Detta är kanske ingen nyhet längre.
Men en påminnelse, att Transportstyrelsen har skärpt kraven på dubbfria vinterdäck.
Svt nyheter
Men en påminnelse, att Transportstyrelsen har skärpt kraven på dubbfria vinterdäck.
Svt nyheter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Det nya är ju att det skall finnas en märkning med alptopp på odubbade vinterdäck. Det som inte framgår så klart är att på fordon över 3,5 ton så är kravet att däck med alptopp endast behövs på styr och drivdäck. Det innebär att en framhjulsdriven bil inte behöver denna märkning på bakdäcken, då räcker det med M&S märkning. För min egen del som har en treaxlad bil så kan jag fortsätta att använda vinterdäcken bak.Detta är väl ingen nyhet. Men en påminnelse
Svt nyheter
Just det skillnad på Tunglast bil och lätt lastbil vilket inte många har en Aaning om..Det nya är ju att det skall finnas en märkning med alptopp på odubbade vinterdäck. Det som inte framgår så klart är att på fordon över 3,5 ton så är kravet att däck med alptopp endast behövs på styr och drivdäck. Det innebär att en framhjulsdriven bil inte behöver denna märkning på bakdäcken, då räcker det med M&S märkning. För min egen del som har en treaxlad bil så kan jag fortsätta att använda vinterdäcken bak.
Ved første lesning så den nesten slik ut, men det er en trekant med noe krot på øverst i alle rutene - symbolet for alpetopp med snø. Disse dekk er og godkjent i Tyskland.Tydligen är det nu ingen idé att skaffa dubbfria däck framledes, då de enligt tabellen inte alls blir godkända vid "vinterväglag".
Endast dubbdäck tycks gälla efter den 1 dec -28 för fordon < 3,5t ?
Vintertid blir det nog rätt knepigt att åka till Tyskland... för att inte tala om tyskarna, som kanske tänkt att åka hit?
Om du läser i sammanställningen så finns alptoppen med i alla kolumner vilket innebär att ett friktionsdäck med märkning alptopp även är godkänt efter -28Tydligen är det nu ingen idé att skaffa dubbfria däck framledes, då de enligt tabellen inte alls blir godkända vid "vinterväglag".
Endast dubbdäck tycks gälla efter den 1 dec -28 för fordon < 3,5t ?
Vintertid blir det nog rätt knepigt att åka till Tyskland... för att inte tala om tyskarna, som kanske tänkt att åka hit?
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons