• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Påverkas vi med husbilar av det ökade intresset för friluftslivet?

9DA2D8AE-8D62-41BC-814A-959F9BF1DED4.jpeg
Har just ögnat igenom en forskningsstudie om konsekvenserna som uppstår i och med det ökade intresset för friluftsliv, som registrerats under pandemin och som studien visar kommer att öka ytterligare.
Studien heter, Outdoor recreation in Sweden during and after the Covid-19 pandemic – management and policy implications, och du kan läsa den här;

Påverkas husbilslivet?
För många husbilsägare har naturen, friheten och fricamping varit själva grundbulten i husbilslivet. Något som vi relativt fritt kunnat idka eftersom vi varit relativt få, har vår allemansrätt och åtminstone i Sveriges nordliga delar kunnat njuta av det det fria livet i naturen.

Men nu har vi fått konkurrens och det ökade intresset för friluftsliv har också medfört utmaningar som slitage, trängsel och nedskräpning.

Forskare genomförde under 2020 en nationell, en regional (Västra Götaland) och en lokal studie (Kristianstad) för att kartlägga och bättre förstå svenskarnas friluftsvanor under pandemin. Undersökningarna genomfördes online och drygt 3000 svar registrerades.

Samtliga forskningsstudier visade på ett ökat intresse för friluftslivet sedan pandemin bröt ut. Till exempel svarade nästan hälften av dem som deltog i den regionala studien att de nu vistas i naturen oftare. Bland annat för återhämtning och för att umgås med familj och vänner.

Många uppgav också att de kommer att fortsätta med sina nya friluftsvanor efter pandemin. Till det skall även läggas att vi blivit ännu flera som åker husbil i Sverige och på kontinenten.

Det här skapar utmaningar. Mer än var fjärde deltagare i den regionala studien upplevde olika typer av problem. Varav det största var en ökad trängsel, främst på stigar och parkeringsplatser. Detta gäller såväl skyddade områden som naturreservat och nationalparker, men även offentliga gröna områden och stadsparker.

Andra negativa upplevelser var en oro över ökad nedskräpning och upplevda konflikter med andra besökare.

Vidare så visar det sig att besökarna i ökad omfattning använder sina bilar när man besöker naturområdena, framförallt runt de större städerna. Det här pekar man på att det kan bli ett problem ur ett hållbarhetsperpektiv, eftersom det blivit en vana att ta den egna bilen under pandemin.

Studien pekar på att nu när besökstrycket och intresset för att vistas i naturen har ökat, krävs mer uppföljning av myndigheter för att få kunskap om besökarna och deras friluftsaktiviteter. Med hjälp av den insamlade informationen kan myndigheter jobba mer aktivt för ett hållbart friluftsliv.

Det är framför allt på kommunnivå som stora insatser behöver göras. Både i form av prioriteringar och i stöd till friluftslivet. Flera kommuner i landet har exempelvis börjat göra så kallade friluftsstrategier eller friluftsplaner, vad det nu betyder och innebär?

Ett trist, men troligen inte omöjligt framtidsscenario är att vi besökare om några år, måste betala i kassan vid infarten till friluftsområdet för att få nyttja det. Vi får hoppas på att myndigheterna lägger ner ett ökat intresse på själva friluftsförvaltningen de kommande åren så vi inte behöver möta sådana ad-hoc-lösningar för att skydda vår natur.

Vi som älskar det fria livet med husbilen, får hoppas att beslutsfattarna ser oss som närande och respektfulla besökare och skapar möjligheter för oss att idka ett hälsosamt friluftsliv i deras kommuner. Risken är annars att våra möjligheter blir ännu mera kringskurna i framtiden, med flera bommar och förbudsskyltar.

Vi iHusbil har insett riskerna med det ökade intresset för vår vackra natur och strävar därför efter att vårt resande och vistelse i naturen skall vara så hållbart som möjligt. Vår egen CoC är en konkret detalj i vårt ansvarstagande.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tyvärr blir nog fler och fler naturplatser reglerade i olika former.

Allt från bommar till inträden. P-platser med avgift. Bara att titta på USA där det är avgifter för att ta sig in i naturreservaten och dedikerade platser för husbilar.

Detta kommer nog sakta att införas vartefter platserna blir överbefolkade.

1651071296801.png
 
Än har vi inte drabbats så hårt i Sverige 🇸🇪 men om vi inte sköter oss vi måste vara rädd om dom platser som finns. För i norra Sverige är det inte så mycket ställen som är stängda men vart efter som det skräpas ner så kommer det att bli flera som stängs inte så kul att se. Vi brukar ta på handskar 🧤 och städa där vi står de finns dom som bara kastar allt efter sig.
Mvh Lasse
 
Jag läste i någon tidskrift att första pandemisommaren hade besöken i naturområden ökat kraftigt och därmed även problem som exempelvis nedskräpning. Under andra pandemisommaren hade besökstalen varit i princip lika höga, men att nedskräpningen hade minskat betydligt. De ansvariga för naturområdena var av den uppfattningen att den informationskampanj som startade efter första sommaren hade burit frukt och att besökarna hade tagit lärdom och bättrat sig.

Så som jag ser det finns det hopp om att vi tillsammans kan värna om naturen på ett hållbart sätt och slippa förbud och pålagor. Men aktiva kampanjer och information kommer nog att behövad även i fortsättningen och där spelar vårt CoC en liten men viktig del.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen