• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Nya Fiat Ducato 2.2 liter kamrem.

FB är väl inte den bästa faktabasen, vad jag läst är det fortfarande 5år
På nya 2.2 liter motorn han jobbar med fiat vore kul veta vad du vad du hänvisar till det på nya motorn att det är 5 år..Laddade ner 2025 instruktionsbok ingen hänvisning där på intervall längre.Ni som har Facebook gå med denna grupp kan läsa mer om detta. https://www.facebook.com/share/p/19wU2fecR6/
 
Senast ändrad:
På nya 2.2 liter motorn han jobbar med fiat vore kul veta vad du vad du hänvisar till det på nya motorn att det är 5 år..Laddade ner 2025 instruktionsbok ingen hänvisning där på intervall längre.Ni som har Facebook gå med denna grupp kan läsa mer om detta. https://www.facebook.com/share/p/19wU2fecR6/
Jag hittar inte en komplett instruktionsbok för 2025. Men t ex boken för 2023 som jag hittar är komplett och den gäller för 2,2 l motorn.
Där står:
"(5) Remmen måste bytas ut vart femte år eller vid 144 000 km. Vid tung användning av fordonet (bogsering av släpvagn, dammiga vägar, särskilt svåra klimatförhållanden, mycket låga eller mycket höga temperaturer under långa perioder, stadskörning, motor ofta/längre i tomgång) måste remmen vara byts ut vart tredje år eller efter maximalt 60 000 km."
Manual 2023 Ducato
 
Jag hittar inte en komplett instruktionsbok för 2025. Men t ex boken för 2023 som jag hittar är komplett och den gäller för 2,2 l motorn.
Där står:
"(5) Remmen måste bytas ut vart femte år eller vid 144 000 km. Vid tung användning av fordonet (bogsering av släpvagn, dammiga vägar, särskilt svåra klimatförhållanden, mycket låga eller mycket höga temperaturer under långa perioder, stadskörning, motor ofta/längre i tomgång) måste remmen vara byts ut vart tredje år eller efter maximalt 60 000 km."
Manual 2023 Ducato
Det är väl det han hänvisar till 3 år. Bilen var var en skåpbil använd av ventilationsfirma 2021 gått 8000mil fattades tänder på remmen.Påminner om diskussion med 2.3 motorn 4 år eller 5 år.
 
Har just diskuterat årsservice med närmaste ÅF och då fått beskeded att Fiat har ändrat sina rekommendationer så att istället för kamremsbyte var fjärde år så är det nu var tredje år. Kostnad 14 TKR. Servicen - dvs oljebyte - går på 3 TKR. Gasol- och fukttest 2 TKR. Lägger man till de två tidigare åren (vår bil fyller 3 år i juni) så är underhållskostnaden strax under 2 TKR - per månad..
 
Har just diskuterat årsservice med närmaste ÅF och då fått beskeded att Fiat har ändrat sina rekommendationer så att istället för kamremsbyte var fjärde år så är det nu var tredje år. Kostnad 14 TKR. Servicen - dvs oljebyte - går på 3 TKR. Gasol- och fukttest 2 TKR. Lägger man till de två tidigare åren (vår bil fyller 3 år i juni) så är underhållskostnaden strax under 2 TKR - per månad..
Det är klart att ÅF vill byta så ofta som möjligt, läs det finstilta i servicemanualen, jag skulle aldrig byta vart tredje år.
 
Tittar du på inlägg #4 så ser du texten i "serviceboken".
"(5) Remmen måste bytas ut vart femte år eller vid 144 000 km. Vid tung användning av fordonet (bogsering av släpvagn, dammiga vägar, särskilt svåra klimatförhållanden, mycket låga eller mycket höga temperaturer under långa perioder, stadskörning, motor ofta/längre i tomgång) måste remmen vara byts ut vart tredje år eller efter maximalt 60 000 km."
Självklart tycker de som tjänar pengar på att serva att man ska göra det så ofta som möjligt. Men är det verkligen rätt tolkning att bilarna i, åtminstone större delar av) Sverige utsätts för de som kallas "tung användning"? Varför står det i så fall inte det i de svenska handböckerna?
 
Har just diskuterat årsservice med närmaste ÅF och då fått beskeded att Fiat har ändrat sina rekommendationer så att istället för kamremsbyte var fjärde år så är det nu var tredje år. Kostnad 14 TKR. Servicen - dvs oljebyte - går på 3 TKR. Gasol- och fukttest 2 TKR. Lägger man till de två tidigare åren (vår bil fyller 3 år i juni) så är underhållskostnaden strax under 2 TKR - per månad..
Det är där sälj filosofin ligger i dag, pressa priser på nybilförsäljningen och ta igen pengarna på after salen!
 
Tittar du på inlägg #4 så ser du texten i "serviceboken".
"(5) Remmen måste bytas ut vart femte år eller vid 144 000 km. Vid tung användning av fordonet (bogsering av släpvagn, dammiga vägar, särskilt svåra klimatförhållanden, mycket låga eller mycket höga temperaturer under långa perioder, stadskörning, motor ofta/längre i tomgång) måste remmen vara byts ut vart tredje år eller efter maximalt 60 000 km."
Självklart tycker de som tjänar pengar på att serva att man ska göra det så ofta som möjligt. Men är det verkligen rätt tolkning att bilarna i, åtminstone större delar av) Sverige utsätts för de som kallas "tung användning"? Varför står det i så fall inte det i de svenska handböckerna?
Jag är tveksam till om någon av alla oss någonsin ens är i närheten av det man menar kan driva fram ett tidigare byte än fem år.
Sverige har ju knappast några särskilt svåra klimatförhållanden.
Extremt dammiga vägar lär ju kunna slita mer på remmen precis som mycket låga eller mycket höga temperaturer under lång tid. Extremt mycket tomgångskörning gör ju så att motorns gångtid kommer "ur synk" och före slitaget uppskattat på normalt körd sträcka så det är ju rimligt.
Men inget av detta är ju något som vi pysslar med.
Och som vi haft uppe några gånger förut, kamremshaverierna står ju knappast som spön i backen trots mängden bilar i trafik.
 
Det kan ju sägas igen att det är Fiat, inte ÅF som ändrat rekommendationen, dock påtalade ÅF att det troligtvis kunde vara värre för kamremmen att bilen står - där se man!

Osäker på hur det kan påverka motorgaranti och -försäkring, men vi kommer naturligtvis inte byta kamrem på en bil efter 3 år och 2500mil. Vi kommer att leta efter alternativa verkstäder, och om vi kan byta till rimligare insats om 1 eller 2 år så lär vi göra det, man får göra skillnad på att göra saker rätt och att göra rätt saker.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen