• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Night Vision bilglasögon vid mörkerkörning

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Jag har under många år använt orangefärgade glasögon både med och utan styrka. Jag har ju flugit modellflygplan i många år och de hjälpte mej att se planen väldigt mycket. Använde dom vid bilkörning speciellt vis skymning och gråväder hjälpte de mycket.
Men nästan omöjligt att få tag på rätt färg med styrka så har enbart rayban solglasögon.
Vad som händer är att de ökar kontrasten genom att filtrera bort ljus som ligger i det blåa området. Har testat helt gula glasögon men de hjälper inte mej.
Jägare använder grönaktiga glas ibland.
Man måste nog testa själv eftersom ögonen fungerar väldigt olika på olika människor.
Många äldre drabbas av gråstarr vilket gör att ögat får allt mindre ljus har de problemen själv sedan ett antal år och undviker numera att köra i mörker vilket är svårt så här års. Testar synen varje år speciellt innan en spanienresa.
1347371174411.jpg
 
Hej
Är det någon som använder liknade glasögon för att se bättre i mörker o regn
Jag tycker att man med åren upplever att man ser sämre i mörker med regn
Tex som visas här under som

Mvh Hasse
Skulle tro att det är mycket bättre att gå till en Optiker för kontroll än att köpa färgade solglasögon..
 
Jag har under många år använt orangefärgade glasögon både med och utan styrka. Jag har ju flugit modellflygplan i många år och de hjälpte mej att se planen väldigt mycket. Använde dom vid bilkörning speciellt vis skymning och gråväder hjälpte de mycket.
Men nästan omöjligt att få tag på rätt färg med styrka så har enbart rayban solglasögon.
Vad som händer är att de ökar kontrasten genom att filtrera bort ljus som ligger i det blåa området. Har testat helt gula glasögon men de hjälper inte mej.
Jägare använder grönaktiga glas ibland.
Man måste nog testa själv eftersom ögonen fungerar väldigt olika på olika människor.
Många äldre drabbas av gråstarr vilket gör att ögat får allt mindre ljus har de problemen själv sedan ett antal år och undviker numera att köra i mörker vilket är svårt så här års. Testar synen varje år speciellt innan en spanienresa.
Visa bilaga 17112
Bengtic, varför opererar Du inte Gråstarren. gjorde det själv för 8 år sedan, var tidigare också Närsynt vilket försvann efter operationen som förresten tog 12 min. per öga, med 2 veckors mellanrum.
Blev Helt annorlunda med att slippa de tjocka flaskbottnarna till glasögon jag haft i över 30 år.
Lite kul var att Läkaren kom in, en jätte till Finländare förresten, det första Han sa Heej nu blir det jubileum.!
Oppsan sa jag det är väl inte första gången Du gör det här..?:)
Nej då, men Du är min 300:rade patient i år..!
Det var i slutet av Mars månad!!
Som Han sa senare att Han gör inget annat än opererar Gråstarr, blir 5 patienter per timme
8-10 timmar per arbetsdag och varannan helg.
 
Jag är ju ännu ung 74 så jag sliter på det jag har än så länge! Min far blev opererad eftersom glasögonen blev så tunga att han fick sår på näsan, när jag hälsade på satt han ofta i mörkret han såg betydligt bättre än mej och läste obehindrat använde inga glasögon alls när han var närmare hundra.
Själv har jag använt dyrare glasögon tills jag körde hem från Bahia 2020. Efter det har jag bara använt läsglasögon.
men mörkret tilltar fast det är inget problem i spanien dit jag ska om en månad.
Inte helt ofarligt med operation och en del linser blir dåliga efter ett tag sen är de man får på sjukförsäkringen väldigt begränsade så man får välja att använda glasögon på långt eller nära håll. Så ett djupt tag i plånboken krävs om man ska få det bästa vilket man vill. Trodde det skulle vara billigare i spanien men det är det inte.
Blir det biverkningar ska man nog vara hemomkring med en stödperson med körkort vilket man ska ha i vilket fall. Det talas inte mycket om de som misslyckas men det är nästan katastrof när det handlar om synen. Så jag avvaktar tills jag måste.
 
Flir ser det ut som riktigt dyra och ömtåliga. Var inbjuden till malmen i linköping och fick klättra upp till cockpiten och titta på hjälpmedlen för mörkerflygning fpl 37 var ju hyfsat ny då. Man sade att det förmodligen blir det sista planet med besättning. Sen har man inte hört något men förmodligen har det jobbats en del i hemlighet. Små drönare hade man ett forskningsprojekt med redan på -90talet i samarbete med universitet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen