• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Man ska ha Porsche

F57691CA-3D8D-42F7-A495-5F08C3F281BB.jpeg
Som gammal Porscheägare följer jag nyheterna från det märket, ser till min stora glädje att även Porsche, precis som FIAT och Mercedes gjort redan tidigare, nu satsar på mobil fritid.

Porsche gör det annorlunda, man lånar inte ut sin basbil och låter andra hamra och snickra till en husbil. Nej Porsche tar hand om hela proceduren, från ax till kaka och erbjuder ett taktält som passar på alla Porsches modeller.

D80801CA-1805-4526-97CD-E9A0848AB079.jpeg
Tältet rymmer 2 personer, reses blixtsnabbt och kommer att kosta runt 50 000 kr, en bagatell i det här sammanhanget.

Skall visa artikeln för Carola och försöka få henne att förstå att nu kan vi dela två intressen i en och samma bil! :unsure:


Tommy

Edit: Visade just Carola artikeln, hennes kommentar kom spontant, — jaha, du skall alltså sova i bilen, för upp lär du iallafall inte komma! Ibland är verkligheten hård…
 
Senast ändrad:
Det märks tydligt att s.k. Trendnissar även fått plats på Porschefabriken i Stuttgart...

Vi har, precis som Tommy, ägt ett större antal Porsche 911 genom åren och när Gerd läste Tommys inlägg så blev kommentaren ungefär densamma som Carolas - hur i allsin dar skulle du göra om du fick en av dina sendragsattacker däruppe på bilens tak mitt i natten...

Nej, en Porsche 911 ska piskas på Sveriges och Europas race banor - det är där den hör hemma, men även på delar av motorvägsnätet i Tyskland där det fortfarande är fri fart och helst då en tidig söndagsmorgon när det är lite trafik.

På bilderna ser du deras nya värsting - en 911 GT3RS med 520 hästkrafter med ett frånpris i Sverige på 2.490.000 kronor.
När Svenska Spel ringer och berättar att vi vunnit högsta vinsten på Eurojackpot, så kommer det garanterat att bli en sådan - dock utan tält...!
 

Bilagor

  • FAE96605-8100-44D2-898B-8CED43C40BBD.jpeg
    FAE96605-8100-44D2-898B-8CED43C40BBD.jpeg
    44,7 KB · Visningar: 2
  • 17E539A4-C066-48FB-87A0-FA66F65FA24D.jpeg
    17E539A4-C066-48FB-87A0-FA66F65FA24D.jpeg
    89,5 KB · Visningar: 1
  • F3EAEC66-9AED-4108-8AEC-3C7B66C07278.jpeg
    F3EAEC66-9AED-4108-8AEC-3C7B66C07278.jpeg
    91,9 KB · Visningar: 2
  • 4C976FC5-77D1-48BC-ACA8-DA828BD7F995.jpeg
    4C976FC5-77D1-48BC-ACA8-DA828BD7F995.jpeg
    41,2 KB · Visningar: 2
Jag har faktiskt haft ett taktält på en subaru impreza. Det enda problemet var att stegpinnarna gjorde ont i fötterna. Sen skulle man ju upp på natten och det blev lite jobbigt.
Min modell var helt i glasfiber med en riktigt kraftig väv på sidorna med fönster. Man skruvade på en dold gängad stång på sidan så hissade taket upp på ett par minuter, tog ut stegen och häktade fast den så var det klart.
Kostade runt 20000kr blev inte mycket använd på den tiden. Men en enkel övernattnings bostad blev inte kallt heller, har sett att det på youtube finns folk som dragit en slang från en fristående dieselvärmare och då lär man klara minusgrader. Märkte knappt av att det var ett tält på taket när jag körde.
Jag är säker på att tommy och carola skulle kunna bo så. Det fungerar verkligen.
 
Vi brukar äta frukost på balkongen mot gatan (högst upp) och vad ser vi där nere, en vit bil som vi aldrig sett tidigare. Vi tog kontakt med Mr Google och fick veta vad det var, Svenskproducerat!!! Hallo Porsche, Ferrari, Lamborghini m.fl., ställ er i kö... Hade den haft ett tält på taket, där hade man inte behövt någon stege i alla fall...:p
ägget.jpg
 
...och var förvarar man stegen? I bagageutrymmet som sitter där framme på den lilla bilen eller i sovrummet på taket? :ROFLMAO:
Stegen förvarar man på madrassen i taktältet på samma vis som i många husbilar. Det är ju inte så högt men man ska inte ramla ut för då slår man sej garanterat. Man häktar fast den i taktältet.
 
Det var nära att jag blivit Porscheägare för ca 10 år sedan men jag var väl för snål. Min systerson, som är bilplåtslagare, erbjöd mig att vara med och iordningställa en skadad Porsche Carrera GT som kvaddat på Nürnburgring, men som sagt jag avstod. Reparationen, inkl köpet från försäkringsbolaget kostade drygt miljonen. I tisdags ringde han mig och sa att han sålt den för 8,7 milj kr och istället börjat att planera sina sista 12 år i arbetslivet. Inte utan att man ångrar sig lite men jag har iaf fått provköra den och det lever man länge på, tyvärr var den lite för farlig att testa ordentligt och jag behöver ju heller inte planera så mycket för framtiden, husbilen räcker för mina nöjen. Bilen har dessutom lite historia då den varit med i några amerikanska filmer med kända filmstjärnor.
 
Har aldrig ägt en Porsche själv, men jag har kört en Targa i 175 km/h utanför Kristianstad (nu preskriberat). Det var en 6 cylindrig med 2 förgasare, törstig som bara den och kostade bra slant att fylla tanken 1971...

1663421296717.png

PS. Helt rätt Pålle, "moment 22" eller på Svenska "hönan o ägget"... :D DS.
 
Senast ändrad:
Har aldrig ägt en Porsche själv, men jag har kört en Targa i 175 km/h utanför Kristianstad (nu preskriberat). Det var en 6 cylindrig med 2 förgasare, törstig som bara den och kostade bra slant att fylla tanken 1971...

Visa bilaga 15080

PS. Helt rätt Pålle, "moment 22" eller på Svenska "hönan o ägget"... :D DS.
Inte heller ägt någon själv men väl lånat en 911 och fastnat i en poliskontroll, eller fastnat och fastnat.
Jag var två km bort innan de hunnit in i sin bil och fått på blåljusen.
Bilen gjorde över 200km/h uppför stenkullebacken utanför Norrköping och det blev inga böter eller indraget körkort för de hann aldrig i fatt.....
 
Nu kommer snart snön och då kan det ju vara bra att ha sin bostad ordnad om man är på resa upp till fjällen när man lämnar husbilen hemma...
 

Bilagor

  • 624CC306-5277-475C-BA6E-08AD57F9B8B3.jpeg
    624CC306-5277-475C-BA6E-08AD57F9B8B3.jpeg
    292,2 KB · Visningar: 47

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen