• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny kamrem och redo för många år till

Henrikss

Välkänd medlem
Medlem
Fick ny kamrem, löprulle, spännrulle, spännare, drivrem och bromsvätska bytat, 5800kr fattigare men ändå ok pris tycker jag. Förra kamremmen var 4år gammal och gått ca 1000 mil, såg och kändes som ny. Så jag kommer absolut inte följa 4-5 år utan kommer byta efter 10 år om jag har bilen kvar då, Ducato 2.8 idtd årsmodell 2000.
Min kompis köpte en likadan och där hade kamremmen aldrig blivit bytad! 23 år men endast 7000 mil på mätaren. Den såg ok ut, den hade hårdnat i gummit men utan slitage. Så det här med de korta intervallen är definitivt satta för att eftermarknaden ska tjäna pengar…

Bra pris, vilken verkstad anlitade du?
Stämmer nog som du säger att eftermarknaden vill att du byter oftare än nödvändigt, 1000 mil på 4 år är ingenting och tror inte remmen "åldras" så mycket på de åren/milen men det är bara en killgissning från mig...så ha det bra alla.

Jag har bytt två kamremmar dom senaste åren. En på vår Dethleffs som efter 5 år rullat knappt 1000 mil och en på vår Audi med 2-liter diesel som rullat 11 år och 19000 mil.
Första bytet på bägge två, varför skulle Fiats rem vara så mycket sämre kvalitetsmässigt? Observera att bägge bytena låg inom serviceintervallen. Kan inte vara möjligt att skillnaderna i praktiken kan vara så stora.

Fick ny kamrem, löprulle, spännrulle, spännare, drivrem och bromsvätska bytat, 5800kr fattigare men ändå ok pris tycker jag. Förra kamremmen var 4år gammal och gått ca 1000 mil, såg och kändes som ny. Så jag kommer absolut inte följa 4-5 år utan kommer byta efter 10 år om jag har bilen kvar då, Ducato 2.8 idtd årsmodell 2000.
Min kompis köpte en likadan och där hade kamremmen aldrig blivit bytad! 23 år men endast 7000 mil på mätaren. Den såg ok ut, den hade hårdnat i gummit men utan slitage. Så det här med de korta intervallen är definitivt satta för att eftermarknaden ska tjäna pengar…
Det var faktiskt mycket bra pris. Jag får för mig att jag betalade dubbelt så mycket för ett par tre år sedan. Vilken verkstad hade Du anlitad om man får fråga?

Verkligen ett bra pris. Orginaldelar/garantier?

Min kompis köpte en likadan och där hade kamremmen aldrig blivit bytad! 23 år men endast 7000 mil på mätaren. Den såg ok ut, den hade hårdnat i gummit men utan slitage. Så det här med de korta intervallen är definitivt satta för att eftermarknaden ska tjäna pengNu spelar det ingen roll när det gäller din bil men ar…
Nu spelar det ju ingen roll på din bil men på äldre Fiat är intervallen 5 år. Även det är nog lite "overkill".
Dock måste jag säga att det var ett bra pris för bytet.

Verkligen ett bra pris. Orginaldelar/garantier?
Jag vet inte vad fiat använder för leverantör eller om fiat haft samma leverantör av sina remmar sedan år 2000 men nu monterades skf och continental.
Detta är en Autoexperten bilverkstad och autoexperten lämnar 3 års garanti, vilket framgår på deras hemsida.
Följdfråga: Jag vet att conti, goodyear och gates tillverkar remmar. Känner du till nån annan tillverkare?

Senast ändrad:
Angående kamremsbyte på Fiat Ducato series 8 från 2022, i samband med det så skall där även bytas ett batteri i TBM control modulen. Verkar som många verkstäder inte känner till detta. Kanske inte så konstigt då det inte gått fyra år sedan dom började rulla. Jämför ni priser så kolla så allt görs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen