• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Nytt undantag från MSB gällande gasol i husbil

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borlänge
Nu har äntligen ändringen kommit av MSB:s föreskrift om tillstånd för hantering av bland annat gasol. Den tidigare föreskriften angav att om mer är 60 liter hanterades skulle tillstånd ges av kommunen. Detta innebar att de husbilar med fasta tankar (över 60 liter) för gasolen skulle söka tillstånd i varje kommun som de stannade in, vilket de nu alltså inte behöver göra. Detta problem hade inte MSB uppmärksammat. Undantagen för denna hantering var alltså tidigare skriven så att de bara gällde gasol för framdrivning av ett fordon, men nu gäller också följande undantag:

MSBFS 2023:1
....
2.kap Undantag från tillståndplikt
...
10 Brandfarliga gaser som används för drift av installerade anordningar i fordon.


Men som MSB även skriver i konsekvensutredningen

"Den nya regleringen innebär att det blir enklare för personer som äger husbilar/husvagnar som har större tankar än 60 liter och som är helbilsgodkända, att resa inom Sverige" Och detta med avseende på säkerheten i hanteringen.

De förutsätter att installationer av fasta tankar omfattas av helbilsgodkännande, alltså gjorda under bilens nybyggnation och inte efter en nyinstallation.

Vad säger då Transportstyrelsen om detta då? Enligt Transportstyrelsen är det fordonsförordningens (2009:211) 4 kap. 20§ som blir gällande, alltså registreringsbesiktning om fordonet ändras från sitt tidigare utförande. Vidare gäller tekniska beskaffenhetskrav på bilar tagna i bruk efter juni 2010 regleras av föreskriften TSFS 2016:22.

Transportstyrelsen skriver vidare i ett mail till mig :"Beroende på typ av ändring och dess omfattning kan paragrafen tolkas att det i vissa fall inte behövs nytt godkännande i registreringsbesiktning. Tolkningen blir i första hand fordonsägarens men där kan också polis och besiktningsföretag göra sin tolkning, möjligen med annan bedömning."

Detta är som jag uppfattar regelverken.

Nya föreskriften https://www.msb.se/contentassets/0d8eb305084f4b738061fcf816a09241/msbfs-20231-pdf.pdf

Konsekvensutredningen
 
För dom som har fabriksmonterade tankar är detta bra, men för eftermonterade tankar innebär det samma problem som tidigare.
OM detta nu är ett problem,kontrollen torde vara obefintlig!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen