• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

MiljöZoner EU

Här är en länk till det tyska miljömärket. Kostnad 6 euro. https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Skulle det inte vara bra med en sida med svar på de vanligaste frågorna så att frågorna inte behöver ställas oändligt många gånger.
Några exempel:
-Miljöregler och märken i Europa. Där platsar ju de länkar som angetts här och det kanske finns fler
-Alla felkoder för Truma inkl blinkande koder på de äldre modellerna
-förslag på appar och websidor för att hitta ställplatser i Sverige och EU
-vinjetter och boxar som krävs i olika länder, t ex Österrike
-m.m.
 
Här är en länk till det tyska miljömärket. Kostnad 6 euro. https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Skulle det inte vara bra med en sida med svar på de vanligaste frågorna så att frågorna inte behöver ställas oändligt många gånger.
Några exempel:
-Miljöregler och märken i Europa. Där platsar ju de länkar som angetts här och det kanske finns fler
-Alla felkoder för Truma inkl blinkande koder på de äldre modellerna
-förslag på appar och websidor för att hitta ställplatser i Sverige och EU
-vinjetter och boxar som krävs i olika länder, t ex Österrike
-m.m.
Skulle passa bra under kunskapsbanken, får se vem som har kunskaperna för att göra detta.
 
Här finns möjligheter att dagligen följa förändringar som påverkar vårt resande.
Många nyheter just nu!
 
Nyheter för 2023!
 
Vilka länder kräver att man har ett miljömärke fastsatt på vindrutan?

Skulle vara bra att se lätt någonstans.

Jag har tyska och franska på min vindruta. Spanien kommer förmodligen snart att införa ett märke har jag läst.

Stockholm har miljözon men ger inte ut något märke.
 
Vilka länder kräver att man har ett miljömärke fastsatt på vindrutan?

Skulle vara bra att se lätt någonstans.

Jag har tyska och franska på min vindruta. Spanien kommer förmodligen snart att införa ett märke har jag läst.

Stockholm har miljözon men ger inte ut något märke.
https://www.miljoeplakett.se/se/
Här lite att läsa när böckerna tryter.
 
Senast ändrad:
Vilka länder kräver att man har ett miljömärke fastsatt på vindrutan?

Skulle vara bra att se lätt någonstans.

Jag har tyska och franska på min vindruta. Spanien kommer förmodligen snart att införa ett märke har jag läst.

Stockholm har miljözon men ger inte ut något märke.
I Spanien har man tagit det logiska beslutet att inte kräva det spanska märket på utländska bilar, man accepterar istället dina tyska och franska märken. Ett märke räcker.

Larvigt med nationella märken, eftersom vad jag förstår har vi inom EU en gemensam miljöindelning.

Tommy
 
Du har rätt, vet att när det började så var det många både organisationer och privat personer som kontaktade EU officiellt och Fru Bildt som då lovade att agera.
Gällde även alla dessa bizzar. Men arbetet har tyvärr inte varit särskilt framgångsrik.
Aktiviteterna borde få en nystart!
 
Hur vet man vilken Euro klass man har?
I mitt regbevis står det Miljöklass MK 3, är det det samma som Euro 3?
På Transportstyrelsens webbplats kan du ta reda på vilken utsläppsklass ditt fordon tillhör. Skriv in registreringsnumret, klicka på fliken Teknisk data och sedan på Motor och miljö. Fordonets utsläppsklass kan även vara angiven på registreringsbeviset.
Din bil MK 3 är Euro 3.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen