• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nobelpriset 2022

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Idag är det återigen stor dag för Svensk Forskning. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet meddelade att Svante Pääbo tilldelas Nobel priset i fysiologi eller medicin. 40 år efter Pappa tilldelas Nobelpriset även till Sonen.

Så finns det saker/händelser som är positiva och glädjande för alla.

Senast ändrad:
Jag hörde igår att Nobelpriset i Fysik gick till kvantmekanik forskare. På min tid var det bara teorier som skulle förklara det oförklarliga. Som "gammal" Sci-Fi älskare med Star Treek, Stjärnornas krig, Asimov & Artur Clarke är jag mer än glad. Dessutom att Einstein missade den lilla detaljen om att kunna "finnas på 2 platser samtidigt" är det ännu mer spännande. Tänk om man kunde ligga och sola med Sir Mclain på Grann Canaria och samtidigt vara hemma och fira Julen med barnbarnen(!)

Jag hörde igår att Nobelpriset i Fysik gick till kvantmekanik forskare. På min tid var det bara teorier som skulle förklara det oförklarliga. Som "gammal" Sci-Fi älskare med Star Treek, Stjärnornas krig, Asimov & Artur Clarke är jag mer än glad. Dessutom att Einstein missade den lilla detaljen om att kunna "finnas på 2 platser samtidigt" är det ännu mer spännande. Tänk om man kunde ligga och sola med Sir Mclain på Grann Canaria och samtidigt vara hemma och fira Julen med barnbarnen(!)
Det är fantastiskt vad dessa fysiker har kunnat åstadkomma för att visa att Bohr, Schrödinger, Hisenberg et al. har mycket rätt i kvantfysikens grundläggande teorier.

Nu får jag hoppas att snart blir det dags för svenskt Nobelpris i kemi för Karin Öberg - en av de yngsta professorerna på Harvard University.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen