• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Miljömärkning i Spanien

BE98FE57-9CD0-445F-9C9E-0785557C4274.jpeg
Vi har köpt en ny pb1 i Spanien och idag har de officiella dokumenten kommit från myndigheterna. Förutom de vanliga, Registreringsbeviset och Ficha técnica/teknisk specifikation så kom det även ett miljömärke där bilens regnummer redan finns inskrivet.

När jag läser om var jag skall sätta lappen på vindrutan och de olika typer av märken det finns i Spanien så, slår det mig att det kommer att bli väldigt trångt nere i det högra hörnet på vindrutan, när man i framtiden skall ta en tur i Europa med husbilen.

6C9BE559-6C54-4B5A-9B4E-0DA0BCD8B809.png
Kanske det ser ut så här i högra hörnet i vindrutan på husbilen 2026?

Det är ju löjligt att man inte kan samordna en så enkel sak inom EU, som upplevs i andra sammanhang vara överdrivet klåfingrig, tänker på bananen, men det är nog en skröna.

164E906C-A6AE-425C-88D1-AE5CB571B562.jpeg

Här är de fyra olika märken som finns i Spanien:
* O - Blå. 0 Identifierar de mest effektiva fordonen. De som har rätt till denna märkning är batterielektriska (BEV), med utökad räckvidd, plug-in hybridelektriska med räckvidd på 40 km och bränslecellsfordon.
* ECO - Grön/Blå. Det som oftast är hybridfordon, som vår egen nya FIAT 500 hybrid
* C - Grön. Förbränningsfordon som uppfyller de senaste kraven på EURO-utsläppen. Personbilar och lätta transportfordon. Bensindrivna registrerade från januari 2006 och diesel från september 2015 är berättigade till denna märkning. Tunga fordon med fler än 8 säten, både bensin och diesel, registrerade sedan 2014. Det är väl i den här gruppen de flesta av våra husbilar hamnar. Delar i alla fall färg och innehåll med den tyska gröna märkningen, men på den står det siffran 4.
* B - Gul. Förbränningsfordon, som inte uppfyller de senaste EURO-emissions, men uppfyller tidigare. Personbilar och lätta transportfordon registrerade från 1 januari 2001 och diesel från 2006 har rätt till denna märkning. Fordon med fler än 8 säten och tunga både bensin och diesel, registrerade efter 2006.

Nu skall man inte som skandinavisk husbilsägare börja jaga var man kan köpa märket, som f.ö. säljs på spanska postkontoren för 5 Euros. Nej just nu finns bara miljözonen i centrala delar av Madrid och Barcelona, dit vi aldrig kommer att körande med våra husbilar. Men vad jag förstår kommer det att rulla ut ett antal nya områden redan innevarande år.

Tommy

Senast ändrad:
Tack Tommy för intressant info. Foto nr 2 är också intressant - är det så många klistermärken som kommer att behövas i Spanien? Du har rätt att det är löjligt att EU inte har gemensamt system för miljömärkning... kanske tillverkning av märken är miljöneutralt...

Tack Tommy för intressant info. Foto nr 2 är också intressant - är det så många klistermärken som kommer att behövas i Spanien? Du har rätt att det är löjligt att EU inte har gemensamt system för miljömärkning... kanske tillverkning av märken är miljöneutralt...
Nej det är ett mindre kollage, om hur det kommer att se ut nere i högra hörnet på din vindruta om inte EU lyckas samordna det här med miljövinjetter i framtiden. :unsure::)

Tommy

När de första miljömärkena började dyka upp var det både privatpersoner och organisationer som skrev till EU några tog kontakt med
Anna Maria Corazza Bildt som då var ledarmot i EU-parlamentet och som lovade att ta upp ärendet men sen har det inget hänt vad jag känner till.
Kanske dags att stöta på!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen