• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya däck

Alla heter Glenn

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Dags att köpa nya däck och hade tidigare Michelin Agilis Camping och har varit nöjd med dessa. Letade febrilt efter likadana men hittade inga. Däremot hittade jag andra Michelindäck, Cross Climate Camping. Det var bara det att dessa Michelindäck nu kostade ca 3500:- stycket. Det verkar som Agilis Camping är på utgående för de fanns bara i mindre storlekar.
Letade istället vidare och köpte nu fyra Continental Vanco Camper istället till ca 2100:- stycket.

Däckverkstaden tyckte inte Michelindäcken var såpass mycket bättre utan rekommenderade istället Continentaldäcken.
Ni som kör på dessa Continentaldäck, är ni nöjda (egentligen en dum fråga då jag redan köpt…)?

 
Har kört på båda och varit nöjd. Det negativa jag hört, från en däckfirma, om Continental i jämförelse med Michelin är att de är känsligare för att stå still länge, kan bli platta. Hade det problemet på en bil jag köpte, men den hade bara gått mindre än 500 mil på två år.

Rättade mej själv, på två var det…
 
Senast ändrad:
Körde tidigare på vanliga Michelin Agilis och det var inga problem med det efter 8500 mil när byte till Agilis Camper gjordes.
Enda skillnaden att jag kan köra med något lägre lufttryck än tidigare.
Inget problem med långa stillastående heller för någon av dem.
Så jag är inte övertygad om nödvändigheten med Camper versionen av däck.
 
Min husbil hade Continental vid köp, helt ok. Höll bra länge genom skiftnig mellan fram och bak. Tyckte dock att mönstret var "enkelt" med kanske dålig framkomlighet på blött gräs. Hade inga problem med "platta" däck men körde årligen bra mkt mer än 500 mil. Köpt Michelin Agilis därefter med tätare mönster med tanken att få bättre framkomlighet. Tror jag fick en förbättring. Likaså upplevde jag att komforten kanske blev bättre.
Mitt nästa däck blir nog cross climate för att få "alptoppen". Inte som vinterdäck utan som ett däck till senhösten. Vid riktigt vinterväglag står bilen avställd. Får se ifall mönsterdjupet slits fortare än på Agilis, cross climate borde ha mjukare gummi.
 
Rättade mitt skrivfel i förra mitt föregående inlägg, det var mindre än 500 på två år enligt besiktningsuppgfterna. Bilen hade troligen stått still runt ett år minst. Husbilslandet, där bilen köptes kostade på 6 nya däck.
 
Senast ändrad:
Vid dom 3-4 gånger jag köpt nya däck har det blivit Continental Vanco Camper varje gång. Har fått bra resultat i tester (bättre än Michelin) och även bra resultat när det gäller vägljudet. Just ljudet tycker jag är viktigast.
Jag har varit nöjd.

Just nu åker jag på Michelin men det är för att det satt på. Tror inte det är så stor skillnad mellan kvalitetsmärkena. Det vi märker när vi byter märke är nog mest bara skillnaden från ett äldre slitet däck till ett nytt, mjukt och fullmönstrat.
 
Byter ni däck pga. ålder eller slitage?
Tycker 6 år verkar vara tidigt, bör väl vara ok med 10år?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen