• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ljusinsläpp/mörkläggningsgardin till Maxx Fan Deluxe

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Frågade på en tråd som handlade om själva monteringen, men insåg att det är bättre att skapa denna fråga i en egen tråd:
Funderar på att byta ut vår AC som är monterad över vår dubbelsäng i bak. Men orolig för ljusinsläpp, då vi är känsliga för detta när vi ska sova.
Såg att den med vit glas/lucka ska vara den med minst ljusinsläpp, men är inte säker på att det är tillräckligt mörkt, sen finns ett Mörkläggningsgardin kit att köpa till, men undrar om det då blir mycket sämre funktion.
Mycket tacksam för svar från någon med erfarenhet av den vita och/eller Mörkläggningsgardin-kitet
Mvh
Anders
 
Jag har satt in maxxfan med ”rökfärgade” toppen, som släpper in ljus, eftersom det var enda ljusinsläppet vi har.
Köpte till rullgardin med belysning (belysningen är väldigt bra).
Nu har jag bara testat det nån vecka, så jag kan inte säga så mycket om påverkan på effekten.
Men som mörkläggning i vårt fall så gör det skillnad, men inte så mycket (hade nog varit mer effektiv om den varit svart). Fömodligen hindrar den luftflödet en del, men den är ju gjord för den och det finns hål vid sidan av som släpper igenom.
Sedan kan man kompensera med att öka styrkan - till bekostnad av ljudnivå.

Borde inte den svarta varianten funka bättre för er?
 
Jag har satt in maxxfan med ”rökfärgade” toppen, som släpper in ljus, eftersom det var enda ljusinsläppet vi har.
Köpte till rullgardin med belysning (belysningen är väldigt bra).
Nu har jag bara testat det nån vecka, så jag kan inte säga så mycket om påverkan på effekten.
Men som mörkläggning i vårt fall så gör det skillnad, men inte så mycket (hade nog varit mer effektiv om den varit svart). Fömodligen hindrar den luftflödet en del, men den är ju gjord för den och det finns hål vid sidan av som släpper igenom.
Sedan kan man kompensera med att öka styrkan - till bekostnad av ljudnivå.

Borde inte den svarta varianten funka bättre för er?
Tack Stefan!

Jag tänkte också att den svarta skulle vara bäst på att stänga ute ljus, men enligt information på campingtillbehör4u så är den med vit färg bäst på att stänga ute ljus:

• Finns med mörktonat (som solfilm), vitt (helplast, släpper in minst ljus) och ljustonat glas (som en vanlig taklucka).


Mvh
Anders
 
Har monterat en vit Maxxfan med mörkläggningsgardin. Den sitter i sovrummet bak i bilen.

1. Tyvärr dämpar gardinen rätt mycket av "nattluften". Det kan man i viss mån kompensera med att öka fläkten ett par steg.
Vi börjar natten med öppen gardin och fläkten på 10%. När det ljusnar för mycket drar vi för gardinen och stänger fläkten då är det ofta är tillräckligt svalt (se 2.)

2. OM man väljer autoläget så öppnar och stänger den högljudda luckan ideligen när temperaturen närmar sig den inställda.
Detta slipper man om luckmotorn är avstängd. Därför har jag monterat en brytare till luckmotorn. Nu kan luckan kan stå öppen även när fläkten är avstängd.
När vi rullar är luckan öppen utan att fläkten går. Öppen lucka ger lite bättre effekt på bilens ordinarie ventilation.

Avslutningsvis så tycker jag att Maxxfan är överlägsen den gamla Maxivent som jag bytte ut. /Roy
 
Har monterat en vit Maxxfan med mörkläggningsgardin. Den sitter i sovrummet bak i bilen.

1. Tyvärr dämpar gardinen rätt mycket av "nattluften". Det kan man i viss mån kompensera med att öka fläkten ett par steg.
Vi börjar natten med öppen gardin och fläkten på 10%. När det ljusnar för mycket drar vi för gardinen och stänger fläkten då är det ofta är tillräckligt svalt (se 2.)

2. OM man väljer autoläget så öppnar och stänger den högljudda luckan ideligen när temperaturen närmar sig den inställda.
Detta slipper man om luckmotorn är avstängd. Därför har jag monterat en brytare till luckmotorn. Nu kan luckan kan stå öppen även när fläkten är avstängd.
När vi rullar är luckan öppen utan att fläkten går. Öppen lucka ger lite bättre effekt på bilens ordinarie ventilation.

Avslutningsvis så tycker jag att Maxxfan är överlägsen den gamla Maxivent som jag bytte ut. /Roy
Vi kan ha vår lucka öppen utan att fläkten går, utan någon extra strömbrytare.
 
Menar du att luckan inte stänger när du stänger av fläkten med fjärrkontrollen?
Eller öppnar du luckan manuellt?
Från fjärrkontrollen kan man köra "Auto-off" och styra luckans läge oberoende av fläktens utstyrning. Då kan man ställa upp luckan när fläkten är avstängd har jag för mig, ska prova senare ikväll igen.
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Ja det funkar t.o.m direkt efter spänningspåslaget och när fjärrkontrollen är i sleep/stanby att trycka på denna "öppna luckan" knappen, som första o enda tryck!

Generellt kan det vara svårt att förstå om ett "kommando" gått igenom från fjärrkontrollen, då man måste rikta ir-dioden ganska snävt i riktning mot mottagar elektroniken. Det piper till om det gått fram, annars får man toggla funktionen en gång till innan man kan rikta bättre o prova en gång till.
Detta kan vara en anledning att det är svårt att förstå de olika moderna om man bara tittar på fjärrkontrollen som visar att en knapp tryckts, men som sagt är det inte säkert att kommandot gått fram.
Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen