• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu längtar vi ut igen….

ThomasA

Välkänd medlem
Medlem
Den 22 april vägrade vår husbil att ta oss vidare. På en motorväg i Holland gav motorn upp. Bogsering till verkstad i Gouda. De försökte reparera skadan, lyckades inte, så försäkringsbolaget beslöt att ta bilen till Sverige för reparation. Som det nu ser ut ska bilarn vara på verkstad den 9 juni. Se’n vet vi inte hur lång tiden för reparation tar. Jyst nu hår vi ich rullar tummarna och låter tiden gå. Tyvärr är det ju nu den bästa tiden att vara ute. Saknar bilen på p-platsen. IMG_3721.jpeg

För ca två år sedan bytte vi kamrem. Problemet vi fick med motorn var att den del som driver kamremmen, generator och AC, var på väg att lossna från vevaxeln. Tre bultar var lösa och en hade gått av. (Hade verkstaden inte dragit bultarnar tillräckligt?). Denna del byttes, men motorn gick inte att starta. Man trodde att kamremmen, trots att den var hel, hade kuggat över. Nu väntar jag på att bilen ska transporteras till Uddevalla för reparation. Gissningsvis får man ta av toppen och kolla ventilerna. Det kommer i alla fall kosta skjortan gissar jag.

Senast ändrad:
Alltid hemskt tråkigt med motorhaveri.

Jag råkade ut för haveri på femte cylinderns spridare på husbilen aug-24, tappade kompression på den cylindern samt fick extrem oljeförbrukning.
För mej blev det billigare att byta till en nyrenoverad motor, ett så kallat long block, fick tillbaka husbilen dec-24.

Senast ändrad:
Hadde totalt motorhavari i Paris 1999 i vår 1985 Fiat Hymer. Fikk fatt på en brukbar motor og fikk byttet til den på et verksted i Paris, tok en uke og kostnaden var mindre enn hva vi betalte for en mindre motor jobb i Norge året før.

Var i Uddevalla och hälsade på husbilen. Hämtade de pinaler vi inte fick med oss när vi flög hem. Även cyklarna tog vi hem. Bilen såg hel ut efter transporten hem till Sverige.
Pratade med verkstan om tid. Verkar som vi kan få bilen i mitten av juli. Surt att inte kunna vara ute denna fina tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen