• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Minska totalbredden med 30cm, med kortare sidospeglar

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Nu har jag lessnat på våra jättestora öron som egentligen bara skapar vissa problem vid möten.
Eftersom vår bil är smal så tror jag mötande bilar tror att dom har mera plats än vad dom har och noterar inte våra långt utskjutande speglar. Vet inte hur många ggr jag haft möte där spegeln bara är några centimetrar från att krocka med mötande fordon.

Fiat Dukato
Årsmodell 2016
Har läst mig till att det ska finnas 3 storlekar på spegelarmarna men jag hittar 4st
8cm, 16, 19 och 23cm

Har 23cm idag och funderar på att byta till till 8cm, 11-12cm hade egentligen varit perfekt.

Har tittat på skruvat.se och man blir ju trött av alla dessa olika speglar med priser från ca 850-3200kr styck.
Har hittat en som kostar 1250kr som verkar bra med då står det Lamptyp: Wy5w vissa andra har lamptypen W16W.

Är det någon annan som bytt spegelarmar som har några tips, kanske fällor man ska undvika så man inte står där med fel speglar i slutändan.

Inga tips, jag gick vidare ändå.:)

Nu har jag i alla fall beställt nya speglar så nu får ni hålla tummarna på att dom passar, det var betydligt billigare att köpa sidospeglar med korta armar. Priset blev 2320kr för båda sidospeglarna, ingen fraktkostnad.

Jaja, blir det inte bra så kan man byta tillbaka, eller så köper jag armarna på 16cm och testar dom.

Idag mätte jag hur mycket mina sidospeglar sticker ut från bodelen 32-33 cm, med dom nya 8cm armarna kommer spegeln sticka ut 19-20cm ifrån bodelen. Minskningen av totalbredden blir mellan 24-26cm.

TROR att dom får sticka ut runt 20cm från bredaste stället på karossen.. Dom senaste dagarna så har jag spanat på alla husbilar/lastbilar och skåpbilar och i princip alla speglar slickar bodelen/flaket eller skåpet.

Tror faktiskt inte mina originalspeglar är godkända!

Bilagor

• 20230816_172557.jpg
    20230816_172557.jpg
    843,5 KB · Visningar: 23
  • 20230816_172408.jpg
    20230816_172408.jpg
    1,3 MB · Visningar: 23
Risken med för korta armar blir ju att du bara ser sidan av bilen.

Den risken finns ju men enligt mina beräkningar så kommer det "nästan" bli som alla andra husbilar har det.
1cm längre ut hade varit exakt som alla andra har det, om dom beräknar armlängden på samma sätt förstås.

Jag vill även ha bra sikt i speglarna när jag kör framåt ;-)

Det vill jag också ha men accepterar hur jag har det i övriga fordon och så vill jag ha det med husbilen också.
Ska bli skönt att slippa sätta hjärtat i halsgropen vid möte på trånga vägar då mötande bussar/lastbilar och andra husbilar tycker jag håller väl åt sidan så att dom brassa på i mitten och missar mina långt utskjutande speglar.

Det räcker oftast, vill man se bakom husbilen använd kamera-or

Om jag vill så finns redan den funktionen med en integrerad kamera så jag hela tiden kan se vad som händer bakom husbilen, det känns ovant och störigt men jag kanske ändrar mig nu när jag får mer normala förutsättningar med dom nya sidospeglarna. ;)

Inga tips, jag gick vidare ändå.:)

Nu har jag i alla fall beställt nya speglar så nu får ni hålla tummarna på att dom passar,

Jeg forstår att du vil bytte speilarmer. Jeg så en gang en film på YouTube som viste att utetemperaturen på instrumentpanelet bare viste to -- etter att speilene var byttet. De hadde kjøpt speil uten utetemperaturmåler, så det manglet ett kontaktstykke når de skulle montere speilet.
På bilde av baksiden av speilet ditt ser du helt nederst/under speilkåpen en liten vorte/dråpe, dette er tempføleren. Det som var viktig i denne filmen var att denne tempgiveren også ble brukt til å styre dieselpartikkelfilteret, noe som resulterte i att DPF filteret raskt gikk tett og regenerering løste ikke problemet, så lærdommen var att bytte av speil kunne gi problemer med eksosrensingen, så hvem tenker på noe slikt??
Dette er bare ett tips, og om det innbefatter din bil, det vet jeg ikke.
Lykke til
Ivar

Jag förstår att du vill byta spegelarmar. Jag såg en gång en video på YouTube som visade utetemperaturen på instrumentpanelen som bara visade två -- efter att speglarna byttes ut. De hade köpt en spegel utan yttertemperaturmätare, så det saknades en kontakt när de skulle montera spegeln.
På bilden på baksidan av din spegel ser du längst ner/under spegelskyddet en liten vårta/droppe, detta är temperatursensorn. Det som var viktigt i den här filmen var att denna tempsensor även användes för att styra dieselpartikelfiltret, vilket resulterade i att DPF-filtret snabbt blev igensatt och regenerering inte löste problemet, så lärdomen var att byte av spegel kunde orsaka problem med avgasrengöringen, så vem tänker på något sådant??
Det här är bara ett tips, och om det inkluderar din bil vet jag inte.
Lycka till
Ivar

Tack för varningen!
Bra att jag valde en modell med temperaturgivare.👍

Speglarna kom i måndags, har kikat lite smått på hur man ska göra via Youtube men vid alla svåra tillfällen så klipper dom i filmen så är helt plötsligt Remis gardinram bortmonterad, likaså hur man lyfter bort elektronikdelen, den som styr fönsterhissarna. :(
Om man bemödar sig att göra en film och lägga in den på Youtube om hur man kan byta vissa saker så är det märkligt att utelämna det knepigaste momentet.:unsure:

Det blev bra till 95% nu kan jag se bakåt utan att luta mig framåt först, är väll ett Fiat-syndrom på husbilar, varför det inte är helt hundra än nog mest för att jag är så petig. Hade spegelarmarna varit 2 cm längre så hade det blivit 100 procentigt, fast med originalspeglarna så var det ju superdåligt och förmodligen olagligt.

Lägger in lite bilder om en stund, första bilden är lite missvisande då stolen var lite längre bak än vad jag brukar sitta, men man får ju ett hum om att spegeln hamnar bakom balken. Och sen några bilder på hur det blev.20230821_162350.jpg20230823_151908.jpg20230823_160318.jpg20230823_160410.jpg20230823_160241.jpg

Senast ändrad:
Nu har vi varit ute och kört några dagar, en sån befrielse att kunna möta andra fordon på smala vägar utan att få hjärtat i halsgropen.
Vi övernatta på en stökig gata i Varberg utan att behöva vinkla in spegeln, trots att polisbussarna körde fram och tillbaka ett 20 tal ggr och dom körde nära husbilen.

Undra hur Hymer tänkte när dom tar fram en smalare modell men behåller sidospeglarna på fiathytten. Vad var då vitsen med att ta fram den smala varianten av husbil.

Fast ett par cm längre armar hade varit perfekt för nu är det är svårare att upptäcka dom som ska sniffa en i baken, även om det råkade bli en polisbil på motorvägen.
Att backa är lika lätt som vanligt eftersom jag då använder backkameran, den går att ställa in så den fungerar då jag även kör framåt. Känns konstigt att ha det så men det är kanske bara ovanan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen