• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya kartor till IGO

Har redan laddat ner, gick snabbt. Vi har gått över till Google Maps och kör online för då ser man pågående arbeten och eventuella stopp. Problem uppståd i Alperna när wi-fi försvann, då var det bra med IGO (eller att ladda ner Google Maps kartor).

Nu finns nya kartor att hämta till IGO. De är från 2022 Q2.
Själv har jag Vägkartor som jag lägger in i Hjärnan :)
Använder i främmande länder GPS i bland, men sällan, finns vägskyltar..
är en yrkessjukdom då jag kört Taxi och HV/HB utan GPS eller annat
under 1970-80-90 talet och hittat bra i flera länder med hjälp av kartan.
Men tänkte fråga för nyfikenhetens skull: Vad är detta IGO..? :)

Erok,
IGO är en app (applikation eller program) som hjälper dig att ladda ner kartor, t.ex. Sverige, på din iPad, platta, eller mobil. När du kör sedan i landet, appen i din padda (eller mobil) fångar upp GPS signal från några satelliter och bestämmer din position på den nerladdade kartan och visar dig detta på skärmen. Var det svårt?

IGO är alltså en navigeringsapp för mobiler och plattor. Den har en del fördelar men den stora nackdelen är att det inte går att tanka ner ställplatser så man ser dem direkt i kartan. Går att köpa på google play bl.a.
Google maps har blivit bättre men är i första hand en kartapp eftersom den saknar en del när det gäller att lägga ut en kurs.
Man vet inte vilka premisser den lägger ut kursen på Igo har lättaste vägen snabbaste vägen närmaste vägen osv. och flera varianter av dessa.
Maps är ju mest tänkt för onlinebruk men man kan förladda kartor så att de finns tillgängliga vid internetbortfall leta i menyn så finns det. Maps kan ha svårt ibland att hinna uppdatera i en rondell vilken väg man ska svänga av.
Igo har ju sina vägar klara i god tid så den är mycket bättre och tydligare t.ex runt barcelona.
Själv kör jag med bägge två samtidigt händer att kartan inte är uppdaterad ibland men maps tankar ju ner kartorna direkt så de brukar fungera bra.

Erok,
IGO är en app (applikation eller program) som hjälper dig att ladda ner kartor, t.ex. Sverige, på din iPad, platta, eller mobil. När du kör sedan i landet, appen i din padda (eller mobil) fångar upp GPS signal från några satelliter och bestämmer din position på den nerladdade kartan och visar dig detta på skärmen. Var det svårt?
Är alltså en variant av GPS signaler..varför döpa om GPS till IGO.. Svårt..? :)

Det heter egentligen iGO. Vi är med i en klubb/forum som heter iHusbil, bara ett namn som man förknippar med något. Vår lilla PB1 (personbil) heter AYGO som i Japan skulle betyda typ ”I Go”, eller översatt ”jag går”…

GPS (Global Positioning System) däremot är ett system med satelliter och programvara som jänkarna har utvecklat för ett tag sen vilket vi numera får använda tillammans med andra programvaror typ iGO, Google Maps, TomTom och massvis andra…

Det verkar underligt att döpa en bil till jag går? Saknas det hjul och motor eller andra väsentliga delar för att köra? Verkar som dålig reklam för en bil.
GPS finns i ryssland under annat namn och mobilerna använder det också. Just nu vet man inte om de visar fel Putin verkar ju lite vilsen. Händer ju att man skjuter ner både kompisar och sej själva ibland i det "högteknologiska ryssland". Utveckligen fanns kanske förlagd till de länder som tillhörde det forna sovjetunionen.
Att jag skaffade Igo beror på en känd man med starka åsikter i en annan klubb, tidigare hade Sygic varit hans favorit han var ju anhängare av fallfrukt. Jag lyckades med många om och men knäcka en variant så att jag kunde använda android.
Den som är vis lyder råd och det har jag gjort. Sen tar det emot att lära nytt numera.

Jag känner att IGO inte idag lever upp till det som krävs för att ligga på topp, de små "förbättringar" man gjort har ibland varit ett steg tillbaka. Under min senaste resa uppdagades flera allvarliga fel i vägvisningen vilket gjort att jag är på väg att radera IGO från alla mina enheter till förmån för .vad?
Något lättanvänt, google maps skulle platsa in bra med några få förbättringar på navigeringen, att kunna navigera efter sattelitbilder är guld värt i vissa lägen.
Att jag ändå använder maps för att hitta restauranger och mackar är ju ett problem eftersom man måste ha två appar i plattan.

Svenskutviklede Wase kan muligens være et alternativ, men det eies i dag av google og de løfter endel av funksjonsliteten over til maps - en vet ikke hvor lenge de vedlikeholder wase.

Jag känner att IGO inte idag lever upp till det som krävs för att ligga på topp, de små "förbättringar" man gjort har ibland varit ett steg tillbaka. Under min senaste resa uppdagades flera allvarliga fel i vägvisningen vilket gjort att jag är på väg att radera IGO från alla mina enheter till förmån för .vad?
Något lättanvänt, google maps skulle platsa in bra med några få förbättringar på navigeringen, att kunna navigera efter sattelitbilder är guld värt i vissa lägen.
Att jag ändå använder maps för att hitta restauranger och mackar är ju ett problem eftersom man måste ha två appar i plattan.
Visst är det skillnad mot när tidigare ägare släppte flera uppdateringar per år.

O.T
Jag blir imponerad av er som orkar hålla fast vid IGO ännu :)
Jag m.fl. fultankade IGO8 när det släpptes i början på 00-talet, jag körde det första gången i en PPC med inbyggd gps, senare körde jag det i flera windowsmobiler, jag gillade det skarpt då, och man kunde hitta gratiskartor till hela världen. Sen kom Smartphones, och marknaden exploderade av navi.appar, tyvärr hängde inte IGO med i det race't, det hängde dock kvar i en hel del gps'er som hade WinCE som op några år, sen kom det till slut en IGO-app, som hade/har en värdelös support.
Idag är det nog Garmin o Tomtom som är de stora iallafall i husbilar, men Maps o Waze har andra fördelar där de gamla är efter så en combo med Maps/Waze och någon annan offline navigation är inte helt fel.
Själv kör jag med en gammal Garmin 760 Camper och Maps på mobilen i husbilen, tycker de kompletterar varandra rätt bra, men ingen navigation till husbil är perfekt (ännu).

Senast ändrad:
Visst är det skillnad mot när tidigare ägare släppte flera uppdateringar per år.
Hej. Jag undrar varför inte använda ViaMichelin där kan man ju både se hur man ska åka och ställa in olika rutter. Den och Garmin i kombination har funkat i alla fall för oss i alla lägen.
Mvh Umebo

Vi har hamnat i ett läge då vi egentligen inte har något större behov av GPS navigering. Bra att ha i städer eller att hitta något man har koordinater till (t.ex. ställplatser), men t.o.r Spanien, eller att strosa i Frankrike kan vi nog klara av helt utan elektroniken.

Vi har hamnat i ett läge då vi egentligen inte har något större behov av GPS navigering. Bra att ha i städer eller att hitta något man har koordinater till (t.ex. ställplatser), men t.o.r Spanien, eller att strosa i Frankrike kan vi nog klara av helt utan elektroniken.
Visst klarar man sig bra med en kartbok eller två men det är skönt att ha GPS-navigering på nya färdvägar och när man kört bort sig i någon stad. Dessutom kan kartläsaren ägna mer uppmärksamhet åt omgivningarna.

Köpte en tomtom på blocket nästan ny och med uppdatering via wifi, hyfsat modern men har inte fått den att fungera den uppdaterar i dagar man får använda våld och knep för att stoppa den. Verkar som jag köpte grisen i säcken. Den vägrar att fungera utan ny uppdatering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen