• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ovanlig vinter, både hemma och på sydligare breddgrader

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Får ofta bilder från Gbg med snö och kyla så man ryser i hela kroppen. Men det var inte så bra på vårt övervintringsställe heller. Vintern var faktiskt vinter, kallt och ruggigt, även om det inte snöade direkt. Det verkar som att ”våren” hoppades över så att nu plötsligt är det varmt och dessutom vindstilla. Varmt är bara förnamnet, igår hade vi 28 grader i skuggan…

Husbilen står öppen med allt som går att öppna och vi hoppas bara på att en och annan vindpust ska passera genom insidan av bodelen.

I sådana lägen brukar man tänka utanför ramarna och vara mer innovativ för bättre överlevnads förutsättningar. Hittade en gammal fönsterisolering, kapade överskott och anpassade den för sovrums lucka. Den silvriga delen hindrar nu solstrålar att värma allt på insidan vilket känns betydligt behagligare. Undrar om Dometic säljer något liknande, aldrig sett tidigare…
1678616972294.jpeg
Inte snyggt men fungerar bra då den avvisar solstrålar som det är tänkt.

Jag tror jag upplever det lite annorlunda i och med att vi bor i hus när vi är här.
Eller så har jag ett minne som en guldfisk 😆
Jag tycker vintern har varit helt ok. Knappt nåt regn och inget ordentligt oväder, som vi brukar ha i alla fall en gång per vinter.
Visst, några veckor var kyligare, men allt är relativt. Det har blåst en hel del som gjort att det känts kallare.
Jag föredrar faktiskt 17 grader framför 26 som vi haft senaste dagarna.
Snart är vi på väg hem och det ser jag fram emot 💃🏻💃🏻💃🏻 äntligen får jag pussa på barn och barnbarn!

Helt rätt Carola, inga större oväder, knappt nå’n regn eller blåst, mycket ovanligt, men i min värld var ”vintern” den kallaste hittills. Under jan-feb gick vår värmepanna på högvarv, 4-6 grader på natten och 9-10 på dagarna. Nordan blåste för jämnan och alla klagade på onormal hög gasolförbrukning. Men klart, detta hände i Albir, vet inte hur vädret var på höjderna i Altea…

Detta fick jag av vår granne 27 jan.
1678707988500.jpeg

När har ni plan
Jag tror jag upplever det lite annorlunda i och med att vi bor i hus när vi är här.
Eller så har jag ett minne som en guldfisk 😆
Jag tycker vintern har varit helt ok. Knappt nåt regn och inget ordentligt oväder, som vi brukar ha i alla fall en gång per vinter.
Visst, några veckor var kyligare, men allt är relativt. Det har blåst en hel del som gjort att det känts kallare.
Jag föredrar faktiskt 17 grader framför 26 som vi haft senaste dagarna.
Snart är vi på väg hem och det ser jag fram emot 💃🏻💃🏻💃🏻 äntligen får jag pussa på barn och barnbarn

När har ni planerat hemresan? Och ni ser väl till att ha fullt med gasol, förtsätter kylan kan det bli jobbigt annars. Själv har jag planerat att köra hem den 23/3 eftersom jag tänkt passa en färja som jag inte bokat än.
Brukar ju bli kallt bara man kommer upp i frankrike en bit.

När har ni plan

När har ni planerat hemresan? Och ni ser väl till att ha fullt med gasol, förtsätter kylan kan det bli jobbigt annars. Själv har jag planerat att köra hem den 23/3 eftersom jag tänkt passa en färja som jag inte bokat än.
Hej. Ja i Frankrike kan det bli lite kallare speciellt på dom högre platserna men vi får väl hoppas att det inte blir allt för kallt så man måste stanna och invänta bättre väder för att kunna fortsätta.
Mvh Umebo

Kallaste februari på 70 år på Algarve det var varit frost många dagar Vilket inte är så farligt men o andra sidan när solen väl kommit på blir det skönt Annars har nog nordanvinden varit värst. Nu är det dock behagligt vi drar dock hemåt inom kort måste frisera fruktträden hemma🍎🍐🍎🍐

När har ni plan

Vi tänkte starta hemresan direkt efter påsk. Gasol tankade vi full när vi passerade Santa pola förra gången, så vi klarar oss en tag. Vi har inga direkta planer på vägen hem, det får ta den tid det tar. Vi tar det lugnt, det kvittar om det tar en vecka eller två…eller tre för den delen 😄 Hem kommer vi så småningom.
Välkommen till oss om du stannar i Altea på vägen hemåt.

Vi tänkte starta hemresan direkt efter påsk. Gasol tankade vi full när vi passerade Santa pola förra gången, så vi klarar oss en tag. Vi har inga direkta planer på vägen hem, det får ta den tid det tar. Vi tar det lugnt, det kvittar om det tar en vecka eller två…eller tre för den delen 😄 Hem kommer vi så småningom.
Välkommen till oss om du stannar i Altea på vägen hemåt.
Godmorgon. Vi hörs på hemvägen.
Mvh Umebo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen