Nu är regeringens nya lagförslag för att sänka reduktionsplikten färdigt. Lagen förutspås sänka dieselpriset med fyra kronor och bensinen med 30 öre per liter. Koldoxidutsläppen ökar med 3,9 miljoner ton nästa år och höjer Sveriges totala utsläpp nästan nio procent.
I början av maj kom regeringen och Sverigedemokraterna överens om att reduktionsplikten ska sänkas till enbart sex procent. Reduktionsplikten är en lag som innebär att bränslebolag måste blanda biobränslen i bensin och diesel.För diesel har reduktionen legat på 30,5 procent medan bensinen haft en nivå på 7,8 procent. Det har inneburit att dieseln i praktiken haft närmare 40 procents inblandning av HVO och Fame. Då biobränslena är betydligt dyrare har det gett Sverige ett av världens högsta dieselpriser.
Så här ser förslaget till ändrade reduktionsnivåer ut i lagförslaget.
Nya lagen sänker nivåerna till sex procent fram till 2026, för både bensin och diesel. Enligt regeringens promemoria blir pumppriset på diesel fyra kronor billigare jämfört med 2023 och bensinen sänks med 30 öre, om bränslebolagen överför hela kostnadsminskningen till konsumenterna. Skulle den gamla lagen legat kvar hade reduktionsplikten höjts till 40 procent, och då hade en liter diesel blivit 5,50 kronor högre. År 2024 hade dieseln kostat 7,20 kronor mer än idag om inte lagen gjorts om.
Kostnaden för att uppfylla reduktionsplikten är redan i dag förhållandevis hög och beräknas öka succesivt i takt med att reduktionsnivåerna ökar. Hela Sverige måste ges förutsättningar att leva och möjligheten att resa till jobbet och med familjen är grundläggande. Andra jämförbara länder, såsom våra grannländer, har i dag avsevärt lägre krav på diesel i respektive lands pliktsystem än vad Sverige har, uppger Klimat-och näringslivsdepartementet i sin PM.
Nu har lagförslaget skickats ut på remiss till 74 olika aktörer som påverkas av förändringen. Bland de som ska svara finns allt från Volvo, Drivkraft Sverige, Preem, Försvarsmakten till Greenpeace. Remisserna ska vara inne den 25 augusti, sedan ska lagen klubbas av riksdagen för att kunna träda i kraft från nyår.
När mängden förnybart biobränsle minskas kraftigt kommer koldioxidutsläppen av från fossila källor att öka. Jämfört med dagens nivå ökar utsläppen med 3,9 miljoner ton nästa år, enligt regeringen. Jämfört med nuvarande lagstiftning som skulle ökat reduktionen så ökar utsläppen med 5,2 miljoner ton nästa år och 6,7 miljoner ton koldioxid år 2026. År 2022 uppgick Sveriges utsläpp av växthusgaser till 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket innebär en minskning med 5,3 procent jämfört med föregående år enligt preliminär statistik.
Källa:Carup
Om det nu blir verklighet så hamnar vi ungefär i mitten på priserna på diesel inom EU. För de som har Euro eller DEK i fickan, blir vi ett lågprisland vad gäller priserna på diesel.
Tommy
Senast ändrad: