda nyare HDMI-kabel.
//björn
Har en Hdmi 2.0
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen