Dieseln här Är som den Tyska var tidigare!
Har trots massor av mil på lågväxel uppför serpentinvägar på 2:an och 3:an delvis haft en väldigt moderat förbrukning!
Tankade i Norge när det var ca 40 kvar av svensk blaskdiesel längs E18 nära Mysen fick i 80 liter Norsk diesel, för 20.59 nkr liter. (Har 120 l tank)
Märkte att den efter några mil upp emot Oslo piggnade till, I Telemark efter Kongsberg var det betydlig skillnad på varvilligheten på motorn, den varvade längre innan den växlade!
Efter 85 mil tankade vi igen denna gång för 20.13 litern, lägre pris mitt på dagen i Norge, annars har vi sett priser på 21.43-23.35 nkr litern.
Med Svensk gubbkörning på släta svenska vägar drar 177 hk motorn med robotlåda 0.90-0.95…!
Nu fick vi i 67 l efter 85 mil trots massor av dessa mil på lågväxel uppför serpentinvägar med 7-12 % lutning, 0.87 ca. I förbrukning och på 2:an nedför för att spara bromsarna!
Vilket förresten en Dansk pösel inte gjort, det rykte om bromsarna när de fått stopp på en rastplats!
Är nu ovanför Lillehammer längs väg 250, i morgon styr vi emot Gränsen vid Trysil Transtrandsfjällen, måste komma ihåg att tanka i samma tid före gränsen!!!
Vi besökte Gaustatoppen googla på denna otroliga plats vid staden Rjukan känd från ”Hjältarna från Telemark”
och Vemork tungvattenfabriken!
Vägvakter som är Ulliga och Gulliga lite varstans längs vägarna![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
Har trots massor av mil på lågväxel uppför serpentinvägar på 2:an och 3:an delvis haft en väldigt moderat förbrukning!
Tankade i Norge när det var ca 40 kvar av svensk blaskdiesel längs E18 nära Mysen fick i 80 liter Norsk diesel, för 20.59 nkr liter. (Har 120 l tank)
Märkte att den efter några mil upp emot Oslo piggnade till, I Telemark efter Kongsberg var det betydlig skillnad på varvilligheten på motorn, den varvade längre innan den växlade!
Efter 85 mil tankade vi igen denna gång för 20.13 litern, lägre pris mitt på dagen i Norge, annars har vi sett priser på 21.43-23.35 nkr litern.
Med Svensk gubbkörning på släta svenska vägar drar 177 hk motorn med robotlåda 0.90-0.95…!
Nu fick vi i 67 l efter 85 mil trots massor av dessa mil på lågväxel uppför serpentinvägar med 7-12 % lutning, 0.87 ca. I förbrukning och på 2:an nedför för att spara bromsarna!
Vilket förresten en Dansk pösel inte gjort, det rykte om bromsarna när de fått stopp på en rastplats!
Är nu ovanför Lillehammer längs väg 250, i morgon styr vi emot Gränsen vid Trysil Transtrandsfjällen, måste komma ihåg att tanka i samma tid före gränsen!!!
Vi besökte Gaustatoppen googla på denna otroliga plats vid staden Rjukan känd från ”Hjältarna från Telemark”
och Vemork tungvattenfabriken!
Vägvakter som är Ulliga och Gulliga lite varstans längs vägarna
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
Bilagor
-
2712DC63-2C71-49E4-9522-DF01247E5D28.jpeg1,5 MB · Visningar: 12
-
C0D8C63F-B9FF-4D90-B315-D62CAD2F1838.jpeg1 MB · Visningar: 10
-
C037B71E-002A-4A23-81A8-665A0E578715.jpeg3,5 MB · Visningar: 11
-
BFAE3DAC-7E3C-4645-A2B8-02052C27735B.jpeg1,7 MB · Visningar: 12
-
DA462147-D8D6-4AAF-878A-DE86981B5FAE.jpeg1,8 MB · Visningar: 12
Senast ändrad: