• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Hjul Luftpump

Ztam

Medlem
Medlem
Någon som, kan rekomendera en luftpump att ha med i HB som klara de tryck (4,5-6kg) som HB behöver i sina däck??

Har en av Ryobis multikompressor som snart är 10 år och används mestadels till cyklarna men även för husbilen. Inga problem att pumpa flera däck upp till 5kg eller mer.
Välj en där du kan ställa i vilket tryck kompressorn ska stanna vid. Komppressorn är högljudd så det är skönt att slippa stå sidan om när den går.
Ett batteri på 2 Ah räcker för att efterfylla 4 däck om de bara ska toppas upp.

Länken är till den jag har men det är en utgående modell

Har en av Ryobis multikompressor som snart är 10 år och används mestadels till cyklarna men även för husbilen. Inga problem att pumpa flera däck upp till 5kg eller mer.
Välj en där du kan ställa i vilket tryck kompressorn ska stanna vid. Komppressorn är högljudd så det är skönt att slippa stå sidan om när den går.
Ett batteri på 2 Ah räcker för att efterfylla 4 däck om de bara ska toppas upp.

Länken är till den jag har men det är en utgående modell
Jag har exakt en likadan i husbilen sedan +10år, suveränt bra.

Jag har en "högljudskompressor" från B&D som jag använder för att kolla trycket i hjulen ett par gånger per år. Jag tar på mig hörselskydden när den används samt att jag lägger kompressorn på en skumgummimatta. Avsevärd skillnad mot att ha kompressorn på asfalt.
Och...jag har inte den kompressorn med i bilen i.o.m. att det fortfarande finns flera mackar där ute som har luftpåfyllningsstation.

Det finns flera varianter på dessa sk. "punteringskompressorer". Den jag har fr. Continental kräver att punteringslagningsbehållaren sätts på kompressorn för att det ska fungera.
Jag tyckte det här lät som en dum konstruktion så jag kollade mina kompressorer som följde med personbil resp husbil.

Till husbilen (Ducato -20/21) sitter behållaren med slang i kompressorn och därmed kan jag inte bara pumpa med den. Den är av märket TEK.

Till personbilen finns en kompressor med lös vätskebehållare. Jag måste alltså lossa på ett lock och skruva dit behållaren om jag vill använda vätskan. Pumpa kan jag göra utan att ta bort locket. Det är en Continental. På baksidan står "Max 7 bar". Den skulle alltså räcka även för husbilen, även om det antagligen skulle ta lång tid att pumpa.

Biltema (det finns även andra leverantörer) har tre olika kompressorer. Kanske jag skulle ha en sådan i husbilen för att kunna pumpa vid behov. Jag har redan den minsta varianten hemma. Men den inger inte samma kvalitetskänsla som Continentalvarianten för personbilen. Kanske jag skulle köra till skroten och se om jag hittar någon lämplig originalkompressor av bättre sort och lägga i husbilen.

Jag har fått punktering på husbilen en gång. Det fixade jag med medhavd lagningssats ("brun fiberkorv" och solution). Just då hade jag sällskap av off road bilar som hade lättillgängliga kraftiga kompressor och jag lånade en sådan. Så då märkte jag inte ens att jag inte bara kunde pumpa med min egen originalkompressor.

Inspirerad av denna tråd och av mina upptäckter ovan så körde jag till skroten (Delplocken) och köpte en oanvänd kompressor för 100 kr. Det står 3,5 bar på bilderna på framsidan. Men jag tror det är mer info om att man inte bör gå över det för ett vanligt personbilsdäck. Det står inget maxtryck på den som det gör på min Continentalkompressor. Och det står Ford på den, men det duger.
Jag testade den på husbilen. Sladdarna räcker precis för min 5,4 m långa plåtis. Behöver man längre så får man skarva elsladden. När jag anslöt visade trycket i däcket 3,8 bar. Jag kunde öka trycket med kompressorn. Så denna får i fortsättningen åka med i husbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen