• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Michelin lanserar ett nytt däck för våra husbilar

F39E8FED-DFFE-4B5C-944C-7F165C5A9660.jpeg
Läser att Michelin tagit fram ett nytt däck för våra husbilar, ”Ett problem som uppmärksammats bland husbilsägare är deformationer på däcken när fordonet står stilla under längre perioder. För att motverka påfrestningen som vikten kan innebära, har ingenjörerna på Michelins forskningscentrum i Ladoux utvecklat en ny lösning som presenteras i de nya däcken MICHELIN CrossClimate Camping.”


Är det här verkligen ett reellt problem? Själv brukar jag pumpa däcken maximalt på bilen när den skall stå orörd en längre period, oavsett biltyp. Det har funkat för mig.

Men det är klart när Annika Girod, marknadschef för Michelin Nordic påstår att;
— Campingsemestrar är mer populära än någonsin. I Sverige ökade registreringarna av husbilar med hela 80 procent under året 2021, vilket visar att smidiga och flexibla resor växer i popularitet. Detta betonar vikten av att däcket erbjuder en lämplig nivå av säkerhet och komfort.

Arbetar deras marknadsavdelning med ökningstal på +80% det senaste året, då förstår jag att man satsar stort på husbilar. Men sanningen är tyvärr mycket mera modest, ökningen av nyregistrerade husbilar ökade 2021 med 26,3%.

Men vi är fortsatt långt ifrån siffrorna 2017 och 2018, det vill säga åren innan vi drabbades av den orättvisa beskattning på våra nya husbilar. Men det är helt annan historia.

Nu har vi iallafall fått ytterligare däck att välja på när det blir aktuellt med nya däck till pärlan som står där ute på gården.

Tommy
 
Verkar vara en ren marknadsföringsmanöver för att försöka driva fram någon form av "måste ha" hos oroliga husbilister.
Jag vet inte om jag läst eller hört om någon som konstaterat skadade däck ens efter ett långt vinteruppehåll?

Dom kan höra av sig igen när dom tagit fram ett Michelin AntiDiesel NoTax HighSpeed CrossClimate SelfInflatable LowCost däck. För ett sådant däck finns det definitivt en marknad.
 
Verkar vara en ren marknadsföringsmanöver för att försöka driva fram någon form av "måste ha" hos oroliga husbilister.
Jag vet inte om jag läst eller hört om någon som konstaterat skadade däck ens efter ett långt vinteruppehåll?

Dom kan höra av sig igen när dom tagit fram ett Michelin AntiDiesel NoTax HighSpeed CrossClimate SelfInflatable LowCost däck. För ett sådant däck finns det definitivt en marknad.
Går det få med ”offroad allowed super grip”är det ingen nackdel
 
Är det här verkligen ett reellt problem? Själv brukar jag pumpa däcken maximalt på bilen när den skall stå orörd en längre period, oavsett biltyp. Det har funkat för mig.
Vet inte om det är ett reellt problem, men det känns ändå bra att Michelin fortsätter att utveckla saker till det bättre och förhoppningsvis blir däcken bättre och bättre.
Hade de inte gjort det så kanske vi än idag kanske fortfarande åkt runt på trähjul med påkrympta järnringar. :)
 
Vi köpte för 5 år sedan en husbil som bara hade gått ett par hundra mil senaste året, den hade stått still många månader i sträck. Det var vibrationer i vissa hastigheter som dom försökte få bort på ett antal gånger och sätt. Det slutade med 6 nya däck så var allt ok. Det var Continental Vanco Camper som satt på, allts däck för husbil, men det hjälpte inte.
 
Beroende på hur länge bilen står uppställd blir problemet större eller mindre.
Min sommarbil (som de senaste 8 åren bara gått Tor på skolavslutningen för barnen) fick rejäla plattor på däcken som jag inte hann bli av med på mina korta sträckor.
Numer pallas bilen upp efter varje körning och problemet ett minne blott.
Var förresten förbi garaget idag och V8 mullrade igång direkt trots att den stått i kallgarage i 10månader utan laddning....
 
Vet inte om det är ett reellt problem, men det känns ändå bra att Michelin fortsätter att utveckla saker till det bättre och förhoppningsvis blir däcken bättre och bättre.
Hade de inte gjort det så kanske vi än idag kanske fortfarande åkt runt på trähjul med påkrympta järnringar. :)

Visst är det så. Vi kunder vill ju ofta också hellre köpa den senaste tekniken och modellen när vi jämför mellan olika märken och modeller så det gäller för tillverkarna att visa att man förnyar sig även om funktionen kanske inte alltid blir bättre eller egentligen behövs. Det är ju även en möjlig anledning att kunna öka på marginalerna lite i form av en prishöjning.
Jag hade förmodligen också valt den nya typen av däcket om jag stod och valde mellan båda generationerna.
 
Kan ju vara så med, att den nya innovation vi tycker är ett skapat behov vi inte har, kan det vara väldigt avgörande för nästa steg.
Som t.ex vidareutvecklingen av detta däcket som gör att det går köra vidare med ett runt o fint däck trots punktering, även om hastigheten o stabiliteten blir något lägre, som säkert fler uppskattar än detta första steget i utvecklingstrappan. Men men, det återstår att se, men kan vara grundstenen till det.
 
Står ju i reg instrumentet vilket däck man ska ha på bilen det är inte valbart. Det enda man kan välja på är sommar eller vinterdäck.
Jo det är faktiskt valbart, i Sverige.
Vi har ett EU undantag på däckstorlek, mot det som står i regbeviset. Det enda kravet är att hastighetsmätaren skall stämma.

Undantaget grundar sig i att vi måste kunna få montera lämpliga vinterdäck/dubbdäck.
Nordiska vinter/dubbdäck finns inte i alla dimensioner.
 
Däcken på vår begagnade Burstner börjar bli torra. Det konstaterade en kompetent verkstadskille. Mönsterdjup är dock ok. Vi ska vara ombord nonstop fram till hösten 2023.

Vi kommer köra i Norge och Sverige fram till slutet av året. Därefter söderut. Dåligt väder i norra Europa är ju inte helt ovanligt. Spanien och Portugal blir målet.

Vad säger expertisen om åretrunt däck? 😇🤠😇
 
Däckexperterna hävdar att det inte finns några året-runt-däck. (Volvo fick, som bekant, svidande kritik när de som standard försåg en ny modell med däck som de menade kunde användas året runt.)

Vet det finns andra – icke-experter – som har en annan åsikt, men du frågade ju efter vad expertisen anser...

Jag brukar, i olika sammanhang, använda två definitioner:

1. "Universal" = Sådant som inte passar någonstans utan vissa modifieringar.

2. "Året-runt" = Sådant som inte fungerar optimalt under någon del av året.

Pålle
 
Senast ändrad:
Däckexperterna hävdar att det inte finns några året-runt-däck. (Volvo fick, som bekant, svidande kritik när de som standard försåg en ny modell med däck som de menade kunde användas året runt.)

Vet det finns andra – icke-experter – som har en annan åsikt, men du frågade ju efter vad expertisen anser...

Jag brukar, i olika sammanhang, använda två definitioner:

1. "Universal" = Sådant som inte passar någonstans utan vissa modifieringar.

2: "Året-runt" = Sådant som inte fungerar optimalt under någon del av året.

Pålle
Du har så klart rätt i dina definitioner.

Åretruntare finns egentligen inte längre.

Dock så har exempelvis Michelin ett CrossClimate Camping däck som är godkänt sommar som vinter i Tyskland såväl som här. Det visste en däckgubbe att berätta.

Sämre som vinterdäck dock. Då vi inte ämnar köra vintervägar per definition så blir det nog bästa valet.

Dyra som pokern är de men redan på lördag är det nya insatser på V75 så det ordnar sig nog tusan.

Nu ska jag googla lite på CrossClimate och se vad mer som finns.
 
Däcken på vår begagnade Burstner börjar bli torra. Det konstaterade en kompetent verkstadskille. Mönsterdjup är dock ok. Vi ska vara ombord nonstop fram till hösten 2023.

Vi kommer köra i Norge och Sverige fram till slutet av året. Därefter söderut. Dåligt väder i norra Europa är ju inte helt ovanligt. Spanien och Portugal blir målet.
Vi har en 2008 NB Flair som muligens er en noe større bil enn dere har. Dere vi derfor kanskje få ett dekkmønster som er mer identisk med bilde i linken til trådstarter, vi fikk ett litt mer vifteformet.
Vi måtte bytte sommerdekk (Michelin Agile Camping) i våres, og pga. att vi var sene med å bestille var det utsolgt. Vi endte derfor opp med Michelin CrossClimate som jeg vil si er ett 3-sesong dekk. Har nå kjørt det ca. 450 mil. Det er ikke ett rent sommerdekk, det føles litt (ikke mye) mykere å kjøre med og jeg har følelsen av att det gir litt mer dekkstøy. Det er merket som vinterdekk, men IKKE noe jeg ville kjørt til Bodø eller Kiruna med vinterstid.
Jeg kan vel si jeg er fornøyd med dekket, men jeg tror jeg vil velge ett rent sommerdekk neste gang siden vi også har vinterdekk med pigg.
For kjøring i sør-Norge og sør-Sverige vinterstid tror jeg det er ett bra dekk i 80-90% av tiden, så kan en heller stå i ro de få dagene det er snøføre.

Ivar
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen