• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt campingkoncept längs Göta kanal i sommar

IMG_5645.jpeg

I sommar kan man testa på campinglivet på ett helt nytt sätt. På några av Göta kanals mest spektakulära platser som annars inte är tillgängliga för camping erbjuds nu boende i moderna och fullutrustade husvagnar. Konceptet går under namnet Off Grid Camping och syftar till att ge en campingupplevelse utöver det vanliga.

Off Grid camping, var ett nytt uttryck för mig, så jag var tvungen att Googla och då fick jag veta att Off Grid betyder; ”Att leva “off grid” betyder kort och gott att leva utanför elnätet. I praktiken innebär det att fastigheten, ofta ett hus eller en stuga, inte är ansluten till elnätet. I den mån man använder el får man producera den själv.”

Off Grid, ja det är väl vad vi som åker omkring i husbilar helt enkelt kallar för fricamping, ja, ja…

Från och med den 1 juni går det att boka husvagnarna för övernattning i en eller två nätter från och med den 27 juni till och med 16 juli. Bakom satsningen står Göta kanal, Forsbergs fritidscenter och Polar.

– Vi har sett ett ökat intresse för Off grid de senaste åren och bestämde oss för att kombinera det med något så ovanligt som uthyrning av husvagnar. Det tillsammans med att husvagnarna står på platser vi bara kunnat drömma om innan känns fantastiskt. Vi börjar med uthyrningen i år och får vi ett gott resultat kan det här bli något vi fortsätter med även på längre sikt. Vi hoppas på ett stort intresse och att fler får upp ögonen för det här unika sättet att campa på, säger Magnus Hollwin, marknadschef för Göta kanal.

De moderna husvagnarna kommer att gå att hyra på tre platser längs kanalen; Bergs slussar, Motala och Sjötorp. På samtliga ställen står husvagnarna sjönära på spektakulära platser.

Bergs slussar – där Roxen möter Göta kanals mäktigaste slusstrappa står husvagnen vid slussens början. Utanför fönstret finns den spektakulära slusstrappan Carl Johan med en höjning på 18,8 meter och sju slussar.

Motala – På Mallbodens pir mitt i kanalen med staden, naturen och den svenska musikeliten runt knuten. Här blir Veronica Maggio, Lasse Stefanz soundtracket på sommarkvällen då Motala Lokverkstads sommarscen ligger precis på andra sidan kanalen.

Sjötorp – Så nära en husvagn till sjöss du kan komma. Vid kanalens västra entré i det gamla fiskesamhället Sjötorp ligger restauranger, serveringar och båtar sida vid sida. Längst ut, vid inloppet från Vänern med utsikt över sommarblått vatten står vår husvagn.

– Vi ser att det finns ett stort intresse att testa på campinglivet. Därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda de som saknar en egen husbil eller husvagn att göra det i moderna och fullt utrustade vagnar. Att man dessutom får bo på unika platser som annars aldrig är tillgängliga för campare gör det extra spännande, säger Jonas Karlsson, på Forsbergs Fritidscenter.

Husvagnarna är fullt utrustade med dubbel och enkelsäng, kök, dusch och toalett. Beroende på husvagn ryms två till fyra vuxna och barn för övernattning. Husvagnarna är Polar FDCXA, Polar 620 BQD och Polar 620 SA. Kostnaden för att bo en natt är 1500 SEK ink moms.

Läs mer och boka på: www.offgridcamping.se

Nu undrar jag om det inte för det priset är en bättre idé att hyra en husbil och helt plötsligt har du inte bara tre ”Off Grid-destinationer” utan flera hundra ställen att välja mellan för att fricampa på?

Tommy

Ja då finns det väl bara gasolvärme och fotogenlampor för någon solpanel kan jag inte se i Motala.
Det finns ett museum i de gamla verkstäderna. Är ju gammal luxorit som det hette då Luxor var sveriges största färgtv tillverkare. Man hade egen badstrand vid varamobaden.
Det som menas med off grid är som jag förstår det efter att ha plöjt igenom många timmar på youtube Fattiga människor utan egen bostad som lever utanför samhället på billigast möjliga sätt ofta i gamla husbilar och personbilar. Och knappast på en riktig camping. Sen finns det de som tar ett sånt liv som en semestertrip.
Det måste ju vara folk som fyller och tömmer vagnen och bergis finns det el framdraget. Den ska ju besiktas varje år så den måste ju vara lätt flyttbar.
Inte off grid men off topic, när jag bodde i Motala så kallade vi kanalen för skillsmässo diket ett nöje under sommmaren vara att åka till slusstrappan i borenshult dricka kaffe äta glass och titta på båtarna ofta med flaggor långt bortifrån.
Där såg man scener från göta kanalfilmerna i live, där mannen stod vid rodret och dirigerade hustrun med okvädningsord. Och där hustrun ibland var den smartare och fixade mannens oförmåga att lägga till säkert.
Kanalbåtarna hade alltid företräde körde förbi alla köande båtar rakt in i öppen sluss fullt med rika turister de gick även på nätterna ibland och har tydligen möjlighet att styra slussarna med fjärrkontroll. Går att följa dom på Marine Traffic appen samt en massa andra båtar på kanalen så man kan tajma kanalbesöket när de kommer förbi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen