• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny ställplats i Motala?

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Motala
Nu skrivs det äntligen lite positiva saker för oss husbilister.
Hämtat från dagens lokaltidning går det att läsa om en planerad satsning på en helt ny ställplats!
Det är inte var dag man får ta del av sådana positiva nyheter.

AB Göta Kanalbolag äger och förvaltar en större yta och som man vill exploatera och göra något vettigt av.
Området har mest varit en gammal upplagsplats för diverse bråte och byggmaterial, men det vill man alltså ändra på.
Det här ligger i hjärtat av gamla Motala Verkstadsområdet, alldeles intill Torrdockan och med Mallboden, som närmaste granne.
På andra sidan kanalen återfinns Lokstallet, som blivit en mycket populär arena för musikevenemang.
Kan det bli bättre förutsättningar, för att platsen redan från början ska ha förutsättningar att bli ett populärt resmål?

Här planerar man alltså att öppna upp en ny ställplats och med en ordentlig service, inkl grå/svartvatten tömning m.m.
Ambitionen är, att det ska vara ordning och reda, som VD:n för kanalbolaget uttrycker det.
Nu är det än så länge inget som ännu helt vunnit laga kraft och inga beslut är godkända av kommunen.
Samtidigt har man ändå förhoppning om, att allt ska vara klart till sommarsäsongen juni/juli -24

Hur ofta får vi ta del om sådana här positiva signaler i media?
Därför kastade jag mig över tangentbordet idag,
för att i sann journalistisk anda förmedla detta positiva scoop i vår eminenta klubb. ;)

IMG_7660.jpeg
 
Jag tror detta varit uppe förr med ett foto från verkstadsområdet, finns ju en ställplats som kostar vid båtklubben men det är ju lite långt bort. Sen går det väl eller gick för ett antal år sedan att parkera i närheten av motormuseet. Undrar också om det inte finns en mindre ställplats vid verkstads museet.
Själv har jag stått gratis vid varamobaden men det är några år sedan. Finns ju även en camping där i närheten.
Motala är ju en fin sommarstad där jag bodde på 70-talet men vintrarna är inte roliga med snålblåst från Vättern, badtemperaturerna lämnar mycket övrigt att önska.
 
Jag tror detta varit uppe förr med ett foto från verkstadsområdet, finns ju en ställplats som kostar vid båtklubben men det är ju lite långt bort. Sen går det väl eller gick för ett antal år sedan att parkera i närheten av motormuseet. Undrar också om det inte finns en mindre ställplats vid verkstads museet.
Själv har jag stått gratis vid varamobaden men det är några år sedan. Finns ju även en camping där i närheten.
Motala är ju en fin sommarstad där jag bodde på 70-talet men vintrarna är inte roliga med snålblåst från Vättern, badtemperaturerna lämnar mycket övrigt att önska.
På Varamobadets parkeringsplatser kan inte vi med husbilar övernatta längre, dom har infört parkeringsförbud mellan 22.00-06.00 för PB2.

Men det kan du fortfarande göra. 😉
 
Jag måste rätta dig lite Bengtic, någon egentlig camping har vi inte längre i Motala.
... Z-parken har bara öppet vid ett fåtal enstaka tillfällen under året.
Vi får istället hänvisa "tältande" turister till närliggande Vadstena och Vätterviksbadet för dylika besök.

Att hitta gratis-P i Motala har också blivit betydligt svårare efter kommunens senaste beslut.
Nu kostar det en rejäl slant, att ställa ifrån sig bilen vid attraktiva ställen och t.o.m även i utkanterna.
T.ex den fria P-platsen nere vid Duvedalsbron (bakom Motala Verkstad) är numera avgiftsbelagd.

Det enda positiva, som beslutet har medfört, är att det numer inte alls är svårt att hitta en ledig p-plats...
det bara dräller av möjligheter efter beslutets genomförande.

Det går tyvärr inte att känna igen staden längre,
där man en gång i tiden kunde åka buss för ett antal 10-öringar,
som man stoppade i en särskild sparbössa framme hos busschauffören.
Han hade oftast inte en chans att räkna alla småmynt med bara blicken, men man fick åka ändå oavsett...
Har för mig, att taxan var hiskeliga 1,20...

Betala för att ställa ifrån sig bilen (?) var inte alls på modet och centrumhandeln blomstrade... ;)
och man åkte gladeligen ner till stan på lördagen för att göra lite inköp av handlarna, som flockades på torget.
Tur att vi fortfarande har kvar gröna skylten i centrum, annars vete tusan hur det skulle se ut?

Men jag tror att kanalbolaget har tillräckligt med pondus för att få OK och kanske driva
ställplatsen i några år. Den som lever får se och det vore ju klart positivt för oss
att kunna övernatta i anslutning till Koleraboden, som stället egentligen heter från den tiden det begav sig...

Det skulle väl också smaka fågel, att boka biljetter till något trevligt evenemang i Lokstallet
och samtidigt ev boka sig en plats för husbilen inom blott några minuters promenad därifrån.
Är man lite småsugen på nå´t gott, kan man först stanna till vid Mallboden för en tår kaffe och en god våffla.
Ser man inte den här möjligheten från de styrandes sida, då bör dom nog gå till SpecSavers...
 
Senast ändrad:
Jag stod på parkeringen bakom lokverkstaden i våras, men nu har denna skylt kommit upp.
Ny ställplats är ett välkommet tillskott.


IMG_0763.png
 
Det är väl allmänt känt, att musikevenemangen i Lokverkstaden har blivit en succé för arrangören och näringsidkare i närområdet.
Förslag har dock lämnats in till arrangören, att de som parkerar med sina husbilar får gratis inträde mot uppvisande av kvitto från ställplatsen,
som naturligtvis kostar nada, att nyttja under högsäsongen. Tråkigt nog, får man inget kvitto när inte någon betalning sker...
Mallboden kör en liknande kampanj med gratis våffla till kaffet, som förövrigt är helt fritt utan kostnad, om du medtar en egen mugg.
Dessutom ligger en motion redan på kommunstyrelsens bord, om fri parkering på alla P-platser i stan för besökande husbilister.
Pendlare och förvärvsarbetare på orten omfattas inte av förslaget och tvingas fortsättningsvis betala sina p-avgifter.
Tänk om det ändå vore första april ? Jag blir lika trött som Rasken... varför bry sig överhuvudtaget?
 
Senast ändrad:
Ser att kommunen anlitat ett parkeringsbolag de poppar upp överallt och använder olika appar som jag inte vill ha i min telefon eftersom de kräver tillgång till sånt jag inte vill lämna ut.
I Finspång har vi inga parkeringsproblem annat än de kommunen själva åstadkommit, eftersom tydligen lidl bl.a. förmodligen blivit tvingad att använda kommunens inhyrda bolag så är ju tiden så lång för parkering så det är inga problem. Det enda bolaget kan tjäna pengar på är om någon glömt lägga sin parkerings visare i fönstret.
Misstänker att det är folk från arbetsförmedlingen man skickar dit som är mer eller mindre oanställbara som måste göra något med hot om indragna bidrag.
Kan vi inte göra en soppåse kampanj sätta soppåsar över skyltarna precis som de själva gör ibland. Det tar garanterat lång tid innan de kommer på det hela. Undrar vilket lagrum som kan gälla om ens något?
Man åker dit på em parkerar för natten hänger upp en påse, när ev. någon vill köra bort en så kan man hävda att någon förbjudsskylt inte funnits. :ninja:
 
Nu har Bengtic nya friska idéer....
De två " stora" kampanjerna... just nu!
Återställ vårmarkerna!
Soppåsekampanjen!

Hur gör man för att lägga in ett flertal skrattande gubbar? ?

Du behöver två paket svarta sopsäckar med dig på resan! Så parkerar o sover du alltid gratis.
 
Nu verkar det att lossna med ställplatsen i Motala.

Låst artikel i Motala & Vadstena Tidning

Lite mer info

 
Jag stod på parkeringen bakom lokverkstaden i våras, men nu har denna skylt kommit upp.
Ny ställplats är ett välkommet tillskott.


Visa bilaga 30665

Jeg har svært ved at tro, at dette skilt opfylder lovgivningens regler om Parkeringsskilte.

Øverst står P. Det gælder alle køretøjer, også husbiler registreret som PB2 og lastbiler
Underskiltet begrænser til 24 timer, og det er vel OK
Og 3 skilt taler om afgift døgnet rundt. Det er der ikke meget at gøre ved.

Så langt så godt.

Men så kommer modsigelsen, nemlig det gule skilt med forbuddet. Det forbyder parkering med PB2 og husbiler registreret som lastbil i tidsrummet 22 til 7 alle ugens dage, men de øverste 2 dele af skiltet giver tilladelse til alle køretøjer også husbiler der er registreret som PB2 og lastbil. Så hvad gælder? Normalt gælder det som står øverst forud for skilte nedenunder

Tager jeg fejl, vil jeg gerne have forklaringen
 
Ja, så sant... så sant.., att man nu (äntligen) har kommit igång med ställplats-projektet vid Motala Verkstad.
Ett mycket attraktivt område med trevliga omgivningar och emellanåt bjuds det t.o.m på stora evenemang i Lokverkstan.
Mallboden får också en rejäl draghjälp av den här satsningen och får väl skaffa ännu fler våffeljärn.

Läste artikeln i MT och tanken från början var, att man även skulle inkludera "full service" gällande grå- resp svartvatten.
Men detta fick man tyvärr inte tillstånd till från kommunens sida, då den gamla industrimarken inte tillåter,
att man gräver ner den planerade septiktanken i myllan. Det var ju synd på en anläggning med upp till 30 platser... !

Då ställer man sig frågan, vart (?) ska dessa 30 övernattande husbilister ta vägen för att ordna med det mest
naturliga och banala avfallet som vi (alla människor) producerar dagligen?

Kommunen har inte ens en camping värd namnet (oftast stängd) att hänvisa till enskilt för just detta ändamål.
Kanske får vi vänta tills Linköping får byggt färdigt en serviceplats för husbilar? Då vet man iallafall vart man kan ta vägen.

Måste man i förebyggande syfte, stanna tre mil norr om Motala vid Hammarbron,
fyra mil söderifrån vid Ödeshög eller två mil innan Borensberg för att åtminstone tömma toatanken?

Det borde ju stå en varningsskylt vid dessa platser, att "här är sista möjligheten att tömma innan Motala!"
Jo, det är ju klart, man kanske kan snika in sig på någon annans ställplats i stan, som har toatömning i utbudet.
Men gråvattnet är ju det som det alltid värre med, det får du allt släpa med dig till någon helt annan kommun ?

Varför har man egentligen anlagt offentliga toaletter vid Stora torget?
Man kan ju lika gärna hänvisa "de nödiga" till någon restaurang på stan, jag förstår inte skillnaden?

Ett näringsställe är skyldig att ha en toalett tillgänglig, medan en ställplats där 30 husbilar ska husera...
Nä, det bekymret får dom klara av på egen hand...

En serviceanläggning av typ den, som man har bl a i Visby, skulle inte vara helt fel i sammanhanget.
Ett rör och en brunn, anslutet till avloppsnätet, lite vatten, hur svårt kan det va` egentligen?
Det kan ligga var som helst, i värsta fall vid reningsverket, spelar ju ingen roll... vi är ju flyttbara med våra husbilar.

Just det här utspelar i en kommun, som helt nyligen var beredd att satsa allt (!) och välkomna en stor turistattraktion
i utländsk ägo (förvisso) men då fattades minsann inga som helst intentioner på hur mycket man var beredd att spendera...

Suck, jag blir så trött, när jag inser vidden av eländet och tror inte i min vildaste fantasi,
att man nånsin löser den här banala skitfrågan för oss husbilister i någon större utsträckning.

Nu är det ju Kanalbolaget, som iordningställer just det här projektet, så kommunen har ju ifs inget eget ansvar i ärendet.
Undrar just hur avsaknaden av den mest efterfrågade servicen kommer påverka antalet besök i längden?

I början är man väl nyfiken, men jag tänker på lite längre sikt. Det är synd på anläggningen, om den inte blir så där riktigt bra.
Ja, jag är väl lite gnällig efter veckans värmebölja och så är det ju fredagskväll,
får väl pigga upp sinnelaget med något gott att (eventuellt) inhalera...;)
 
Senast ändrad:
Jeg har svært ved at tro, at dette skilt opfylder lovgivningens regler om Parkeringsskilte.

Øverst står P. Det gælder alle køretøjer, også husbiler registreret som PB2 og lastbiler
Underskiltet begrænser til 24 timer, og det er vel OK
Og 3 skilt taler om afgift døgnet rundt. Det er der ikke meget at gøre ved.

Så langt så godt.

Men så kommer modsigelsen, nemlig det gule skilt med forbuddet. Det forbyder parkering med PB2 og husbiler registreret som lastbil i tidsrummet 22 til 7 alle ugens dage, men de øverste 2 dele af skiltet giver tilladelse til alle køretøjer også husbiler der er registreret som PB2 og lastbil. Så hvad gælder? Normalt gælder det som står øverst forud for skilte nedenunder

Tager jeg fejl, vil jeg gerne have forklaringen
Jag anser, och tror, att den är korrekt.
Första tilläggsskylten visar att det är 24 timmar som gäller alltid, dvs inte "fritt på helgerna" som det annars är. Den har ingen betydelse för vilka fordon som får parkera där.
Andra tilläggsskylten visar att det är avgift alltid för alla fordon som får parkera där.
Tredje tilläggsskylten visar vilka fordon som är undantagna från huvudsskylten.
Jag ser inte att några skyltar talar emot varandra.
 
Blir det dessutom samma pris som i Malfors, undrar jag om man inte skjuter sig i foten. 350 kr per dygn är enligt mig väl saftigt. Vid platsen i Malfors finns heller ingen tömningsmöjlighet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen