• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Optimala varvtal

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Husbilen är som en kropp. Kroppen mår bra av att vara aktiv. Aktiviteter bör doseras på rätt sätt annars slits olika delar av kroppen och kan leda till tragiska konsekvenser.

Nu med de superhöga bränslepriserna är det viktigt att köra med rätt hastighet (alltid inom laggränser)... för att reducera bränsleförbrukningen. När jag kör 110 km/t så förbrukar jag 11 L/100km när jag går till 90 blir det ca 9L. Klart sparande. Min Fiat Ducato 130, 2012 vid 90km/t går varvtal strax under 2000 på 6te växel, och det går över 2000 på 5te växel.
Vilka varvtal anser Ni är bästa för drivlinan, partikelfilter, osv.
 
Bara man inte segdrar på hög växel under 1500 rpm för då får koppling och två-massesvänghjulet stryk. Det gäller även robot-lådor. Sedan är det upp till var och en var gäller hastighet och bränsleförbrukning. Själv brukar jag ligga på 92-93 km/h och då drar HB,n ca 11 l/100 km. 5 ton och 3-litersmotorn.
 
Angående partikelfiltret så belastas det i linje med hur hårt man trampar på gaspedalen, sen blir faktorn högre vid låga varvtal.
Detta syns tydligt på dieselfordon utan dpf, trampar man för hårt på gasen på låga varvtal kommer det tydlig svartrök i avgaserna, även turbon har då inte hunnit upp i optimalt laddlufttryck,
detta syns aldrig på bilar med fungerande dpf, men sker även på dem.
Många minns säkert tiden innan dpf, när man fick hålla andan när man körde om t.ex lastbilar och skulle passera ett svart avgasmoln :sick:
 
Brukar ligga i det jag kallar lastbilsfart, lagom fort så man inte kommer i fatt för många ( oftast svenska som kör lagligt ) eller blir upp hunnen av lastbilar, drar då ca 1,1-1,2 vid vilket motsvarar 88-90 km enligt gps:n, 5,3 ton 3,0l motor.
 
Vi sällskapar just nu med ett husvagns ekipage. Jag hittar och kör först men anpassar min fart till deras.
Vi har nu kört ca 60mil och det mesta kring 80.
Har aldrig legat så lågt som 0,85.
När vi var och tankade tidigare idag visade datorn att vi skulle komma över 120mil till nästa tankning...
Nu har vi kört nästan 20mil och ligger fortfarande över 100mil i räckvidd.

En bekant sa att håller man sig under 3000v/min så håller motorn en evighet....
 
En måta med i beregningen at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten og en husbil har ganske høy luftmotstand :D For mine siste husbiler så hadde jeg litt forskjellige hastigheter som optimal. 1999 Flair på Fiat med orginalt drev på 5an hadde litt over 80 med lavest forbruk, med litt lavere utveksling så sank drivstoff forbruket i samme hastighet og en kunne slippe seg ned under 80 også. 2004 Winnebago på Chevy chassi med V8 turbodiesel og automat - helt klart billigst rundt 80, en halvliter ekstra for å ligge i 100 - 110. 2008 Flair på Iveco Daily med Agile og 3 liter motor - også rundt 80 som mest økonomiske.
 
Av en anledning har vi nu valt 80 som det nya 90 eller 100. Anledningen är tiden primärt. Vårt slutresmål vid havet i Viken, mellan Helsingborg och Höganäs är hösten 2023 så varför hasta, idag.

För övrigt är den farten på motorväg perfekt. Håller takten med långtradarna. De snabba lastbilarna får gärna köra om.

Vår ålder passar också till 80. Precis under 2000 varv i en femtonnare känns bra. Vi sparar till var sin korv med bröd varje gång vi kör. Minst.
 
Jag är tacksam för alla svar och många verkar ha samma inställning som min fru och jag. Vi är ju pensionärer så tidsfaktor dvs att komma till målet relativt snabbt, har ingen betydelse, däremot den ekonomiska aspekten av pensionärsliv (ffa i eran av höga bränslepriser) väger tyngre. Så fortsätter vi köra vid 2000 varvtal, cirka 80-85 km/timme och sparar 2 L var 10-e mil. Några dagar och man får öppna Champagne eller gå på Sting koncert eller ännu bättre på Patricia Janeckova recital (när hon blir frisk igen och börjar sjunga igen, hon den vackraste 24-åriga sångerskan med änglalika sopran rösten).
 
Ibland har vi "bråttom" även med husbilen och lägger oss på 120 enligt mätaren (110 gps) på motorvägen.
Detta ger en förbrukning på runt 1,2.
Men det är så sällan som 20-30mil av årets 600 så det får man ta.
I normalfallet är gps:en inställd på att undvika motorvägar och köra kortaste sträckan.
Det gör att vi väldigt ofta får köra på mindre vägar där man varken stör genom att köra långsammare eller slåss med annan trafik om utrymmet.
Ett stort plus är att man får se väldigt mycket vackert.
Igår, råkade bli någon mil grusväg i Västergötland, kom vi plötsligt in i en stor allé som slutade vid ett vackert slott och en mycket gammal träkyrka.
Den hade vi aldrig sett om vi kört motorvägen....
 
En måta med i beregningen at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten og en husbil har ganske høy luftmotstand :D For mine siste husbiler så hadde jeg litt forskjellige hastigheter som optimal. 1999 Flair på Fiat med orginalt drev på 5an hadde litt over 80 med lavest forbruk, med litt lavere utveksling så sank drivstoff forbruket i samme hastighet og en kunne slippe seg ned under 80 også. 2004 Winnebago på Chevy chassi med V8 turbodiesel og automat - helt klart billigst rundt 80, en halvliter ekstra for å ligge i 100 - 110. 2008 Flair på Iveco Daily med Agile og 3 liter motor - også rundt 80 som mest økonomiske.
Alla förluster verkar öka med kvadraten varvtal luftmotstånd livslängd däckslitage. Den enda vinsten är tid/sträcka men knappast livslängd på folket i bilen då måste man ut i rymden och räkna på relativism.
Tyvärr är det svårt för människor att räkna så den upplevda hastigheten och tid till målet är inte anpassat till våra sinnen. Om man innefattar olyckor dödstal vårdtid tid på verkstad får man fram siffror som borde ingå i ekvationen för att få fram verkligheten. Inte många klarar av att tänka i dom termerna men vi ihusbil kan ju det här?
 
Alla förluster verkar öka med kvadraten varvtal luftmotstånd livslängd däckslitage. Den enda vinsten är tid/sträcka men knappast livslängd på folket i bilen då måste man ut i rymden och räkna på relativism.
Tyvärr är det svårt för människor att räkna så den upplevda hastigheten och tid till målet är inte anpassat till våra sinnen. Om man innefattar olyckor dödstal vårdtid tid på verkstad får man fram siffror som borde ingå i ekvationen för att få fram verkligheten. Inte många klarar av att tänka i dom termerna men vi ihusbil kan ju det här?
Klokt svar!

Ekvationer som även omfattar ökade risker är svåra att omfamna. Som ung och även lite medelålders. (ibland körde jag som en idiot med personbil)

Med åldern ökar sannolikt förmågan att börja inse verkligheten som du beskriver den.

Ungdomligt oförstånd har ju vi iHusbil bakom om. Vi "kan ju det här"!
 
Klokt svar!

Ekvationer som även omfattar ökade risker är svåra att omfamna. Som ung och även lite medelålders. (ibland körde jag som en idiot med personbil)

Med åldern ökar sannolikt förmågan att börja inse verkligheten som du beskriver den.

Ungdomligt oförstånd har ju vi iHusbil bakom om. Vi "kan ju det här"!

Då platsar nog inte jag här, åkte ifrån polisen i höstas mellan Västerås o Köping (E18) de höll 160km/h sa de, och jag bara förvann med min MB Vito skåpbil, fick cykla till jobbet i 2mån. efter den dumheten. :sneaky:
 
Klokt svar!

Ekvationer som även omfattar ökade risker är svåra att omfamna. Som ung och även lite medelålders. (ibland körde jag som en idiot med personbil)

Med åldern ökar sannolikt förmågan att börja inse verkligheten som du beskriver den.

Ungdomligt oförstånd har ju vi iHusbil bakom om. Vi "kan ju det här"!

Med risk för lite OT så vete fasiken om det har så mycket med ungdomligt oförstånd eller ålderns vishet att göra.
Jag tycker att jag blir mer och mer ointresserad av att jaga på i trafiken men det beror troligen på att jag håller på att bli mer och mer gubbe och kanske inte på att jag blir visare och visare. Men det låter ju bra :)
 
Med risk för lite OT så vete fasiken om det har så mycket med ungdomligt oförstånd eller ålderns vishet att göra.
Jag tycker att jag blir mer och mer ointresserad av att jaga på i trafiken men det beror troligen på att jag håller på att bli mer och mer gubbe och kanske inte på att jag blir visare och visare. Men det låter ju bra :)
Om du förlåter, men jag tycker du låter som en klok gubbe. Klok och vis.
 
Då platsar nog inte jag här, åkte ifrån polisen i höstas mellan Västerås o Köping (E18) de höll 160km/h sa de, och jag bara förvann med min MB Vito skåpbil, fick cykla till jobbet i 2mån. efter den dumheten. :sneaky:
Samma här med den skillnaden att jag stannade och släckte ner på en intilliggande skogsväg och såg polisen susa förbi i 160 :)
Fast jag körde inte jättefort, bara runt 110, visserligen på 70 sträcka....
 
Kör robotlåda,har provat med/utan tunglast intryckt,kör normalt 80-95kmh ,med tunglast ligger den oftast på 5an,utan blir det 6an för det mesta,bränsleförbrukning är i stort den samma,motorn mår nog bättre på 5an.
 
Husbilen är som en kropp. Kroppen mår bra av att vara aktiv. Aktiviteter bör doseras på rätt sätt annars slits olika delar av kroppen och kan leda till tragiska konsekvenser.

Nu med de superhöga bränslepriserna är det viktigt att köra med rätt hastighet (alltid inom laggränser)... för att reducera bränsleförbrukningen. När jag kör 110 km/t så förbrukar jag 11 L/100km när jag går till 90 blir det ca 9L. Klart sparande. Min Fiat Ducato 130, 2012 vid 90km/t går varvtal strax under 2000 på 6te växel, och det går över 2000 på 5te växel.
Vilka varvtal anser Ni är bästa för drivlinan, partikelfilter, osv.
Du ska aldrig ligga på hög växel för att
spara soppan, dra ur motorn ordentligt på höga varv emellanåt så slipper Du problem med avgasreningen och lysande motorlampa, dra ur på 3:an i 70 så aktiveras avgasreningen!
Den behöver hög temp för att fungera optimalt!
Däremellan kan Du snåla och köra på 5:an i 70 knyck.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen