• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Miljözoner Spanien

Bilagor

• IMG_7362.jpeg
    IMG_7362.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 2.020
Utlandsregistrerade bilar kan inte ansöka om miljömärke i Spanien. Kommuner kan be dessa att förregistrera sig individuellt för att komma in i stadskärnan, vilket har hänt i Barcelona.

Tänk om det hade varit så enkelt som att man accepterade tyska eller franska miljömärken, eller i dagens digitala värld att man kunde registrera sin bil på nätet.
Detta system fungerar i Belgien jag har registrerat min bil på nätet i Bryssel Antwerpen Gent, inga klistermärken,hur svårt ska det va?

Edit: Tyska Franska miljömärken accepteras enligt #6

Senast ändrad:
Tänk om det hade varit så enkelt som att man accepterade tyska eller franska miljömärken, eller i dagens digitala värld att man kunde registrera sin bil på nätet.
Detta system fungerar i Belgien jag har registrerat min bil på nätet i Bryssel Antwerpen Gent, inga klistermärken,hur svårt ska det va?
Och förresten var är AI. Den skulle ju lösa nästan alla problem i den moderna världen. Man satsar ju enorma pengar för att få AIn i sjukvården och samtidigt kan den inte lösa precis så enkla problem som det Olof G beskriver...

Saxat från M

Alla spanska städer med fler än 50 000 invånare ska senast 2023 ha infört lågemissionszoner. Spanien har fyra utsläppsdekaler Distintivo Ambiental som är giltiga för spanska fordon. Dekalsystemet är enhetligt över landet men kraven kan se olika ut för olika städer. Utlandsregistrerade fordon kan i dagsläget inte skaffa de spanska miljödekalerna. Miljödekaler från Tyskland, Frankrike, Danmark eller Österrike accepteras. Det är förarens ansvar att hålla reda på vilka krav som gäller för den aktuella spanska staden och att fordonet motsvarar dessa krav.

Utöver lågemissionszoner har några städer även infört andra typer av miljöbegränsningar. Som exempel råder körförbud i centrala Madrid och delar av Valencia, där endast fordon med tillstånd får köra in.
I Barcelona är det körförbud måndag - fredag kl 7.00-20.00. För tillstånd att köra i denna miljözon ska utlandsregistrerade bilar registrera och ansöka om tillstånd i förväg.
Läs mer om de spanska miljözonerna

hade ju varit så mycket enklare om hele "eländiga" EU kunde komma överens om ett märke som gäller överallt
snart har vi ju hela framrutan täckt av dekaler och ändå kan man inte köra överallt i vissa länder och vissa städer
borde som Janne B skrev kunna fungera hur bra som helst med hjälp av AI så vi slapp alla dessa problem en
enkel registrering på nätet med bilens reg.nr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen