• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol LPG tankflaska snabbkoppling

Olof G

Välkänd medlem
Medlem
Det har diskuterats om tyska krav på att en snabbkoppling måste installeras på tankflaskor ,för att snabbt kunna lossa dessa, ställt frågan till Alugas Sverige fått detta svar.

Hej Olof
det har pågått en diskussion i Tyskland om att ändra reglerna för hur tankflaskor ska vara installerade och som en följd av detta visade Alugas upp en lösning på Caravan Salon i augusti
lösningen är att använda skruv med vingar (likt en vingmutter men bult i stället för mutter) och en snabbkoppling med backventil för slangen mellan tankintag och flaska
så sent som i november var inget beslutat i detta enligt tillverkaren Alugas men jag ska be om en uppdatering från dom
det är upp till åtta myndigheter och organisationer inblandade i detta beslut enligt Alugas
i grunden hör det samman med att i Tyskland är det obligatoriskt med kontroll av gasolsystemet i samband med den årliga besiktningen, gör enl Arbetitsblatt G607
jag kommer att avvakta och se om andra länder följer efter, vilket jag bedömer som föga troligt
i dagsläget vet jag att en stor distributör av Alugas valt att fortsätta marknadsföra Alugas tankflaskor med samma tillbehör som tidigare
i nuläget har jag bara ett visningsex hemma av backventilen, men jag kommer att ha den tillgänglig för beställning när jag ser att det finns en efterfrågan
problemet som jag ser det är hur man kommer att följa detta på tankställen i t ex Spanien och Portugal, är man uppdaterad eller kommer det att ställa till problem för dom som vill tanka
regelverket är förvisso internationellt men denna tillämpning får nog anses vara nationell enär besluten tas av nationella inrikes organisationer i Tyskland
Med vänlig hälsning, Anders

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen