• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Mopeka

Ort
Limhamn
Jag har Mopekas fjärravläsning på gasolen, en sensor på varje flaska.
En sak som jag undrar över, det är batteri byttet på sändaren, jag bytte för 7-8 månader sedan och nu säger båda sändare att batteriet behöver bytas...
Tycker det är lite kort mellan batteri byttet...
Eller är detta normalt?

content-display-level-check-set-of-2-incl-monitor-bluetooth-mopeka-1.jpg
 
Med CR2032 celle go BLE pluss selve målesensoren så vil jeg si at allt over 6 mnd er bra. Skulle de klare mer så trengs det en veldig god standby hvor det ikke måles og en kun venter på et BLE kall sammen med at en ikke gjør avlesning for ofte. De forteller ikke på websiden hvordan de måler nivå i tankene, men at selve sensoren er montert under tanken med magnet på ståltanker. Skulle tro de sender en ultralyd puls og måler ekko tiden. Det er et begrenset antall pulser en kan lage fra ett stk CR2032.
 
Med CR2032 celle go BLE pluss selve målesensoren så vil jeg si at allt over 6 mnd er bra. Skulle de klare mer så trengs det en veldig god standby hvor det ikke måles og en kun venter på et BLE kall sammen med at en ikke gjør avlesning for ofte. De forteller ikke på websiden hvordan de måler nivå i tankene, men at selve sensoren er montert under tanken med magnet på ståltanker. Skulle tro de sender en ultralyd puls og måler ekko tiden. Det er et begrenset antall pulser en kan lage fra ett stk CR2032.

Godmorgon Knut....

Tack för ditt svar.... Om jag mindes rätt så sänder den en signal varje minut..
Batterier har jag liggande så det är bara att byta igen...

Ha en bra dag..
 
Ja som bengtic skriver det er VELDIG stor forskjell på kvalitet på CR2032 - de beste er ikke alltid de dyreste heller. Har kjøpt partivare som holder noen få dager og andre som holder bedre enn de dyreste merkene. Men normalt er merkevarene her i øvre del av kvalitetskalaen.
 
3 volt spenning er enten 1 lithium celle eller 2 alkaline celler. Men rett balanse på lithium og mangan betyr enormt mye for levetid og kapasitet, og i stedet for mangan er det endel celler med carbon-fluorid i katoden - disse er og 3 volt. Disse siste skal egentlig betegnes BR2032.
 
Ser veldig liten forskjell på de store namn, Duracell, Varta, Energizer, Maxell og Panasonic er de jeg oftest ender opp med. Har sluttet med shopping av partivarer - det er for stor variasjoner. Duracell DL2032 har noe bedre brukstid enn standard CR12032 240mAh mot 220mAh. BR2032 er vesentlig svakere med 190mAh. Men BR har vesentlig lengre holdbarhet som hyllevare og litt større temperatur område.
 
Sånt som är viktigt och man byter sällan ska det vara märkesnamn på och sen ska man handla på ett ställe som har omsättning på batterier så man inte får sånt som legat på hyllan länge. De batterier jag råkat ut för med alkaline är lr46 det brukar oftast vara silverbatterier som ofta är dyrare än apparaten de sitter i altså engångs.
Lär finnas laddbara 2032 men har inte sett dom.
 
Lithium Mangan Nikkel ladbare celler i format 2032 er nesten det samme som CR2032, men kjemien tar ikke ladning om den blir fullt utladet. Teoretisk kunne en bruke et CR2032 evig som backup batteri for minnekretser - dette skjer i endel hovedkort for PC. De klarer fint kortere strømbrudd men dør om kortet står uten strøm i lengre tid. Har hatt endel PC med denne løsningen.
 
Med CR2032 celle go BLE pluss selve målesensoren så vil jeg si at allt over 6 mnd er bra. Skulle de klare mer så trengs det en veldig god standby hvor det ikke måles og en kun venter på et BLE kall sammen med at en ikke gjør avlesning for ofte. De forteller ikke på websiden hvordan de måler nivå i tankene, men at selve sensoren er montert under tanken med magnet på ståltanker. Skulle tro de sender en ultralyd puls og måler ekko tiden. Det er et begrenset antall pulser en kan lage fra ett stk CR2032.
Var har Knut fått all kunskap ifrån? Någon som vet? Han själv kanske?

Det måste vara tillfredsställande för ett universalgeni att få dela med sig av det man lärt. Utan åthärvor. Lika tillfredsställande är det att få ta del av Dina kunskaper Knut.
 
På 1970 tallet en gang fant jeg den ultimate bok bok fra MIT "Guide to lockpicking", det var i denne at den opprinnelige definisjonen på hacking fantes - etter den definisjonen har jeg alltid vært en hacker. "En trang til å forstå hvordan saker fungerer". At jeg har en et par yrkesbakgrunner og i mange år jobbet med teknisk feilsøking på mekanikk, elektro og IT. På IT siden har jeg jobbet med systemvedlikehold, programmering, systemering, opplæring og feilsøking både i egen og andres kode. Har og utviklet endel elektronikk både analog og digital. Spesiellt kult var endel oppdrag rundt 1980 på digital instrumentering - her måtte jeg lære meg endel om de prosessene som skulle overvåkes. Temperaturovervåking av store gassturbiner og hvor følere skulle monteres for best kontroll. Treghetsnavigasjon (lenge før GPS) var en utfordring. Beregning av hele det norske riksveinettet ut i fra kjerneborringer og nedbøyninger med regelmessige avstander lærte meg en god del om oppbygging av veier og hva som skal til for å få holdbare veier med forskjellige aksellast.

Teknisk dokumentasjon leses fortsatt og er det noe jeg ikke vet så MÅ jeg finne ut av det - noe lettere i dag enn på 1970 tallet, wikipedia og google graver frem det meste.
 
Hemmeligheten er å søke om en er usikker på om det er rett hva en husker.

En studievenn av meg elektronikk som grunnlag la til et grunnfag i fysikk pluss en i marin biologi. Konstruerte et høyoppløslig ekkolodd som vi koblet til en båndopptager og analyserte opptakene på en z80 industri datamaskin. Det vi testet på først var et lite vann og en tur med en jolle. Han tok en PhD på bruk av dette oppsettet for volumberegning av krill rundt sydpolen og fisketelling i Mjøsa. På fisk kunne vi regne ut størrelsen på enkeltfisker. Antarktiske ekspedisjoner gjorde han sammen med forskere fra USA, Chile og Peru i tillegg til norske havforskere.
 
Z80 det var länge sedan 8bitar, på den tiden var op i basic men jag antar att du skrev i maskinkod basic blev för långsamt för den processorn. z80 satt ju i ABC80 som gjordes på den tiden jag jobbade på Luxor 7000kr för en sån plus bandstation. De var bra på det sättet att de hade en port som var adresserad direkt i basic och lätt att accessa utan att köpa de dyra I/O korten
 
I 1980 lisensierte jeg USCD Pascal system som jeg portet til Mostek sine industrielle utviklings systemer og solgte over hele verden. I denne løsningen laget jeg drivere for de fleste kort som Mostek hadde. Vi var kun 2 firma som lisensierte dette systemet for videresalg fra USCD før de solgte det til et holding selskap, Det andre var Apple som benyttet det på Lisa (forløperen til Mac). Jeg portet det og til Altos sine Z80 maskiner.
 
Jeg var med og leverte en Altos Z80 som levde mange år med styring av CNC maskin hos et stort svensk industrikonsern på en fabrikk utenfor Stockholm. Vi fikk en support fråga når maskinen var omtrent 20 år, de trengte å bytte ut en 8 tommers floppy disk - smart nok instruksjonen var at orginalen skulle lagres og en kjørte på kopi. Vi klarte å grave frem en eske disketter, så jeg vet ikke om de bruker den løsningen fortsatt :D Maskinen ble installert rundt 1980 og erstattet en papertape med styrekodene for produksjonen. Husker ikke om den maskinen kjørte CPM eller UCSD Pascal, koden for å simulere en papertape leser skrev jeg for begge OS.
 
Senast ändrad:
Avdelningen för onödigt vetande:
ABC80 användes så sent som för några år sedan för att styra slipning av vevaxlar på Ford i USA. De klagade på att det var svårt att få tag i reservdelar till de gamla datorerna, och köpte upp alla begagnade och skrotade de kom över.
Hur det är i dag vet jag inte.
Vi hade på skolan i källaren en massa abc80 och 800, de kunde vi skänkt till ABC klubben. tyvärr anställde de en kvinna som tekniker som inte kunde någonting och fick för sej att städa eller så var det svarta pengar involverade. Men allt försvann hastigt och lustigt. Tyvärr var inkompetensen hög på den tiden när nästan ingen kunde data. Utbildningen bestod ofta i att någon smart elev tog med något löjligt spel som man gömde så de inte kunde ta bort dom enkelt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen