• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Marknadsekonomin fungerar

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
D727ACCF-F374-405B-B9EC-02BAB2148A7E.jpeg
Dagens utsikt när vi drog upp jalusiet, visar konkret att marknadsekonomin fungerar!

En camping i Orbaden, vars förutsättningar är fantastiska, läget vid en kilometerlång sandstrand, vad som brukar kallas Hälsinglands riviera, en anrik kurort och kreativ mötesplats.

Här borde det vara fullt av semestrande gäster den 3 augusti, men eftersom det helt enkelt är en uselt skött camping som kräver 350 kr för en övernattning så är det tomt! Så fungerar marknadsekonomin.

Tommy

Där har jag varit många gånger under min barndom då vi bodde i Bollnäs. Stranden är fantastisk och vattnet har alltid varit fint då Ljusnan rinner igenom sjön. I vuxen ålder har jag återkommit hit, bland annat en gång 1984 då vi hyrde husvagn, för första och sista gången, då husvagnslivet visade sig inte vara något för min dåvarande fru. Senare cyklade jag och min nuvarande sambo från Borlänge till Orbaden och tältade bland alla utländska bärplockare som slagit läger där. Jag tror att Tommys bild är tagen från just den plats som vårt tält stod på.

På senare år var Orbadens camping stängd i någon eller några säsonger. Om jag minns rätt så berodde det på att ägaren hade bestämt sig för att lägga ned campingen och låta bygga sommarstugor på platsen. Nu blev det alltså inte så, vilket kanske berodde på strandskyddsregler eller kommunens byggnadsplaner. De tidigare ambitionerna om att bygga sommarstugor finns kanske kvar, vilket då kan vara en orsak till att campingen ser ut som den gör idag.

Det var trevligt att se att campingen i alla fall finns kvar, men tråkigt att den inte sköts på rätt sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen