• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

MultiPlus-II någon som har en sådan i sin bil?

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Tierp
Ni som har en MultiPlus-II hur tycker ni den fungerar? Nackdelen som jag ser är att den är så förbenat stor och vet inte riktigt vart jag ska placera den i bilen.
Kollar även in https://www.victronenergy.com/inverters/phoenix-inverter-smart som tar betydligt mindre plats och ja jag vet att det är 2 olika produkter.
Det jag egentligen är ute efter är att ha 230 i alla uttag i bilen utan att behöva bekymra mig om att starta och stänga av en inverter eller montera externa relän, jag vill ha allt i ett.
 
Att alltid ha 230V tillgängligt i uttagen har ett pris. En inverter, eller inverterdelen av en Multiplus, drar ström från batteriet även om ingen 230V-förbrukare är ansluten. Vilken betydelse detta har beror naturligtvis på hur mycket batteri du har, hur länge du räknar med att vara utan batteriladdning och vilken inverter du väljer.
 
Ifall du redan har en inverter så räcker det med att montera en prioriterare för att få konstant 230V i uttagen.
Saknar du en inverter så finns det många att välja på med inbyggd prioriterare, men även de drar ca.2A i stand-by läge.
 
De stand-alone inverters från Victron som jag har sett saknar prioriteringsrelä. Det verkar bara finnas i de kombinerade laddarna+inverters (Multiplus). Nu är det ingen större konst att fixa ett sånt själv. Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet när man letar inverter.

Min Dometic/Waeco-inverter hade ett prioriteringsrelä inbyggd men det havererade efter ca 4 år så då satte jag dit ett externt i stället. Bifogar schemat. Det är reläet upptill det handlar om. Vill man inte bygga själv finns det färdiga att köpa från t.ex. Sunlux
 

Bilagor

  • Matning-bil-230V.pdf
    36,9 KB · Visningar: 11
Litt omkobling slik at lader, kyl og elvarme går utenom prioritetsreleet og resten av kontaktene går via releet. På denne måten får du frihet til å bytte inverter (de har variabel levetid). Som PeterK påpeker: kartlegg ditt behov for 230V. En stor ren sinus inverter som er holdbar er veldig tung og dyr. Billigere og lettere er høy frekvens og har oftest problemer med levetid under max belastning. Har selv brent et par slike. Fritstående prioritets releer er forholdsvis billige.
 
Hej. Vi har en Mastervolt på 3000 watt men de har med laddaren att göra. För det finns flera olika varianter men dom är byggda i en enhet så i vårat fall är det en sådan som passade bäst.
Mvh Umebo
 
Litt omkobling slik at lader, kyl og elvarme går utenom prioritetsreleet og resten av kontaktene går via releet. På denne måten får du frihet til å bytte inverter (de har variabel levetid). Som PeterK påpeker: kartlegg ditt behov for 230V. En stor ren sinus inverter som er holdbar er veldig tung og dyr. Billigere og lettere er høy frekvens og har oftest problemer med levetid under max belastning. Har selv brent et par slike. Fritstående prioritets releer er forholdsvis billige.
Ja någon "billig och bra" från amazon är inte aktuellt, ska kolla upp det här med separat relä lite mer nogrant.
 
De stand-alone inverters från Victron som jag har sett saknar prioriteringsrelä. Det verkar bara finnas i de kombinerade laddarna+inverters (Multiplus). Nu är det ingen större konst att fixa ett sånt själv. Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet när man letar inverter.

Min Dometic/Waeco-inverter hade ett prioriteringsrelä inbyggd men det havererade efter ca 4 år så då satte jag dit ett externt i stället. Bifogar schemat. Det är reläet upptill det handlar om. Vill man inte bygga själv finns det färdiga att köpa från t.ex. Sunlux
Ja det kanske är smartare med ett separat relä, har kollat in dom 2 som finns på Sunlux så det bästa är kanske att gå den vägen istället.
 
Når en ser på prioritets releer så finner en fort at de i prinsipp er veldig enkle: en spole som drives av den høyprioriterte kilden og kontakter som veksler mellom denne kilden og reserve kilden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen