Detta är ingen detaljerad steg för steg instruktion för hur man byter vinkelväxel, det är mer en uppmuntran om att det inte är speciellt svårt att genomföra om man har en stege och en tumme som inte sitter helt centralt montera i handen + några basverktyg.
Så här gjorde jag, inklusive både rätt och fel.
Jag rullade ut markisen ett par meter och fällde ner benen, jag vet inte om det behövs egentligen men jag föreställde mig att hela markisrullen kunde vara uppdragen av en fjäder och jag räknade kallt med att det vid något tillfälle i denna process skulle flyga fjädrar i luften, men det gjorde det aldrig.
Däruppe sitter eländet.
Först lossade jag kåpan, den sitter med en skruv och själva kåpan fick jag lirka lite med för att få bort..
Efter det skruvar man bort ett par skruvar för att få bort hela mekanismen, helt odramatiskt utan flygande fjädrar.
Ena sidan av härligheten jag tog bort, observera den lilla rostfria haken som syns mellan vvinkelväxeln och skruvmejseln, den behöver man inte ta bort tror jag och det var nog ett misstag av mig, som jag tyvärr märkte först när jag var klar och fällde ihop stegen... Alltså, jag har gjort detta två gånger nu.
Andra sidan av härligheten, här syns den lilla rostfria haken en aning bättre bättre och det var detta foto som kom till hjälp för att få mig att förstå att den lilla haken nog faktiskt hörde hemma i markisen och inte bara var något kvarglömt på stegen från en annan gång...
Det var här den satt. I detta läge tror jag det är bra att man är lite försiktig så att inte hela markisaxeln ramlar ut.
Den hålls på plats av gavlarna och med ena gaveln borta insåg jag att det fanns en risk att axeln faktiskt kunde ramla ur sitt läge i andra änden.
Självklart lyckades jag få den att ramla ut i andra änden i ett oförsiktigt ögonblick när jag skruvade isär det hela för andra gången.
Men det var inget större problem egentligen, jag föreställde mig att fjädrarna kulle börja flyga nu, men det var inte svårare än att flytta stegen till andra änden och trycka in axeln på in plats igen.
Återmonteringen, inga konstigheter med det, bara i omvänd ordning.
Analys av problemet.
Kugghjulet var knäckt och spelet mellan kronhjul och pinjong har blivit för stort på ett ställe och det har gjort att topparna på kuggarna slitits ut just där.
Här syns det kanske lite bättre att kugghjulsskivan bågnar utåt på ett ställe.
Den nya vinkelväxeln var lite annorlunda mot den gamla, förmodligen förbättrad.
En tanke om slog mig i detta läge var att om man hamnar i en situation är man inte kan veva in markisen den sista biten och riskerar att bli kvar på stället till man löst det:
Det skulle inte vara ett stort jobb att på plats skruva bort vinkelväxeln och vrida den ett kvarts varv för att kunna veva in en sista biten, som en nödlösning.
Det borde i alla fall vara värt ett försök, som ett enklare och bättre alternativ än att skruva bort hela markisen och försöka få ner den i ställplatsens sopsortering,
Det var inte mycket kraft som behövdes för att kugga över och det är egentligen konstigt att jag kunnat veva in markisen överhuvudtaget de sista åren med en vinkelväxel som är å här slut.
Visa mediaobjekt 7
Så här gjorde jag, inklusive både rätt och fel.
Jag rullade ut markisen ett par meter och fällde ner benen, jag vet inte om det behövs egentligen men jag föreställde mig att hela markisrullen kunde vara uppdragen av en fjäder och jag räknade kallt med att det vid något tillfälle i denna process skulle flyga fjädrar i luften, men det gjorde det aldrig.
Däruppe sitter eländet.
Först lossade jag kåpan, den sitter med en skruv och själva kåpan fick jag lirka lite med för att få bort..
Efter det skruvar man bort ett par skruvar för att få bort hela mekanismen, helt odramatiskt utan flygande fjädrar.
Ena sidan av härligheten jag tog bort, observera den lilla rostfria haken som syns mellan vvinkelväxeln och skruvmejseln, den behöver man inte ta bort tror jag och det var nog ett misstag av mig, som jag tyvärr märkte först när jag var klar och fällde ihop stegen... Alltså, jag har gjort detta två gånger nu.
Andra sidan av härligheten, här syns den lilla rostfria haken en aning bättre bättre och det var detta foto som kom till hjälp för att få mig att förstå att den lilla haken nog faktiskt hörde hemma i markisen och inte bara var något kvarglömt på stegen från en annan gång...
Det var här den satt. I detta läge tror jag det är bra att man är lite försiktig så att inte hela markisaxeln ramlar ut.
Den hålls på plats av gavlarna och med ena gaveln borta insåg jag att det fanns en risk att axeln faktiskt kunde ramla ur sitt läge i andra änden.
Självklart lyckades jag få den att ramla ut i andra änden i ett oförsiktigt ögonblick när jag skruvade isär det hela för andra gången.
Men det var inget större problem egentligen, jag föreställde mig att fjädrarna kulle börja flyga nu, men det var inte svårare än att flytta stegen till andra änden och trycka in axeln på in plats igen.
Återmonteringen, inga konstigheter med det, bara i omvänd ordning.
Analys av problemet.
Kugghjulet var knäckt och spelet mellan kronhjul och pinjong har blivit för stort på ett ställe och det har gjort att topparna på kuggarna slitits ut just där.
Här syns det kanske lite bättre att kugghjulsskivan bågnar utåt på ett ställe.
Den nya vinkelväxeln var lite annorlunda mot den gamla, förmodligen förbättrad.
En tanke om slog mig i detta läge var att om man hamnar i en situation är man inte kan veva in markisen den sista biten och riskerar att bli kvar på stället till man löst det:
Det skulle inte vara ett stort jobb att på plats skruva bort vinkelväxeln och vrida den ett kvarts varv för att kunna veva in en sista biten, som en nödlösning.
Det borde i alla fall vara värt ett försök, som ett enklare och bättre alternativ än att skruva bort hela markisen och försöka få ner den i ställplatsens sopsortering,
Det var inte mycket kraft som behövdes för att kugga över och det är egentligen konstigt att jag kunnat veva in markisen överhuvudtaget de sista åren med en vinkelväxel som är å här slut.
Visa mediaobjekt 7
Senast ändrad: