• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Norsk diesel

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Gävle
Dieseln här Är som den Tyska var tidigare!
Har trots massor av mil på lågväxel uppför serpentinvägar på 2:an och 3:an delvis haft en väldigt moderat förbrukning!
Tankade i Norge när det var ca 40 kvar av svensk blaskdiesel längs E18 nära Mysen fick i 80 liter Norsk diesel, för 20.59 nkr liter. (Har 120 l tank)
Märkte att den efter några mil upp emot Oslo piggnade till, I Telemark efter Kongsberg var det betydlig skillnad på varvilligheten på motorn, den varvade längre innan den växlade!
Efter 85 mil tankade vi igen denna gång för 20.13 litern, lägre pris mitt på dagen i Norge, annars har vi sett priser på 21.43-23.35 nkr litern.
Med Svensk gubbkörning på släta svenska vägar drar 177 hk motorn med robotlåda 0.90-0.95…!
Nu fick vi i 67 l efter 85 mil trots massor av dessa mil på lågväxel uppför serpentinvägar med 7-12 % lutning, 0.87 ca. I förbrukning och på 2:an nedför för att spara bromsarna!
Vilket förresten en Dansk pösel inte gjort, det rykte om bromsarna när de fått stopp på en rastplats!
Är nu ovanför Lillehammer längs väg 250, i morgon styr vi emot Gränsen vid Trysil Transtrandsfjällen, måste komma ihåg att tanka i samma tid före gränsen!!!
Vi besökte Gaustatoppen googla på denna otroliga plats vid staden Rjukan känd från ”Hjältarna från Telemark”
och Vemork tungvattenfabriken!
Vägvakter som är Ulliga och Gulliga lite varstans längs vägarna 😂
 

Bilagor

  • 2712DC63-2C71-49E4-9522-DF01247E5D28.jpeg
    2712DC63-2C71-49E4-9522-DF01247E5D28.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 12
  • C0D8C63F-B9FF-4D90-B315-D62CAD2F1838.jpeg
    C0D8C63F-B9FF-4D90-B315-D62CAD2F1838.jpeg
    1 MB · Visningar: 10
  • C037B71E-002A-4A23-81A8-665A0E578715.jpeg
    C037B71E-002A-4A23-81A8-665A0E578715.jpeg
    3,5 MB · Visningar: 11
  • BFAE3DAC-7E3C-4645-A2B8-02052C27735B.jpeg
    BFAE3DAC-7E3C-4645-A2B8-02052C27735B.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 12
  • DA462147-D8D6-4AAF-878A-DE86981B5FAE.jpeg
    DA462147-D8D6-4AAF-878A-DE86981B5FAE.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Är för mig en gåta att man kan tro att det är mer miljöriktigt att pytsa i sånt som inte brinner i dieseln eller har lägre energivärde,

när den i slutändan bara drar mer soppa? Den enda skillnaden är att alla får betala för flera liter. Ja just ja! Det kommer in mer moms och annat!!!

HVO100-diesel verkar ju iofs ok, men den är ju ännu dyrare!!!

Camion-AdBlue-Sfuso.jpg
 
Senast ändrad:
Dieseln här Är som den Tyska var tidigare!
Har trots massor av mil på lågväxel uppför serpentinvägar på 2:an och 3:an delvis haft en väldigt moderat förbrukning!
Tankade i Norge när det var ca 40 kvar av svensk blaskdiesel längs E18 nära Mysen fick i 80 liter Norsk diesel, för 20.59 nkr liter. (Har 120 l tank)
Märkte att den efter några mil upp emot Oslo piggnade till, I Telemark efter Kongsberg var det betydlig skillnad på varvilligheten på motorn, den varvade längre innan den växlade!
Efter 85 mil tankade vi igen denna gång för 20.13 litern, lägre pris mitt på dagen i Norge, annars har vi sett priser på 21.43-23.35 nkr litern.
Med Svensk gubbkörning på släta svenska vägar drar 177 hk motorn med robotlåda 0.90-0.95…!
Nu fick vi i 67 l efter 85 mil trots massor av dessa mil på lågväxel uppför serpentinvägar med 7-12 % lutning, 0.87 ca. I förbrukning och på 2:an nedför för att spara bromsarna!
Vilket förresten en Dansk pösel inte gjort, det rykte om bromsarna när de fått stopp på en rastplats!
Är nu ovanför Lillehammer längs väg 250, i morgon styr vi emot Gränsen vid Trysil Transtrandsfjällen, måste komma ihåg att tanka i samma tid före gränsen!!!
Vi besökte Gaustatoppen googla på denna otroliga plats vid staden Rjukan känd från ”Hjältarna från Telemark”
och Vemork tungvattenfabriken!
Vägvakter som är Ulliga och Gulliga lite varstans längs vägarna 😂
Jag var också i Norge nyss och åkte Kystriksveien och sedan över till Lofoten. Min första tankning var i Leknes på Lofoten, ca 100 liter i 120 liters tank, den andra tankningen var nordväst om Narvik ca 50 liter. Har inte kunnat se någon signifikant skillnad på förbrukningen med svensk eller norsk diesel. Jag håller hela tiden koll på förbrukningen i färddatorn. Däremot får jag ibland känslan av att jag under en viss körning har svårt att få ner förbrukningen till "normal nivå". När jag tar en paus och sedan fortsätter kan jag märka att snittförbrukningen minskar trots att det är ungefär likadan väg.
 
Jo samma har man upplevt med den tyska dieseln men sista gången jag var nere hade de börjat blanda i skit där också men den spanska var billig och bra. Det är värst när man kör hem och blir tvungen att tanka på preem eller liknande, då är det som att köra i uppförsbacke svårt att få fart på bilen och bensinmätaren är som ett bojsänke. Man undrar om en ny regering kan räta upp det som blivit krokigt nu när oljebolagen och staten skär guld med täljknivar.
 
Är för mig en gåta att man kan tro att det är mer miljöriktigt att pytsa i sånt som inte brinner i dieseln eller har lägre energivärde,

när den i slutändan bara drar mer soppa? Den enda skillnaden är att alla får betala för flera liter. Ja just ja! Det kommer in mer moms och annat!!!

HVO100-diesel verkar ju iofs ok, men den är ju ännu dyrare!!!

Visa bilaga 14078
Varför visar du bild på AdBlue? Den blandas inte med dieseln.
 
Ja det var i samband med att dieselmotorerna fick högtrycks insprutning och arbetade med högre temperaturer som NOX i avgaserna blev höga men andra värden och förbrukning blev lägre. För att råda bot på det införde man adblue som inte är blått utom i början då man hade i färg, för att det skulle bli tjusigt miljövänligt. Äldre motorer har inte det problemet där handlar det mest om sot vilket man numera inte mäter på äldre bilar tidigare blev ett antal ihjälvarvade om man gjorde enl. instruktionen. Blev ju dyrt numera så får bilprovaren titta och se vad han tycker om avgasröken. Altså ganska fritt fram att ställa upp pumpen inom rimliga gränser, den extrastarka tyska dieseln verkar ge mindre rök det är tillsatser som förbättrar förbränningen och minskar förbrukningen. Samtidigt går motorn hårdare låter lite illa faktiskt.
Sen ska man vara försiktig med norskdieseln motorn kan ju gå och bli dum!
 
NOX har alltid vært et problem for ottomotorer da de jobber med luftoverskudd. Tidligere regnet en ikke så mye på dette da sotpartikler var et større problem. Eldre dieselmotorer hadde mekanisk høytrykk innsprøyting. Kompresjonstrykket på en dieselmotor var på 1960 tallet det dobbelte av for bensinmotorer, dette er nødvendig for å få til kompresjonstenning. På 1950 tallet var jeg ofte med min far og testet / justerte innsprøytingen på Posche Diesel traktorer. Innsprøytings dysene hadde vi en manuell testutrustning for, husker ikke nå hvor mange kilo per cm2 trykket var før dysen åpnet og vi kunne lage et bilde av spredemønsteret - på vanlig skrivepapir og 5 cm avstand ble det huller av de enkelte dråpene.
 
Ja det var i samband med att dieselmotorerna fick högtrycks insprutning och arbetade med högre temperaturer som NOX i avgaserna blev höga men andra värden och förbrukning blev lägre. För att råda bot på det införde man adblue som inte är blått utom i början då man hade i färg, för att det skulle bli tjusigt miljövänligt. Äldre motorer har inte det problemet där handlar det mest om sot vilket man numera inte mäter på äldre bilar tidigare blev ett antal ihjälvarvade om man gjorde enl. instruktionen. Blev ju dyrt numera så får bilprovaren titta och se vad han tycker om avgasröken. Altså ganska fritt fram att ställa upp pumpen inom rimliga gränser, den extrastarka tyska dieseln verkar ge mindre rök det är tillsatser som förbättrar förbränningen och minskar förbrukningen. Samtidigt går motorn hårdare låter lite illa faktiskt.
Sen ska man vara försiktig med norskdieseln motorn kan ju gå och bli dum!

Visst mäter man partiklar/sot fortfarande, jag brukar få ett K-värde på 0,4-0,5 vid den årliga besiktningen av husbilen.
 
Knut, når det gjelder dysetrykk så mener jeg å huske att det på 6,2l Chevrolet-motoren lå i område 100-120 Bar, føre dysen åpnet. Hva det kan ha vært på en gammel Porsche det vet jeg ikke.
Med en Porsche 2syl. bensin traktor slo jeg alt av gras mellom fly og taxestripe før det første store flystevne på Jarlsberg Flyplass slutten av 70-tallet, og den var allerede gammel den gangen. (Jeg er også en gammel modellflyver som enkelte andre her)
 
Du har nog för ny bil de gamla sa bilprovaren att de inte mäter dom längre. Min caddy -03 hade för mycket sot jag desarmerade avgasreningen så försvann problemet, på den årsmodellen mätte man inte nox som förmodligen hade blivit förhöjt pga mitt ingrepp. Jag har för mej att man inte mäter nox utan att man går via bilens egna givare. Tror faktiskt inte man har mätare för det där jag bor. Min caddy hade inte såna givare.
Min citroendiesel hade en tiondel av godkänt värde, var någon som skruvat där eftersom plomberingen av skadad, bilprovaren föreslog en liten uppställning av pumpen!
Jag vet att franska bilar hade skattehästar så kanhända hade man nedgraderat motorn, 73hk på 2,5l är ju väldigt lite.
 
Jag var också i Norge nyss och åkte Kystriksveien och sedan över till Lofoten. Min första tankning var i Leknes på Lofoten, ca 100 liter i 120 liters tank, den andra tankningen var nordväst om Narvik ca 50 liter. Har inte kunnat se någon signifikant skillnad på förbrukningen med svensk eller norsk diesel. Jag håller hela tiden koll på förbrukningen i färddatorn. Däremot får jag ibland känslan av att jag under en viss körning har svårt att få ner förbrukningen till "normal nivå". När jag tar en paus och sedan fortsätter kan jag märka att snittförbrukningen minskar trots att det är ungefär likadan väg.
Är nu iSverige igen, konstaterat att det enligt färddator gått åt betydligt mindre bränsle, ungefär som på slät väg i Sverige men i branta backar på som jag skrev 10% och höga varv på 2:an växel upp, i snävaste kurvorna gick lådan ner på 1:an.
Kört i flera sådana serpentinbackar, brantaste var så brant och med framförallt mycket snäva kurvor att Lastbilar rekommenderades MYCKET låg växel upp och ned, såg inga % på någon skylt..men brant.
Priset när det inte var nedsatt var som i Sverige, tankade sista gången i Trysil, 63 liter à 23.87 Nkr litern!
Var en Härlig Födelsedagsresa som blev 186 mil lång, åter på grund av att.. ser jag en omväg på kartan tar jag ofta den, närmaste vägen är Tråkig :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen