• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Luftkonditionering

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
I ”lillbilen” (PB1) har vi AC (Air Conditioning) som man styr manuellt. ”lillbilen” är verkligen liten och om vi ska upp på fjället med någorlunda packning, då orkar den inte lika bra i backarna OM AC’n är på. Då stänger vi luftkonditioneringen och öppnar fönster i alla fall vid uppförsbackar. Summering: det är bra att stänga AC i vissa lägen!

I husbilen (PB2) har vi ACC (Automatic Climate Control) där man ställer in grader och bilen sköter resten. Den brukar vara på ALLTID. En anledning är bl.a. risk för uttorkning av packningar (som någon har sagt) och för det andra, eftersom allt sköter sig självt så behöver man inte tänka mycket mer, fram tills NU. Bilen har 163 hästkrafter vilket är fullt tillräckligt i alla backar, vi har testat Galdhöpiggen och många fler skrämmande exempel med gott resultat, fram tills NU.

NU rullar vi genom Tyskland utan ACC på, det är svalt ute, ca 14 grader så det räcker med kyla och värmen finns redan. Har en känsla av att den dyra dieseln förbrukas mindre vid avstängd luftkonditionering. Vet ej hur mycket det kan röra sig om på 300-350 mil som vi ska avverka, men det borde bli ”några” liter (värt några och kronor o ören). Summering: vi kör utan ACC i år så får vi se om det märks i plånboken!
 
Denna årstid är den stora finessen med AC att först och främst torka bort all fukt från luften och som annars tas upp i bilens inredning, sen överhettar jag luften med minst 7C så bär den med sig ännu mer fukt ut ur bilen, snåla heller inte på fläkten, vid framkomst har man då ett mycket torrare boutrymme (y)
Med råge värt de extra dropparna diesel.
 
Har kjørt samme strekning (knapt 50 mil) noen ganger med vår Iveco Daily lastebil. Motorvei og fartsholder på samme hastighet 100 kmh (kjører med hest i henger bak bilen). Forskjellen på ACC med omluft og nyluft er da noe mer enn 5%, uten ACC med innluft uten vifte yttligere nesten 10% lavere forbruk enn med omluft på ACC og omlag 15% lavere enn ACC på innluft. Dette var på vintertid så ACC varmet luften når den var i bruk, den ene turen uten ACC var det behaglig temp ute så vi testet. De andre turene varmet vi førerhuset omlag 5 grader i forhold til ute. Forbruk ved kjøling skal etter spec være litt høyere en varme for samme antall grader, men det har jeg ikke testet.
 
Det är mycket svårt att göra några konkreta beräkningar pga många faktorer. Vi startade med Svensk HVO blandning, tankade i Danmark ”Power” diesel drygt halva tanken (45 liter) med märkbar driftsskillnad. När man sitter vid ratten i flera timmar, då jobbar gråa celler lite extra medan den jämna hastigheten ”100 km/h” sköts av farthållaren och då får man en siffra mellan tummen och pekfingret. Utan ACC, 100 km/h på autobahn, svag motvind och med större andel fossil diesel, jag fick fram att vi sparar ca 10l bränsle per 75 liters tanks förbrukning.

Fördelar(?):
Med dagens prissättning (något billigare utomlands) så tror jag att vi sparar (under rådande förutsätningar), ca 200 SEK per full tank. Vi kommer i år att avverka ca 2x350 mil (lika med 9,33x200) vilket närmar oss drygt 1 800 riksdaler. Är det värt det? Jag vet inte?

Nackdelar:
Det innebär att vi får mera fukt i husbilen under dagen som vi måste ta bort under e.m. & natten med t.ex. vår Truma värmare (el eller dieseldrift). Torkar systemets ”packningar”, då tar Hedin 1 900kr i TIMMEN bara för att öppna motorhuven… så (?).
 
Det finns en nackdel med ac och värme på samtidigt aac på vintern för att torka ut. Det förutsätter att två människor som vid normal ventilation ska avge så mycket vattenånga att det lönar sig, jag skulle vilja säja att det torkar ut andningsapparaten så halsont torra läppar och rinnande ögon kan vara en biverkan. Jag skulle slå av ac vid normal körning utan regn och mycket varmt.
Jag har testat eller rättare sagt varit tvungen att slå av ac i kasselbackarna med min caddy 64hk diesel. Det kändes att den tappade fart och man fick växla ner.
Hade en subaru med 3 cylndrig toyotamotor 70hk när det var varmt testade jag bensinförbrukningen och det gick från 0,55 till 0,6 l/mil med ac på. Skulle tro att jag skulle kunna minska förbrukningen lite till genom att slå av strålkastarna på dagen.
Tror inte spanien har halvljuslag men det har blivit skillnad förr blinkade man att man glömt ljuset på och nu ser man fler och fler med ljuset på.
Jag förmodar att varningen att packningar och sånt kan bli dåliga mera handlar om att man inte använder ac alls hela vinterhalvåret. Finns säkert en massa folk med manuell ac som inte vet om att man ta bort fukten med ac och värme på. Hade en granne som fått ett råd att inte stänga av cirkulationspumpen i huset så den gick året runt, det hör till saken att hon hade luft/luft värmepump också så tala om att slita på cirkulations pumpens lager i onödan och betala el för ingenting. Den som låter andra tänka åt sej får ofta betala dyrt.
Jag fick varningen att när det gällde värmepumpen aldrig använda auto - läget eftersom den kan köra pumpen i kylläge så fort solen värmer på lite kylläget drar betydligt mer ström en bra värmepump drar bara 20% av avgiven värmeeffekt men jag är nästan säker på att man vid kyla får betala hela kalaset utan rabbat.
En vanlig manuell ac kan inte reversera pumpen till värmeläge till skillnad från Tesla som kör en värmepump i värmeläge där man samtidigt kyler batterierna. En sån skulle man ha i husbilen som värmeanläggning.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen