Har just ögnat igenom en forskningsstudie om konsekvenserna som uppstår i och med det ökade intresset för friluftsliv, som registrerats under pandemin och som studien visar kommer att öka ytterligare.
Studien heter, Outdoor recreation in Sweden during and after the Covid-19 pandemic – management and policy implications, och du kan läsa den här;
Påverkas husbilslivet?
För många husbilsägare har naturen, friheten och fricamping varit själva grundbulten i husbilslivet. Något som vi relativt fritt kunnat idka eftersom vi varit relativt få, har vår allemansrätt och åtminstone i Sveriges nordliga delar kunnat njuta av det det fria livet i naturen.
Men nu har vi fått konkurrens och det ökade intresset för friluftsliv har också medfört utmaningar som slitage, trängsel och nedskräpning.
Forskare genomförde under 2020 en nationell, en regional (Västra Götaland) och en lokal studie (Kristianstad) för att kartlägga och bättre förstå svenskarnas friluftsvanor under pandemin. Undersökningarna genomfördes online och drygt 3000 svar registrerades.
Samtliga forskningsstudier visade på ett ökat intresse för friluftslivet sedan pandemin bröt ut. Till exempel svarade nästan hälften av dem som deltog i den regionala studien att de nu vistas i naturen oftare. Bland annat för återhämtning och för att umgås med familj och vänner.
Många uppgav också att de kommer att fortsätta med sina nya friluftsvanor efter pandemin. Till det skall även läggas att vi blivit ännu flera som åker husbil i Sverige och på kontinenten.
Det här skapar utmaningar. Mer än var fjärde deltagare i den regionala studien upplevde olika typer av problem. Varav det största var en ökad trängsel, främst på stigar och parkeringsplatser. Detta gäller såväl skyddade områden som naturreservat och nationalparker, men även offentliga gröna områden och stadsparker.
Andra negativa upplevelser var en oro över ökad nedskräpning och upplevda konflikter med andra besökare.
Vidare så visar det sig att besökarna i ökad omfattning använder sina bilar när man besöker naturområdena, framförallt runt de större städerna. Det här pekar man på att det kan bli ett problem ur ett hållbarhetsperpektiv, eftersom det blivit en vana att ta den egna bilen under pandemin.
Studien pekar på att nu när besökstrycket och intresset för att vistas i naturen har ökat, krävs mer uppföljning av myndigheter för att få kunskap om besökarna och deras friluftsaktiviteter. Med hjälp av den insamlade informationen kan myndigheter jobba mer aktivt för ett hållbart friluftsliv.
Det är framför allt på kommunnivå som stora insatser behöver göras. Både i form av prioriteringar och i stöd till friluftslivet. Flera kommuner i landet har exempelvis börjat göra så kallade friluftsstrategier eller friluftsplaner, vad det nu betyder och innebär?
Ett trist, men troligen inte omöjligt framtidsscenario är att vi besökare om några år, måste betala i kassan vid infarten till friluftsområdet för att få nyttja det. Vi får hoppas på att myndigheterna lägger ner ett ökat intresse på själva friluftsförvaltningen de kommande åren så vi inte behöver möta sådana ad-hoc-lösningar för att skydda vår natur.
Vi som älskar det fria livet med husbilen, får hoppas att beslutsfattarna ser oss som närande och respektfulla besökare och skapar möjligheter för oss att idka ett hälsosamt friluftsliv i deras kommuner. Risken är annars att våra möjligheter blir ännu mera kringskurna i framtiden, med flera bommar och förbudsskyltar.
Vi iHusbil har insett riskerna med det ökade intresset för vår vackra natur och strävar därför efter att vårt resande och vistelse i naturen skall vara så hållbart som möjligt. Vår egen CoC är en konkret detalj i vårt ansvarstagande.
Tommy
Studien heter, Outdoor recreation in Sweden during and after the Covid-19 pandemic – management and policy implications, och du kan läsa den här;
Outdoor recreation in Sweden during and after the Covid-19 pandemic – management and policy implications
This paper reports results from three studies concerning outdoor recreation participation and trends during the Covid-19 pandemic in Sweden. The studies, undertaken at national, regional and local ...
www.tandfonline.com
Påverkas husbilslivet?
För många husbilsägare har naturen, friheten och fricamping varit själva grundbulten i husbilslivet. Något som vi relativt fritt kunnat idka eftersom vi varit relativt få, har vår allemansrätt och åtminstone i Sveriges nordliga delar kunnat njuta av det det fria livet i naturen.
Men nu har vi fått konkurrens och det ökade intresset för friluftsliv har också medfört utmaningar som slitage, trängsel och nedskräpning.
Forskare genomförde under 2020 en nationell, en regional (Västra Götaland) och en lokal studie (Kristianstad) för att kartlägga och bättre förstå svenskarnas friluftsvanor under pandemin. Undersökningarna genomfördes online och drygt 3000 svar registrerades.
Samtliga forskningsstudier visade på ett ökat intresse för friluftslivet sedan pandemin bröt ut. Till exempel svarade nästan hälften av dem som deltog i den regionala studien att de nu vistas i naturen oftare. Bland annat för återhämtning och för att umgås med familj och vänner.
Många uppgav också att de kommer att fortsätta med sina nya friluftsvanor efter pandemin. Till det skall även läggas att vi blivit ännu flera som åker husbil i Sverige och på kontinenten.
Det här skapar utmaningar. Mer än var fjärde deltagare i den regionala studien upplevde olika typer av problem. Varav det största var en ökad trängsel, främst på stigar och parkeringsplatser. Detta gäller såväl skyddade områden som naturreservat och nationalparker, men även offentliga gröna områden och stadsparker.
Andra negativa upplevelser var en oro över ökad nedskräpning och upplevda konflikter med andra besökare.
Vidare så visar det sig att besökarna i ökad omfattning använder sina bilar när man besöker naturområdena, framförallt runt de större städerna. Det här pekar man på att det kan bli ett problem ur ett hållbarhetsperpektiv, eftersom det blivit en vana att ta den egna bilen under pandemin.
Studien pekar på att nu när besökstrycket och intresset för att vistas i naturen har ökat, krävs mer uppföljning av myndigheter för att få kunskap om besökarna och deras friluftsaktiviteter. Med hjälp av den insamlade informationen kan myndigheter jobba mer aktivt för ett hållbart friluftsliv.
Det är framför allt på kommunnivå som stora insatser behöver göras. Både i form av prioriteringar och i stöd till friluftslivet. Flera kommuner i landet har exempelvis börjat göra så kallade friluftsstrategier eller friluftsplaner, vad det nu betyder och innebär?
Ett trist, men troligen inte omöjligt framtidsscenario är att vi besökare om några år, måste betala i kassan vid infarten till friluftsområdet för att få nyttja det. Vi får hoppas på att myndigheterna lägger ner ett ökat intresse på själva friluftsförvaltningen de kommande åren så vi inte behöver möta sådana ad-hoc-lösningar för att skydda vår natur.
Vi som älskar det fria livet med husbilen, får hoppas att beslutsfattarna ser oss som närande och respektfulla besökare och skapar möjligheter för oss att idka ett hälsosamt friluftsliv i deras kommuner. Risken är annars att våra möjligheter blir ännu mera kringskurna i framtiden, med flera bommar och förbudsskyltar.
Vi iHusbil har insett riskerna med det ökade intresset för vår vackra natur och strävar därför efter att vårt resande och vistelse i naturen skall vara så hållbart som möjligt. Vår egen CoC är en konkret detalj i vårt ansvarstagande.
Tommy
Senast ändrad: