• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis M svarar angående krav på gasolkontroll i Tyskland

M Sverige har släppt sitt kompletterande svar, efter nyheten om krav på gasolkontroll i Tyskland.

I stort så backar de, och det är inte tvingande för turister. Men många campingar i Tyskland kräver kontroll, för att släppa in ett fordon.
Om det räcker med Bilprovningarnas enkla test, eller inte för en camping - finns dock inte med i svaret.

Hela M uttalande hittar du via länken här.

1742828409537.png

Lite intressant att se skillnaden mellan tysk och svensk gasolkontroll. I Tyskland verkar man göra, av protokollen i andra tråden att döma, en kontroll av hela gasolinstallationen (kranar, anslutningar, slangar, ...). I Sverige nöjer vi oss med att kontrollera att det är tätt.

Lite intressant att se skillnaden mellan tysk och svensk gasolkontroll. I Tyskland verkar man göra, av protokollen i andra tråden att döma, en kontroll av hela gasolinstallationen (kranar, anslutningar, slangar, ...). I Sverige nöjer vi oss med att kontrollera att det är tätt.
Öppnar man verkligen alla vred till alla förbrukare samt brännarna på spisen när man trycksätter vid flaskan på bilprovningens?

Jag har aldrig köpt den tjänsten, så jag vet inte exakt hur den går till.

Jag har kört det varje år (i de 5år vi haft husbil), då det ingår gratis i ett medlemskap - när man bokar. Gratis är alltid gott :)
Vad jag förstår så pumpar de upp tryck i systemet, kollar att det är "stabilt". Därefter öppnar de respektive kran ochs tänger för att se att trycket kvarstår efter stängning.
Lite så i stora drag - har inte detaljstuderat när de utför det hela.
Man kan dock konstatera att eftersom de kopplar på innan regulatorn, så är testtrycket rätt lågt.
Så testet de gör är nog rätt värdelöst - men det blir ett fint klistermärke i gasollådan.

Öppnar man verkligen alla vred till alla förbrukare samt brännarna på spisen när man trycksätter vid flaskan på bilprovningens?

Jag har använt mig av den tjänsten tidigare hos Besikta och då öppnade de alla kranar men och det som jag hängde upp mig på var att de kopplade in sig på slangen innan regulatorn och då blir ju systemet bara mätt 30 mb! Nu får Forsbergs göra testen i samband med service istället. Känns som ett betydligt bättre sätt att få anläggningen kontrollerad.
Tommy

Vore det inte en bra sak för våra olika föreningar att försöka få till att besiktningsfirmorna kunde erbjuda ett riktigt gasoltest enligt branschorganens krav? Kanske kan man undvika några olyckor med gas inblandat.
Tommy

Pålles inlägg från den andra tråden om turistande fordon i Tyskland och obligatorisk kontroll av gasolanläggningen
citat
Har hört ett rykte om att branschförbundet (HRF) hade planer på att utbilda och certifiera verkstäder när det gäller gasol.

Hur det gick med det projektet, har jag ingen aning om.

Pålle
slut citat

det är inget rykte, kan meddela att denna utbildning pågår allt eftersom medlemsföretagen, och andra, visar intresse för det
utbildningen har godkänts av branschorganisationen Energigas Sverige, en branschorganisation för gasbolagen i Sverige
vi är inne på tredje säsongen av utbildningens genomförande
det är kanslichefen på HRF Jörgen Nyström som står för arrangemangen och undertecknad är utbildningsledare

när det gäller M:s pudel är det som många skriver tråkigt att M hänvisar till gasoltest av Svensk Bilprovning för att vara på säkra sidan
denna gasoltest utförs inte enligt svensk och europeisk standard SS EN 1949:2021
Arbeitsblatt G607 var ett obligatorium tidigare i Tyskland, togs bort för något år sedan men är nu i stället inskrivet i StVZO och det är än mer omfattande som det bildbevis som finns ovan, det ska även kontrolleras att alla delar i gasolanläggningen är korrekt installerade och att rätt material och apparater har använts, det finns en förteckning över de företag som är ackrediterade för detta på nätet och som man förstår är det inte kreti o pleti som kan och har kunskap att utföra detta

Pålles inlägg från den andra tråden om turistande fordon i Tyskland och obligatorisk kontroll av gasolanläggningen
citat
Har hört ett rykte om att branschförbundet (HRF) hade planer på att utbilda och certifiera verkstäder när det gäller gasol.

Hur det gick med det projektet, har jag ingen aning om.

Pålle
slut citat

det är inget rykte, kan meddela att denna utbildning pågår allt eftersom medlemsföretagen, och andra, visar intresse för det
utbildningen har godkänts av branschorganisationen Energigas Sverige, en branschorganisation för gasbolagen i Sverige
vi är inne på tredje säsongen av utbildningens genomförande
det är kanslichefen på HRF Jörgen Nyström som står för arrangemangen och undertecknad är utbildningsledare

när det gäller M:s pudel är det som många skriver tråkigt att M hänvisar till gasoltest av Svensk Bilprovning för att vara på säkra sidan
denna gasoltest utförs inte enligt svensk och europeisk standard SS EN 1949:2021
Arbeitsblatt G607 var ett obligatorium tidigare i Tyskland, togs bort för något år sedan men är nu i stället inskrivet i StVZO och det är än mer omfattande som det bildbevis som finns ovan, det ska även kontrolleras att alla delar i gasolanläggningen är korrekt installerade och att rätt material och apparater har använts, det finns en förteckning över de företag som är ackrediterade för detta på nätet och som man förstår är det inte kreti o pleti som kan och har kunskap att utföra detta
Bra initiativ! Lägg gärna in länken på företagen här!

Senast ändrad:
CaravanClub skickar just nu ut mail med felaktig information angående krav i Tyskland,man hänvisar till M Sverige ,men tydligen missat uppdateringen

Jag har replikerat på det till CC och hoppas att fler gör det. Det minsta man kan begära av dessa dyra klubbar är att de faktagranskar sina utskick.

Hälsningar
Peter
Hej Olof,

Tack för ditt mejl. Vi har uppdaterat på hemsidan och kommer att skicka ut en ny blänkare gällande pressmeddelandet.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Angelica
Caravan Club of Sweden
Telefon: 019-23 46 10

Bra initiativ! Lägg gärna in länken på företagen här!

Tänk om branschförbundet hade informerat om denna utbildning och certifiering – till exempel genom pressmeddelanden - till tidningar och andra media.

Tänk om branschförbundet hade haft en förteckning över företag med certifierade montörer på sin hemsida.

Tänk vad det hade underlättat för oss konsumenter att välja "rätt" verkstad.

Tänk vilken reklam det hade varit för de företag som satsat på att utbilda sin personal.

Tänk ...

Pålle

Senast ändrad:
Tack @Ingrid o Pålle.
Jag känner att jag behöver citera en gammal sång "vem kan man lita på......." Vi vill åka husbil och givetvis göra rätt för oss så vi vi går med i de organisationer som finns och betalar det som det kostar att vara medlem. Detta gör vi för att få den information som vi behöver för våra resor samt omsorgen av våra fordon och vår säkerhet. I slutändandan visar det sig att bäst info får man om man vänder medlemsavgifterna upp och ner, dvs från billigast medlemskap till dyraste. Nu lämnar vi definitivt M och CC som tyvärr bara är ute efter våra avgifter.
Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka