• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Parallellkopplad batteribank och lite funderingar...

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Håller som bäst på att koppla in DCDC till min batteribank (LFP 2x100A) och har lite funderingar kring detta.

Givetvis är tanken, att köra med och ansluta både laddning och förbrukare via parallellkopplade batterier.
Det är jag helt på det klara med, kopplar + / + och - / - och belastar sen batteribanken diagonalt,
dvs allt plus samlat på ena batteriets pluspol och allt minus på det andra batteriets minuspol.

Min samlade kopplingsplint är rätt full redan idag och jag har inte utrymme för fler större förbrukare.
Om jag skulle vilja sätta in en inverter senare, behöver jag nog tänka om lite och då föddes idén om en extra fördelningspunkt.
Då skulle jag kanske kunna ansluta invertern till den istället och då kanske jag skulle ta med det redan nu i beräkningen?
Finns det något som skulle tala emot detta?

Bilden visar en tanke jag har,
att från DCDC:ns pluskabel - koppla säkringsdosan (50A) och sen via en fördelningspunkt - innan jag ansluter DCDC:n till batteripolens plus (+).

Varför ska jag ha en extra fördelningspunkt?
Dels för att det kommer att bli 3 pluskablar på samma batteripol, tillkommer ju också en från solcellsladdning och en till förbrukar-plinten.
Blir lite pillande, om man vill koppla ifrån batteribanken under vintern... vore enklare med färre anslutningar på batteripolen?

Inverter?
Kanske jag lite senare vill komplettera med en inverter till samlingen?
Då blir det ju 4 kablar på en och samma pol... känns lite si så där?

Då föddes tanken att koppla in en fördelningspunkt, som då beräknas sitta så nära batteriet som möjligt, c:a 15-20cm.
Därifrån blir det isåfall enklare och mer plats att i framtiden lägga till fler förbrukare, t.ex inverter?
Kanske kan man ansluta solcellsladdningen här?

Alternativt drar jag DCDC med säkring parallellt med solcellerna direkt till pluspolen
och kompletterar med förbrukarna via fördelningspunkten och vidare till pluspolen.
Det tjänar jag inget på idag, för det blir ju iallafall 3 kablar på samma pol,
men det skulle kännas som lite förberett för, att kunna koppla på en inverter till fördelningspunkten lite senare?
Ja, enklast vore väl att skippa hela "tänket" och bara koppla för dagen...? Det får väl lösa sig senare...

Ja, jag har lite funderingar kring det här med fördelningspunkten innan jag bestämmer hur jag ska gå vidare?
Det är alltid trevligt med ett litet bollplank och jag tar gärna emot synpunkter...

IMG_0608.jpeg

Tack för svar och rent principiellt, skulle jag kanske kunna samla alla 3 kablarna till fördelningspunkten
och gå vidare med bara 1 kabel (20cm) till batteriet ?

Om jag samlar ihop alla 3 kablarna till fördelningspunkten, bör jag då ha säkringen på andra sidan,
dvs på den kabeln (20cm) som blir närmast till batteriet?

Alternativt, kan den sitta på DCDC-kabeln innan fördelningspunkten, som jag tänkt från början?

Tänker mest på om det eventuellt kan uppstå någon typ av spänningsfall, som är värt att ta med i beräkningen?
Oftast eftersträvar man ju så korta kablar som möjligt och säkringar bör ju alltid sitta så nära batteriet som möjligt...?
Men det här handlar ju om ganska korta avstånd, så det kanske inte har någon betydelse i realiteten hur jag gör...

Ev. spänningsfall åtgärdar man med grövre kablar. Säkring och säkringshållare har inte något spänningsfall man behöver bry sig om.
Säkringen är till för att förhindra kabelbrand och skall sitta nära den änden där energin finns, dvs normalt nära batteriet.

Men en kort, t.ex. 20 cm, grov kabel från ett batteri till en fördelningsplint är det egentligen onödig att säkra av om den inte riskerar att hamna över t.ex. någon plåtkant där den kan nöta hål och orsaka kortslutning. Får man kortslutning på en osäkrad kabel direkt från batteriet så riskerar man att batteriet, i värsta fall, kan explodera. Det är väldigt osannolikt men inte omöjligt litet beroende på hur grova kablar man använder. All kablar från fördelningsplinten skall sedan säkras av innan de går vidare till resp. förbrukare. Också där för att skydda kablarna.

Jag tänker så här.

Alla förbrukare/laddare bör ha sin egen säkring före fördelningspunkten.

Efter fördelningspunkten, närmast batteriet, bör en gemensam säkring sitta som klarar av summan av alla anslutna enheters förbrukning/laddning.

Säg att du,som ett räkneexempel, har
• en solcell som säkras med 15A
• en Dc/Dc som avsäkras med 40A
• övriga förbrukare som avsäkras med totalt 40A
så bör du ha en säkring närmast batteriet på minst 100 A.

Om du sen skulle ansluta en inverter på 2000W till fördelningspunkten så bör du säkra den med 175A och öka säkringen närmast batteriet till 300A. Dessutom kolla att kabeldimension mellan fördelningspunkt och batteri klarar 300A. Ett alternativ, om du har plats på batterpolen, är ju att ansluta invertern där i stället för på fördelningspunkten.

Kanske säkrast att invänta svar från de som verkligen kan😯.

Tack för svar och rent principiellt, skulle jag kanske kunna samla alla 3 kablarna till fördelningspunkten
och gå vidare med bara 1 kabel (20cm) till batteriet ?
Absolut

Om jag samlar ihop alla 3 kablarna till fördelningspunkten, bör jag då ha säkringen på andra sidan,
dvs på den kabeln (20cm) som blir närmast till batteriet? Ja som en huvudsäkring kan du ha det, men så snart det blir en tunnare kabel till en förbrukare efter plinten så behöver den kabeln en klenare säkring anpassad för den kabeln, vilka förbrukare tänkte du ha från plinten?

Alternativt, kan den sitta på DCDC-kabeln innan fördelningspunkten, som jag tänkt från början? Dc-dc behöver egentligen en säkring i var ända, eftersom spänning finns från båda håll, men det borde redan sitta en från startbatteriet på 30-50A.
Ifall du väljer att ha en huvudsäkring så skulle jag skulle absolut sätta den så nära källan som möjligt, alltså batteriet. Sen bör du säkra respektive kabel till olika förbrukare efter dess grovlek, invertern ska ha en egen säkring efter plinten. Mot ebl brukar vara en Maxi flat säkring på ca.50A, men det är alltid kabelns grovlek som bestämmer hur stor säkring du kan ha, inte förbrukarna.
Tänker mest på om det eventuellt kan uppstå någon typ av spänningsfall, som är värt att ta med i beräkningen? Använd säkringsmodell som är anpassad för aktuell ström (A)
Oftast eftersträvar man ju så korta kablar som möjligt och säkringar bör ju alltid sitta så nära batteriet som möjligt...?
Men det här handlar ju om ganska korta avstånd, så det kanske inte har någon betydelse i realiteten hur jag gör... Att sätta en kraftig "huvudsäkring" närmast batteriet är en extra säkerhet, en hel del budget-LFP har inte stopp för hög ström aktiverat i bms'et, och man kan då ta ut "för höga" strömmar >500A

Beskriv gärna vilka förbrukare du vill ansluta på din bobatteribank.
Oops det blev en upprepning från mej, då det kom in bra svar medans jag skrev mitt.

Senast ändrad:
DCDC; säkrad vid startbatteriet med 60A - (via DCDC) - och säkras innan fördelningspunkten med 50A enl manual.
Övriga två anslutningar (solcell / förbrukare ) är redan säkrade, klart att ansluta...
Med det kablaget blir det bara en (1) kabel till batteripolen.
Då blir det lättare att hantera batteriet och bättre utrymme för att ev ansluta en inverter direkt på batteripolen.

När det gäller kabeln från (kopplingsplint / förbrukare) är ju alla dessa inkopplade kablar redan säkrade till respektive förbrukare.
Känns väl inte som att jag behöver säkra den gemensamma kabeln (plint / förbrukare) ytterligare en gång före fördelningspunkten?
Annars är det ju lätt att placera en säkring däremellan, om det nu skulle vara till någon nytta och extra säkerhet i sammanhanget...

Tack för engagemanget och alla tydliga svar. Det har stärkt min svaga tro och nu är det dags, att dra (kabeln) vidare...

Tilläggas kan, att jag med ljus och lykta letat efter och finkammat alla våra bil / båt-affärer i stan på jakt efter rörkabelskor.
Hopplöst! - ingen tycks ha detta i sortimentet? Inte ens feltema / de hade bara i storlek M10.

Så äntligen idag fann jag vad jag sökte hos en typ "gammaldags" reservdels-handlare (Delman) i grannstaden.
Han rotade omkring några minuter i sina förvaringslådor - kom tillbaka med en handfull doningar i helt rätt storlek. (16mm2/M8)
Hur många behöver du? - Jag tar 10 st om du har? - Inga problem, fick jag till svar. Gissa, om jag blev glad? :)

Senast ändrad:
Hej
Jag köpte en säkringshållare med två säkringar och två anslutningar för kabel.
Den ena använder jag till invertern och den andra till resterande 12V komponenter.
Säkringshållaren monterade jag direkt på batteriets pluspoäng.
På minuspolen monterade jag schunten.PXL_20240917_115016332.jpgIMG_20240521_183849.jpg

Mvh Klas Nilsson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen