• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mariebergsskogen Karlstad

skalman52

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Karlstad håller ju på att ställa iordning husbilsplatser i Mariebergsskogen. I det sammanhanget funderar jag på om det finns anledning att "undervisa" Karlstads kommun i hur skyltningen bör utformas? T.ex. undvika det där med "Pb Klass 1" och "2".
Någon som vet hur bra Karlstad är på att skylta. Är de bra redan, finns det ju ingen anledning att "undervisa" dom.

Karlstad håller ju på att ställa iordning husbilsplatser i Mariebergsskogen. I det sammanhanget funderar jag på om det finns anledning att "undervisa" Karlstads kommun i hur skyltningen bör utformas? T.ex. undvika det där med "Pb Klass 1" och "2".
Någon som vet hur bra Karlstad är på att skylta. Är de bra redan, finns det ju ingen anledning att "undervisa" dom.
Dom är lite inkonsekventa. På husbilsparkeringen har det sedan ett antal år varit den riktiga skylten med husbilen på bild (zooma in bifogade bild mellan bilarna). På personbilsparkeringen står det PB1. AE4D4A64-3FA0-4B8A-9149-0778691ADBC9.jpeg

Fortsätter dom att använda husbilsskylten där de gör iordning nu så tycker jag nog det är gott nog. Skyltningen på bilden är ju så invändningsfri man kan begära.
Att de sätter "Pb 1" på den andra delen av parkeringen kan man leva med även om en rödstreckad husbilsskylt hade varit att föredra.
Ser med andra ord ingen anledning för någon "undervisning". :)

Någon "rödstreckad husbilsskylt" återfinns inte i VMF, och saknar således betydelse.
Pålle
Jodå, skylten finns med i VMF 5 kap. 1 § och har koden X8. Krysset anger att en anvisning genom ett vägmärke om väg till ort, plats, inrättning, anläggning eller liknande tillfälligt inte gäller. Ett husbilsmärke enligt ovan med denna överkorsning betyder således att anläggningen tillfälligt inte längre tillhandahåller platser för dennal fordonstyp.

Den är, vad jag förstår, inte ämnad till att förbjuda något, utan att bara att platsens anläggning är tillfälligt avstängd. Vill man förbjuda parkering bör en sådant märke istället användas. Men säker på detta kan man väl aldrig vara förrän en domstol har sagt sitt. Parkeringsregler och tolkningarna av dem är ju ofta föremål tvister och en del slutar just i domstolar.

eller liknande tillfälligt inte gäller.
Jag tolkade Skalmans önskemål som att han önskade att en rödkryssad husbilsskylt skulle användas för att permanent markera att husbilar ej fick parkeras på platsen.

Att en rödkryssad skylt gäller temporärt, är jag väl medveten om. Förlåt om jag uttryckte mig slarvigt.

Pålle

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen