• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Underhåll Oljeservices pris ..

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Ducato
Motortyp
130 Multijet
Är ju några år sedan sist jag fick göra en olje service.
Köpte Husbilen i maj 2024 och då fixade Säljaren Oljeservice samt kamremsbyte.
2 år hade vi husvagn så det blir 2021 sist som jag lämnade in husbil för byte av olja och filter inför sommar säsongen.
Då betalade jag 2250 kr.
Nu bokade jag en tid och fick pris på 3640 kr
1390 kr har det stigit på 4 år.

Skulle kunna göra det själv men har ingen riktig plats för att kunna ligga under bilen.

Men valde en Fiat auktoriserad verkstad trots att det inte finns några garantier kvar.

Hur gör ni?

Nyss gjort en liknande service till ett självkostnads pris för 2x4 lit olja, Castrol 5W-30 C2 olja, samt ett filter, typ Mahle OC 570
och ny oljeplugg. Skickade efter allt från Oljemagasinet och betalade c:a 1200 kr för kalaset. Omaket och besväret för att byta,
tycker jag är ett rent (?) nöje att kunna fixa själv. Sen måste man ju också nollställa servicen med t.ex en iCarsoft och det får
man väl också väga in vid en jämförelse. Gissar, att timdebiteringen på en auktoriserad verkstad ligger på ungefär 1200 kr och
då är det väl inte helt oskäligt med vad du fick betala och det är ju inte helt billigt att driva en verkstad med anställda heller.

Förr i tiden åkte man till närmaste bensinmack och fick gjort ett oljebyte hos Hasse i Ängdalen medans man väntade.
Men det var på den tiden bensinen kostade 75 öre/lit och mycket har ju förändrat sen dess...

Idag räknar man på, att en fullservice (inkl alla typer av filter) ligger i snitt på ungefär 6000 kr på en ordinär nyare Volvo...
Byta ett par vindrutetorkare går loss på ytterligare en tusenlapp och så ryker ytterligare en tusing, om man ska
få bytt bromsvätskan samtidigt. Så visst är det dyrt att vara bilberoende... men allt beror också på hur man jämför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen