• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Norge Atlantvägen

Lill&Dick

Ny Medlem
Medlem

Vår blivande färd över Atlantvägen m.m.

Från E6 Oppdal tar vi V70 till Sundalsöra , där tar vi V62 till Hjelset och sedan E39 till Molde Lufthavn (Årö) där vi åker vidare V64 till att den slutar vid Kristiansund. Sedan V70 till Bergsöya, där den övergår till E39 mot Leinstrand. C:a 15km innan Trondheim.

Då har vi passerat Atlanthavsveien med dess broar, Atlanhavstunnelen, Tunneln vid Kvernesfjorden, Bergsöysundsbrua, Färjan mellan Kanestraum-Halsa och vidare till Leinstrand och E6, 15km innan Trondheim.

Frågar vi Er erfarna Norgeresenärer vad vi behöver för betalsätt för köra ovanstående broar, tunnlar och färja? Tipsa oss också gärna om Ställplatser/Campingar på denna resan. Tack

(Övriga vägar i Norge blir E16, Väg 24, E6. E14.)

Skall du resa i Norge, speciellt om färjor är inblandade, skall du skaffa en transponder ("bizz"). Jag har en från Öresundspay (https://oresundpay.com/sv) som fungerar utmärkt.

Bompengar, och de kommer du tveklöst att råka ut för, dras direkt från kontot du kopplar till transpondern. Just Atlanterhavsvegen och tunneln har inga bompengar men under din resa dit och därifrån kommer du säkert att stöta på dem. I Trondheim har man t.ex. "trängselavgifter" som tas ut på samma sätt bompeng. Hur höga bompengar du råkar ut för beror på hur stor bilen är och (ibland) vilken EURO-klass motorn har. Bilar över 3.5 ton är betydligt dyrare än mindre bilar. Utan transponder får du bompengarna som en faktura uppemot ett halvår senare. De läser av reg-skylten.

För färjor kan det definitivt löna sig att ansluta transpondern till "Autopass for ferje" (https://www.autopassferje.no/). Med förskottsbetalning får du uppemot 40% rabatt på priset för färjan. Storleken på förskottsinbetalningen beror på bilens längd. En gräns går vid 8 meter. Det går att åka färja utan förskottsinbetalning men då går du miste om rabatten.

Senast ändrad:
For norskregistrerte husbiler over 3,5t er bomavgiften på veiene de samme som personbil hvis den er registrert som M1 og du har (det er ett krav) bombrikke (transponder/bizz). Se på autopassferje.no.

Den mest spektakulära delen av Atlanderhavsveien med broarna som syns på alla bilder är väldigt kort. Nästan som en nysning när man passerar, sen är det över. Och parkeringarna i just det området kan vara knökfulla. Ta tid på er och gör någon avstickare vid sidan om också, för att insupa mer av omgivningarna på någon plats med mindre trängsel.

Vår blivande färd över Atlantvägen m.m.

Från E6 Oppdal tar vi V70 till Sundalsöra , där tar vi V62 till Hjelset och sedan E39 till Molde Lufthavn (Årö) där vi åker vidare V64 till att den slutar vid Kristiansund. Sedan V70 till Bergsöya, där den övergår till E39 mot Leinstrand. C:a 15km innan Trondheim.

Då har vi passerat Atlanthavsveien med dess broar, Atlanhavstunnelen, Tunneln vid Kvernesfjorden, Bergsöysundsbrua, Färjan mellan Kanestraum-Halsa och vidare till Leinstrand och E6, 15km innan Trondheim.

Frågar vi Er erfarna Norgeresenärer vad vi behöver för betalsätt för köra ovanstående broar, tunnlar och färja? Tipsa oss också gärna om Ställplatser/Campingar på denna resan. Tack

(Övriga vägar i Norge blir E16, Väg 24, E6. E14.)
Ett litet tips är att ta atlantvägen åt bägge hållen så man inte missar den häftiga vyn på den svängda bron!
Tommy

Hejsan
1000 tack för ert engagemang. Det är en fin grund för vår resa senare i sommar/höst. Vi har skaffat SkyttelPass, där man blir registrerad och klar att passera kontrollstationer efter c:a 30min, själva passet får vi efter c:a två veckor, mycket smidigt tror vi. Vi har också fått tips om att solnedgången vid Bud ska vara magisk. Nu ska jag kolla var man kan stå i Trondheim. Vi kör ju in i Norge från Torsby och tips därifrån till Oppdal m.fl.. mottages tacksamt. Hälsar Lill & Dick🥰
Ps! Hälsa Gun, Kennet.😉

Försökte läsa in mig på länken om bropass....

Fungerar det med öresundpay i Norge?!
För det har jag ju redan när jag kör till /från Danmark.

Øresundpay er med i samarbeidet og har vært med i mange år. Brukte selv den de siste årene jeg kjørte i Europa

Det fungerar! Jag har transponder från dem och det fungerar utmärkt. Kom bara ihåg att använda den nummerkod som gäller specifikt för Norge på t.ex. Autopass for ferje.

Den mest spektakulära delen av Atlanderhavsveien med broarna som syns på alla bilder är väldigt kort. Nästan som en nysning när man passerar, sen är det över. Och parkeringarna i just det området kan vara knökfulla. Ta tid på er och gör någon avstickare vid sidan om också, för att insupa mer av omgivningarna på någon plats med mindre trängsel.
Så här ser den fina delen ut.
.

Kjørerute Torsby til Oppdal.
Alternativ 1: Dette er vel den veien med best asfaltdekke, men også noen bompengestasjoner oppover Gudbrandsdalen, E6.
E16 Torsby - Kongsvinger - (Riksvei) Rv2 Elverum - Rv3 Brenneriroa/Løten - Rv25 Hamar - E6 Oppdal.

Alternativ 2: E16 Kongsvinger - Kløfta - E6 Oppdal. ("Mye motorveikjøring").

Alternativ 3: Rv2 Kongsvinger - Elverum - Rv3 Alvdal - (Fylkesvei) Fv29 Hjerkinn - E6 Oppdal.
Fv29 Alvdal - Hjerkinn har opp gjennom årene hatt en dårlig kvalitet på asfalten i tillegg til att det er en del svinger. Det er noen år siden sist jeg kjørte der så hvilken standard veien holder i dag det vet jeg ikke.

I tillegg er det mange parallelle Fylkesveier hvis du har lyst til å kjøre tur, og ikke bare komme frem fortest mulig. I motsetning til Sverige så er nesten alle småveier i Norge asfaltert.

Ønsker du en bra forklaring på hele bompengesystemet så har Reiselinda lagt ut en veldig informativ film på YouTube, den heter:

Vägtullar och färjor i Norge. Ut på tur, aldri sur!​

Det begynner etter ca. 7min.
Dette er ett system som er i kontinuerlig forandring, så det som er gyldig i år er kanskje ikke gyldig til neste år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen