• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya lagförslaget klart: Så mycket sänks bensin- och diesel

IMG_2993.jpeg

Nu är regeringens nya lagförslag för att sänka reduktionsplikten färdigt. Lagen förutspås sänka dieselpriset med fyra kronor och bensinen med 30 öre per liter. Koldoxidutsläppen ökar med 3,9 miljoner ton nästa år och höjer Sveriges totala utsläpp nästan nio procent.

I början av maj kom regeringen och Sverigedemokraterna överens om att reduktionsplikten ska sänkas till enbart sex procent. Reduktionsplikten är en lag som innebär att bränslebolag måste blanda biobränslen i bensin och diesel.

För diesel har reduktionen legat på 30,5 procent medan bensinen haft en nivå på 7,8 procent. Det har inneburit att dieseln i praktiken haft närmare 40 procents inblandning av HVO och Fame. Då biobränslena är betydligt dyrare har det gett Sverige ett av världens högsta dieselpriser.

IMG_5785.jpeg
Så här ser förslaget till ändrade reduktionsnivåer ut i lagförslaget.

Nya lagen sänker nivåerna till sex procent fram till 2026, för både bensin och diesel. Enligt regeringens promemoria blir pumppriset på diesel fyra kronor billigare jämfört med 2023 och bensinen sänks med 30 öre, om bränslebolagen överför hela kostnadsminskningen till konsumenterna. Skulle den gamla lagen legat kvar hade reduktionsplikten höjts till 40 procent, och då hade en liter diesel blivit 5,50 kronor högre. År 2024 hade dieseln kostat 7,20 kronor mer än idag om inte lagen gjorts om.

Kostnaden för att uppfylla reduktionsplikten är redan i dag förhållandevis hög och beräknas öka succesivt i takt med att reduktionsnivåerna ökar. Hela Sverige måste ges förutsättningar att leva och möjligheten att resa till jobbet och med familjen är grundläggande. Andra jämförbara länder, såsom våra grannländer, har i dag avsevärt lägre krav på diesel i respektive lands pliktsystem än vad Sverige har, uppger Klimat-och näringslivsdepartementet i sin PM.

Nu har lagförslaget skickats ut på remiss till 74 olika aktörer som påverkas av förändringen. Bland de som ska svara finns allt från Volvo, Drivkraft Sverige, Preem, Försvarsmakten till Greenpeace. Remisserna ska vara inne den 25 augusti, sedan ska lagen klubbas av riksdagen för att kunna träda i kraft från nyår.

När mängden förnybart biobränsle minskas kraftigt kommer koldioxidutsläppen av från fossila källor att öka. Jämfört med dagens nivå ökar utsläppen med 3,9 miljoner ton nästa år, enligt regeringen. Jämfört med nuvarande lagstiftning som skulle ökat reduktionen så ökar utsläppen med 5,2 miljoner ton nästa år och 6,7 miljoner ton koldioxid år 2026. År 2022 uppgick Sveriges utsläpp av växthusgaser till 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket innebär en minskning med 5,3 procent jämfört med föregående år enligt preliminär statistik.
Källa:Carup

Om det nu blir verklighet så hamnar vi ungefär i mitten på priserna på diesel inom EU. För de som har Euro eller DEK i fickan, blir vi ett lågprisland vad gäller priserna på diesel.

Tommy
 
Senast ändrad:
Nu är jag ingen expert på området, inte ens vidare påläst, men min lekmannaobservation från när bränslepriserna började skena är att priset på HVO100 ökade nästan linjärt med dieselpriset. Min teori var att dieselpriset skulle "komma ikapp" HVO100, så att man kunde tanka HVO för samma literpris eller billigare än diesel, dvs bli miljövänligare utan att det skulle kosta mer, men så blev det bevisligen inte. Och då kan man ju undra varför? Att råoljepriset ökar bör väl knappast påverka produktionskostnaden för HVO? Alltså har ju sannolikt producenter av HVO ökat sina priser "för att de kan", helt enkelt för att tjäna mer pengar på att de kan höja sina priser i takt med att priset på fossil diesel ökar. Därmed bör det ju rimligtvis finnas ekonomiska förutsättningar att producera HVO med lägre marginaler och följaktligen lägre "konsumentpris" än nuvarande aktörer tar ut. Så varför kan då inte staten istället börja producera HVO för att pressa priserna på förnybara alternativ, på motsvarande sätt som SBAB startades för att pressa priset på bolån till svenska folket? Det borde väl ändå vara bättre för miljön och planeten att försöka öka tillgången och få ner priset på förnybara alternativ, än att minska efterfrågan på dem genom sänkt reduktionsplikt till förmån för fossila bränslen? Eller tänker jag helt galet?
 
Ja det är väl som vanligt balansen mellan tillgång och efterfrågan som påverkar priset.

På Preems hemsida står det att Preem Evolution diesel har upp till 50% förnybart innehåll, och så marknadsförde de den också långt innan reduktionsplikten höjdes till den nivå vi har idag. Alltså gick det då, när marknadens efterfrågan på förnybart innehåll var lägre, bra för en enskilt bolag att ha upp till 50% inblandning utan att behöva avvika från övriga bolags pris vid pump.
 
Man menar att palmoljebaserad diesel har tre gånger så stor klimatpåverkan än vanlig fossil diesel på grund av skogsskövlingen. Därför vill man nu stoppa HVO gjord på palmolja.
 
Tyvärr lever vi med beslut tagna av den gamla regeringen av ett parti på marginalen vars främste förespråkare lämnat politiken.
Det har kostat och kostar väldigt mycket pengar med ingen praktiskt bevisad nytta utom statistiska beräkningar av slutprodukten alltså inga beräkningar på miljöpåverkningar från de ingående komponenterna.
Vad man egentligen gör är att förkorta den tid som naturen tillverkat olja på och som tagit många år genom att skörda oljan och genom dyra miljöfarliga processer tillverka den på kort tid.
Sunt förnuft säjer att klimatnyttan verkar obefintlig.
Samtidigt har vi ett krig runt hörnet där bara en liten bråkdel står för oändligt stora miljöförstörelser.
Vi har haft mycket ostliga vindar i år man undrar hur mycket gifter som spridits i atmosfären till vårt vackra land.
 
Man menar att palmoljebaserad diesel har tre gånger så stor klimatpåverkan än vanlig fossil diesel på grund av skogsskövlingen. Därför vill man nu stoppa HVO gjord på palmolja.
i verkligheten är det ju så att det används inte palmolja till HVO utan i vissa fall restprodukter från framtagning av palmolja, men detta anses av många inte vara miljöriktigt. Oavsett om restprodukterna används eller inte så blir ju skogsskövlingen lika stor.
 
Tyvärr lever vi med beslut tagna av den gamla regeringen av ett parti på marginalen vars främste förespråkare lämnat politiken.
Det har kostat och kostar väldigt mycket pengar med ingen praktiskt bevisad nytta utom statistiska beräkningar av slutprodukten alltså inga beräkningar på miljöpåverkningar från de ingående komponenterna.
Vad man egentligen gör är att förkorta den tid som naturen tillverkat olja på och som tagit många år genom att skörda oljan och genom dyra miljöfarliga processer tillverka den på kort tid.
Sunt förnuft säjer att klimatnyttan verkar obefintlig.
Samtidigt har vi ett krig runt hörnet där bara en liten bråkdel står för oändligt stora miljöförstörelser.
Vi har haft mycket ostliga vindar i år man undrar hur mycket gifter som spridits i atmosfären till vårt vackra land.
Nja, nu tycker jag du förringar alla de andra partierna som också röstade för reduktionspliktens upptrappning i riksdagen, liksom de beräkningar som faktiskt gjorts. De kan nog kritiseras i olika delar, men att säga att de saknas är inte riktigt.
 
Troligen MINSKAR de verkliga koldioxidutsläppen eftersom bränslet blir mer effektivt. Reduktionsplikten har säkert ökat inflationen dessutom.

 
Lite skoj under tiden:
– Hur bär man sig åt för att bli en så framgångsrik politiker? tillfrågades Ebba B. av en amerikansk journalist.
– Jo, för det första måste man kunna förutsäga vad som ska hända nästa dag, nästa vecka, nästa månad och nästa år.
– Och för det andra?
– Måste man kunna förklara efteråt varför det inte blev så!
 
Ja det är väl som vanligt balansen mellan tillgång och efterfrågan som påverkar priset.
Ja, så bör det ju rimligtvis vara i en fungerande marknadsekonomi! Som jag förstått det är "vanlig" diesel och HVO i princip rakt över utbytbara mot varandra (även om alla motorer inte "godkänts" för HVO då det skulle medföra en del kostnader för tillverkarna). Det innebär således att fossil diesel och HVO svarar mot samma efterfrågan, vilket ju över tid bör ge en prisjämvikt mellan dessa bränslen (samma pris alltså)? Men från att diesel låg på 15-16 kr/liter och HVO på ca 18 kr/l, så har HVO behållt i princip samma prisdifferens mot "vanlig" diesel när den ökat i pris till följd av minskad tillgång på insatsvaran (råolja). Om detta då beror på bristande tillgång/utbud på HVO, så borde ju tillgången/produktionen av HVO rimligtvis öka enligt gängse modeller, eftersom efterfrågan är större än tillgången vid en prisnivå som är ekonomiskt lönsam för producenten (de gick ju sannolikt inte back på 18 kr/l, och då lär ju marginalerna vara betydligt större nu). Men så är ju bevisligen inte fallet, eftersom prisdifferensen bestått över tid, och då kan jag inte annat än undra varför marknaden inte fungerar, dvs varför tillgång och efterfrågan på drivmedel för dieselmotorer inte ger en harmonisk prisbild på olika alternativa drivmedel?
 
Lite skoj under tiden:
– Hur bär man sig åt för att bli en så framgångsrik politiker? tillfrågades Ebba B. av en amerikansk journalist.
– Jo, för det första måste man kunna förutsäga vad som ska hända nästa dag, nästa vecka, nästa månad och nästa år.
– Och för det andra?
– Måste man kunna förklara efteråt varför det inte blev så!
Har hon hört min gamla beskrivning av en meteorolog?

Pålle
 
Helt rätt Pålle, hoppas prognostjejen klarar livhanken inom politiken nästa val också!
Man vet aldrig varifrån det "blåser"...
Ha en fin helg med din Ingrid!
 
Det blir ingen billigare bensin eller diesel.
Oljebolagen har investerat för mycket i de icke fossila tillsatserna.
Dom har även en ”miljöplan” som kommer hålla priserna på topp.
 
När man i åratal tjänat mycket pengar på avfall från pappersbruken blir det nog svårt att gå tillbaka till en liten inblandning, deras preems och de som använder deras produkter kommer att få problem med att hålla samma prisnivå som riktig diesel speciellt som den är sämre ur förbrukningssynpunkt. De kan då välja att fortsätta som idag eller lägga ner talloljan.
Det som också är intressant är ju hur det går för pappersbruken nu kan de producera mycket papper till papperspåsar men när plastpåseskatten upphör kommer förmodligen folk använda plastpåsar igen det gör jag.
Pappersbruken är en av de industrier som har mest klimatavtryck och avfallet är giftigt inte bara från skogen utan allt som behövs för att göra papper Lut så kraftigt att den är livsfarlig att komma i kontakt med klor och liknande mycket starka blekmedel mycket farligt.
När det blev fel på filtren kom droppar ut i luften och hamnade på billacken och frätte hål i lacken så man fick betala ett antal omlackeringar av bilar, men det som kom ut i luften föll ju ner överallt och människor andades in luften. Därifrån kommer ju talloljan eftersom den måste tas bort i pappersmassan det är ju träfibrerna man vill åt inte terpentinet i träet, den tvättas alltså bort från pappersmassan och körs till lysekil och raffinaderiet där. Skulle vara roligt att veta hur den råvaran kostar i jämförelse med råolja.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen