• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu är det enklare att köpa miljömärket i Spanien!

Miljödekalerna som deklarerar vilken miljöklass som din bil har kunde tidigare enbart köpas på posten - men numera finns de också i tobaksaffärerna.​

Etiketter, miljödekaler

Redan 2016 rullade DGT ut sitt dekalsystem för att klassificera fordon baserat på deras utsläpp. Dessa etiketter är nödvändiga för att avgöra vilka bilar som får komma in i lågutsläppszoner i spanska städer.
  • Blå: ”Nollutsläpp” – För batteridrivna elfordon (BEV), laddhybrider med över 40 km elektrisk räckvidd och hybrider med utökad räckvidd, EVS.
  • Grön & Blå: ”ECO” – För hybrider, plug-in hybrider med mindre än 40 km räckvidd och gasdrivna fordon (GNC, GNL eller GLP).
  • Grön: ”C” – För bensinbilar registrerade efter 2006 och dieslar efter 2014.
  • Gul: ”B” – För bensinbilar från 2001 – 2006 och dieslar från 2006 – 2014.
Om din bil inte passar in i någon av dessa kategorier – som bensinbilar före 2001 och dieslar före 2006 – har du ingen tur. Dessa anses vara de mest förorenande bilarna och kvalificerar sig inte för en DGT-dekal.

Så här enkelt är det att få märket.​

Tack vare ett nytt avtal mellan DGT och Logista (tidigare Tabacalera) är det nu inte svårt att få din miljödekal. Gå bara till din lokala tobaksaffär, ange ditt fordons registreringsnummer och betala 5 €. Inget pappersarbete, inget krångel – och du går därifrån med dekalen i handen.

Utbyggnad ut över hela landet.​

Hittills har mer än 5.000 dekaler distribuerats till över 500 tobakshandlare i 300 städer över hela Spanien. Denna åtgärd syftar till att säkerställa att varje bilist har enkel tillgång till de miljömärken de behöver.
Lågutsläppszoner blir allt mer utbredda och många kommuner tillämpar automatiska böter för fordon som kör in i dessa områden utan rätt märke. Reglerna är här för att stanna, så har du inte redan gjort det så gör det så snart som möjligt.

Obs! Jag har inte hittat vad som gäller för oss som turister, men någon här vet säkert!!!

Senast redigerad av en moderator:
Hitintills har dessa bara gällt spanskregisterade bilar för utlandsregade bilar har det räckt med att man har tysk eller fransk dekal . Frågan är om detta ändrats.
Så här står det på dgt.es hemsida
Om ditt fordon har en utländsk registreringsskylt, kan du få en spansk miljöplakett?

Nej, men om ditt fordon kommer från ett land med miljöklassificering (Tyskland, Österrike, Danmark, Frankrike) kan du kontrollera motsvarigheten till ditt märke i Spanien, veta vilka trafikbegränsningar som kan påverka dig, kunna cirkulera med märket i ditt land.

Senast ändrad:
Någon som vet om detta dessa märken även behövs på utländska bilar för som jag förstår det kan vi inte köpa dessa dekaler i dags läget
Jag har läst allt fram och tillbaks flera ggr och tolkar det som gäller oss turister just nu att har vi tyska eller/ och franska miljödekaler behöver vi inte göra mer just nu med undantag av Barcelona där man har önskemål om frivillig registrering.
Rätta mig om jag har fel.

Jag har läst allt fram och tillbaks flera ggr och tolkar det som gäller oss turister just nu att har vi tyska eller/ och franska miljödekaler behöver vi inte göra mer just nu med undantag av Barcelona där man har önskemål om frivillig registrering.
Rätta mig om jag har fel.
Tacksam för ditt svar då jag inte har förstått riktigt om det gällde även turister, tyckte jag läste någonstans att vi inte kunde köpa dekalen för Spanien så jag får gå till posten eller tobaksaffär och försöka, vi är just nu i Torremolinos och dom ska ju vara först ut med böter om jag har förstått rätt redan i januari 2025. Hoppas att EU snart kan komma till en överenskommelse så det räcker med ett märke för hela EU vore ju så mycket enklare.

Tacksam för ditt svar då jag inte har förstått riktigt om det gällde även turister, tyckte jag läste någonstans att vi inte kunde köpa dekalen för Spanien så jag får gå till posten eller tobaksaffär och försöka, vi är just nu i Torremolinos och dom ska ju vara först ut med böter om jag har förstått rätt redan i januari 2025. Hoppas att EU snart kan komma till en överenskommelse så det räcker med ett märke för hela EU vore ju så mycket enklare.
Detta är texten som gäller!
Utlandsregistrerade bilar kan inte ansöka om miljömärke i Spanien. Kommuner kan be dessa att förregistrera sig individuellt för att komma in i stadskärnan, vilket har hänt i Barcelona

Vad jag förstått handlar det om att det är elektronisk avläsning och som idag enbart är kopplat till det spanska bilregistret, därav kan inte utländska registeringsplåtar läsas av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen