• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Någon som har provat eller har detta däck?

letade lite vad den klara för vikt gränser men fattade inte riktigt.
Det där tycker jag också är svårt att hålla koll på, så det slutar alltid med att jag får slå upp det varenda gång...

Så jag ställde frågan om dessa däcksdimensionerna till en AI, Perplexity.ai. Detta blev svaret:

För att tyda däckmärkningen 225/75R16C 121/120R, kan du dela upp den i flera delar:
  1. 225/75R16C
    • 225: Däckets bredd i millimeter.
    • 75: Profilhöjden som procent av bredden, vilket innebär att däckets höjd är 75% av dess bredd.
    • R: Indikerar att det är ett radialdäck.
    • 16: Fälgens diameter i tum.
    • C: Denna bokstav indikerar att däcket är avsett för kommersiella fordon, som lastbilar eller bussar.
  2. 121/120R
    • 121: Belastningsindex för däcket när det används som singeldäck. Detta index motsvarar en maximal belastning på cirka 1450 kg vid den angivna hastigheten.
    • 120: Belastningsindex när däcket används i par (dubbelmontering). Detta index motsvarar en maximal belastning på cirka 1400 kg per däck vid den angivna hastigheten.
    • R: Hastighetsindex, vilket i detta fall betyder att däcket är avsett för en maximal hastighet på 170 km/h13.
Sammanfattningsvis är detta däck avsett för tunga fordon, med en maximal belastning som varierar beroende på om det används som singeldäck eller i par, och en maximal hastighet på 170 km/h.

Jag kör på europeiska vinterdäck vår-höst, har inte kört nån längre sträcka på vintern, de funkar för mej.

Jag har dessa
Visa bilaga 45572
Har jag också. Billiga men slits snabbt. Tror att däckgubben lurade mig lite, att det skulle vara hårdare gummi så att dom bättre skulle klara en Portugisisk vinter. F-n trot 🤠

Har jag också. Billiga men slits snabbt. Tror att däckgubben lurade mig lite, att det skulle vara hårdare gummi så att dom bättre skulle klara en Portugisisk vinter. F-n trot 🤠

Så är det i princip med alla däck, de dyraste däck jag någonsin köpt, de var ultra prestanda däck till personbil, de hade en livslängd på 1500mil.
Vill man ha många mil i däcken så finns det sådana också.
Men på en husbil som rullar runt 500mil om året kanske man inte väljer dem, då åldern tar däcken långt innan de är utslitna.
Allt är en kompromiss.

Tror att mina däck inte är bytta än 3700 har de rullat, vänster fram är den som är sämst, förra ägaren har kört med för högt tryck så det är max 4-5mm kvar, så tänker att det blir bytt snart, men vill då ha året runt däck, ifall frun fortfarande vill åka vinter tid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen