• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lösning När markisen kuggar över - Fix it

Detta är ingen detaljerad steg för steg instruktion för hur man byter vinkelväxel, det är mer en uppmuntran om att det inte är speciellt svårt att genomföra om man har en stege och en tumme som inte sitter helt centralt montera i handen + några basverktyg.

Så här gjorde jag, inklusive både rätt och fel.
Jag rullade ut markisen ett par meter och fällde ner benen, jag vet inte om det behövs egentligen men jag föreställde mig att hela markisrullen kunde vara uppdragen av en fjäder och jag räknade kallt med att det vid något tillfälle i denna process skulle flyga fjädrar i luften, men det gjorde det aldrig.

Däruppe sitter eländet.

omni_4.jpg


Först lossade jag kåpan, den sitter med en skruv och själva kåpan fick jag lirka lite med för att få bort..
Efter det skruvar man bort ett par skruvar för att få bort hela mekanismen, helt odramatiskt utan flygande fjädrar.

Ena sidan av härligheten jag tog bort, observera den lilla rostfria haken som syns mellan vvinkelväxeln och skruvmejseln, den behöver man inte ta bort tror jag och det var nog ett misstag av mig, som jag tyvärr märkte först när jag var klar och fällde ihop stegen... Alltså, jag har gjort detta två gånger nu. :rolleyes:


omni_2.jpg


Andra sidan av härligheten, här syns den lilla rostfria haken en aning bättre bättre och det var detta foto som kom till hjälp för att få mig att förstå att den lilla haken nog faktiskt hörde hemma i markisen och inte bara var något kvarglömt på stegen från en annan gång...

omni_1.jpg


Det var här den satt. I detta läge tror jag det är bra att man är lite försiktig så att inte hela markisaxeln ramlar ut.
Den hålls på plats av gavlarna och med ena gaveln borta insåg jag att det fanns en risk att axeln faktiskt kunde ramla ur sitt läge i andra änden.
Självklart lyckades jag få den att ramla ut i andra änden i ett oförsiktigt ögonblick när jag skruvade isär det hela för andra gången.
Men det var inget större problem egentligen, jag föreställde mig att fjädrarna kulle börja flyga nu, men det var inte svårare än att flytta stegen till andra änden och trycka in axeln på in plats igen.

omni_3.jpg


Återmonteringen, inga konstigheter med det, bara i omvänd ordning.

IMG_20210707_161829.jpg



Analys av problemet.
Kugghjulet var knäckt och spelet mellan kronhjul och pinjong har blivit för stort på ett ställe och det har gjort att topparna på kuggarna slitits ut just där.

IMG_20210707_212625.jpg

Här syns det kanske lite bättre att kugghjulsskivan bågnar utåt på ett ställe.
Den nya vinkelväxeln var lite annorlunda mot den gamla, förmodligen förbättrad.
En tanke om slog mig i detta läge var att om man hamnar i en situation är man inte kan veva in markisen den sista biten och riskerar att bli kvar på stället till man löst det:
Det skulle inte vara ett stort jobb att på plats skruva bort vinkelväxeln och vrida den ett kvarts varv för att kunna veva in en sista biten, som en nödlösning.
Det borde i alla fall vara värt ett försök, som ett enklare och bättre alternativ än att skruva bort hela markisen och försöka få ner den i ställplatsens sopsortering,

IMG_20210707_155321.jpg


Det var inte mycket kraft som behövdes för att kugga över och det är egentligen konstigt att jag kunnat veva in markisen överhuvudtaget de sista åren med en vinkelväxel som är å här slut.

Visa mediaobjekt 7
 
Senast ändrad:
Mer sånt här! Jättebra Joakim.
Till min gamla husbil har jag köpt i stort sett alla delar för att kunna byta o fräscha till det mekaniska. Själva markisduken är i bra skick. Redan i moment ett eller två ovan stötte jag på problem.....det sitter två rostfria skruvar in i en aluminiumprofil .. det där funkar inte bra ihop. Jag är rädd för att förstöra skruvhuvud eller ännu värre dra av skruvar. Det är trångt o omöjligt att komma åt med annat än skruvmejsel.....
Det har suttit där..rostfritt i aluminium i 30 år....
Äldre markis..tror den heter Fiamma F45 ?
Köpte en del grejer i England o några i Sverige.
Hittade också " original logga" på ebay....
Nåja..ett av flera projekt för framtiden på Burstner....
 
Fiamma F50 pro är det. Äldre så det var lite jobb att hitta alla delar. Jag ska byta allt på bägge sidor .om jag bara får loss skruvarna.... samma problem med skruvar både till vänster och höger.
 
Detta är ingen detaljerad steg för steg instruktion för hur man byter vinkelväxel, det är mer en uppmuntran om att det inte är speciellt svårt att genomföra om man har en stege och en tumme som inte sitter helt centralt montera i handen + några basverktyg.

Så här gjorde jag, inklusive både rätt och fel.
Jag rullade ut markisen ett par meter och fällde ner benen, jag vet inte om det behövs egentligen men jag föreställde mig att hela markisrullen kunde vara uppdragen av en fjäder och jag räknade kallt med att det vid något tillfälle i denna process skulle flyga fjädrar i luften, men det gjorde det aldrig.

Däruppe sitter eländet.

Visa bilaga 1132


Först lossade jag kåpan, den sitter med en skruv och själva kåpan fick jag lirka lite med för att få bort..
Efter det skruvar man bort ett par skruvar för att få bort hela mekanismen, helt odramatiskt utan flygande fjädrar.

Ena sidan av härligheten jag tog bort, observera den lilla rostfria haken som syns mellan vvinkelväxeln och skruvmejseln, den behöver man inte ta bort tror jag och det var nog ett misstag av mig, som jag tyvärr märkte först när jag var klar och fällde ihop stegen... Alltså, jag har gjort detta två gånger nu. :rolleyes:


Visa bilaga 1127


Andra sidan av härligheten, här syns den lilla rostfria haken en aning bättre bättre och det var detta foto som kom till hjälp för att få mig att förstå att den lilla haken nog faktiskt hörde hemma i markisen och inte bara var något kvarglömt på stegen från en annan gång...

Visa bilaga 1126


Det var här den satt. I detta läge tror jag det är bra att man är lite försiktig så att inte hela markisaxeln ramlar ut.
Den hålls på plats av gavlarna och med ena gaveln bort insåg jag att det fanns en risk att axeln faktiskt kunde ramla ur sitt läge i andra änden.
Självklart lyckades jag få en att ramla ut i andra änden i ett oförsiktigt ögonblick när jag skruvade isär det hela för andra gången.
Men det var inget större problem egentligen, jag föreställde mig att fjädrarna kulle börja flyga nu, men det var inte svårare än att flytta stegen till andra änden och trycka in axeln på in plats igen.

Visa bilaga 1128


Återmonteringen, inga konstigheter med det, bara i omvänd ordning.

Visa bilaga 1130



Analys av problemet.
Kugghjulet var knäckt och spelet mellan kronhjul och pinjong har blivit för stort på ett ställe och det har gjort att topparna på kuggarna slitits ut just där.

Visa bilaga 1131

Här syns det kanske lite bättre att kugghjulsskivan bågnar utåt på ett ställe.
Den nya vinkelväxeln var lite annorlunda mot den gamla, förmodligen förbättrad.
En tanke om slog mig i detta läge var att om man hamnar i en situation är man inte kan veva in markisen den sista biten och riskerar att bli kvar på stället till man löst det:
Det skulle inte vara ett stort jobb att på plats skruva bort vinkelväxeln och vrida den ett kvarts varv för att kunna veva in en sista biten, som en nödlösning.
Det borde i alla fall vara värt ett försök, som ett enklare och bättre alternativ än att skruva bort hela markisen och försöka få ner den i ställplatsens sopsortering,

Visa bilaga 1133


Det var inte mycket kraft som behövdes för att kugga över och det är egentligen konstigt att jag kunnat veva in markisen överhuvudtaget de sista åren med en vinkelväxel som är å här slut.

Visa mediaobjekt 7
Den här var bra! Kan många ha nytta av.

Kjell
 
Et pro tips om Omnistore og dens etterkommere. foreta demonteringen med duken innvevet. Det er låsehaker i begge ender som holder den inne, om en og klarer å få inn et snøre rundt kassetten så er en dobbeltsikret. Det er og veldig vanskelig å trekke rullen ut av bortre ende under arbeidets gang.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen