• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Livsmedelspriser idag där du är

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Hej alla!

Jag tycker det är intressant med prisjämnförelser. Kan vara kul att se vad saker och ting kostar i olika länder.

Själv är jag nu i utkanten av Marrakech i Marrocko.
Nedanstående priser är ifrån den jättestora Marjane. Större butik än de flesta ICA Maxi, i Sverige. Inhandlat den 24 / 1 2023.

Alla priser per kg valuta dirham = mad
Golden Delicius, Äpplen 18,95 mad x 0,99 = 18,76 sek
Appelsin 9,95
Champinjoner 69,95
Tomater, normalstora 10,95
Palsternacka 16,95
Morötter 5,95
Potatis, rödskalig 8,95
Gul lök 9,95
Smör 82% 105,95
Spagetti 15,50
Emertalerost riven 167,00
Kycklingbitar 84,95
Lammkotlett 139,95

Vispgrädde 42,95 / lit
Mjölk, 3 % fett fri från soja 11,67 / lit
Fruktjuice 14,39 / lit
Rågbröd 6 st portionsbröd 8,50 = 1,42 st

Skivad smörgåsmat
Kyckling 209,50 per kg
Kycklingfilé 359,50 per kg

Senast ändrad:
Ja prisjämförelser är alltid intressant.
Själv brukar jag kolla på "Big Mac meny" index, det visar en om prisläget i ett land, men så klart inte hela bilden.

Denna sida kan du jämföra många produkter i många länder.

Nu känner jag inte till medelinkomster i Marocko, men spontant känns flera av dina exempel dyrt.

Fann denna uppgift:

5.188 MAD/månad är snittlönen för de 3,5 miljon marockaner som 2018 täcktes av National Security Fund CNSS Caisse nationale de Securite Sociale (offentlig institution som förvaltar det obligatoriska socialförsäkringssystemet för alla anställda i den privata sektorn).23 juli 2019

Min fru och jag var ute på shopping- och lunchrunda till IKEA igår där dagens lunch( schnitzel med pommes/fish and ships) kostade 78kr för två. Shoppingen lite dyrare men bussresan Partille-Bäckebol, Göteborg är ju gratis för oss seniorer.

Tyckte samma som Mr Wook, lite dyrt på vissa varor ”mellan tummen och pekfingret” för att jämföra med Spanien där vi är nu (Mendoza, Mercadona, Lidl, osv…). Det enda jag ser på rak arm vara billigare i Marocco är lamkotletter. Här kostar dom runt 200:- Ska hålla ett öga för att kunna jämföra med det vi handlar här…

Tyckte samma som Mr Wook, lite dyrt på vissa varor ”mellan tummen och pekfingret” för att jämföra med Spanien där vi är nu (Mendoza, Mercadona, Lidl, osv…). Det enda jag ser på rak arm vara billigare i Marocco är lamkotletter. Här kostar dom runt 200:- Ska hålla ett öga för att kunna jämföra med det vi handlar här…
Tack för påminnelsen, skulle ju ta ut lammkotletter från frysen till imorgon. Och frun är inte hemma och påminner mig :cool:

Ja prisjämförelser är alltid intressant.
Själv brukar jag kolla på "Big Mac meny" index, det visar en om prisläget i ett land, men så klart inte hela bilden.

Denna sida kan du jämföra många produkter i många länder.

Nu känner jag inte till medelinkomster i Marocko, men spontant känns flera av dina exempel dyrt.

Fann denna uppgift:

5.188 MAD/månad är snittlönen för de 3,5 miljon marockaner som 2018 täcktes av National Security Fund CNSS Caisse nationale de Securite Sociale (offentlig institution som förvaltar det obligatoriska socialförsäkringssystemet för alla anställda i den privata sektorn).23 juli 2019

Jag har roat mig med att gå in på DENNA länk. Jag vet inte vilket myntslag som priserna visas i. Produkter i de länder som jag kommer att köra i med undantad av det dyraste landet.

Ågg Potatis Morötter
1 Schweitz 6,71 1 Japan 5,78 1 Japan 5,62
17 Sverige 4,26 11 Sverige 2,62 11 Tyskland 2,30
23 Spanien 3.61 33 Frankrike 1,52 16 Spanien 2,12
34 Frankrike 2,93 52 Spanien 1,14 19 Sverige 1.94
38 Marrocko 2,83 64 Tyskland 0,96 48 Frankrike 1,20
47 Tyskland 2,67 73 Marrocko 0,96 67 Marrocko 0,88

Jag skrev i kolumner med gott avstånd men när jag puplicerade de blev de ihopdragna.

Har idag varit hos Marjane och handlat. Kursen är nu 1,033 - alltså något dyrare i sek än priserna nedan,

Varor, per kg, som var billigare idag mot i inlägg nr 1 är:

Äpplen Golden Delicius 16,95, - 2,00

Tomater, normalstora 4,95, - 6,00

Dyrare

Morötter 6,95 + 1,00

Varor som jag ej köpte förra gången kostade i delidisken med manuell betjäning.

Hårdost med örter och lök 220,00 per kg

Entrcoté, ( framdelskött) 125,90 per kg
Blomkål 12,95 manuel vägning, vid särskilt bord.

Fast nu tycker jag att du har fel Arkilles. Gränshandel förekommer och har förekommit..t ex Helsingborg- Helsingör, Norge- Sverige och ner till Tyskland för endast en vara.
Så det handlar väl om hur mycket blomkål man köper! Det går väl att slå sig ihop med några andra övervintrare, fylla bilens sittplatser o åka ner och bunkra upp med blomkål. Det är gott med blomkål. Och blomkål är väl inte särskilt tungt! Ett kilo blomkål väger väl inte så mycket?
Halva priset.... det är många som åker ner till Tyskland för det.

Senast ändrad:
Fast nu tycker jag att du har fel Arkilles. Gränshandel förekommer och har förekommit..t ex Helsingborg- Helsingör, Norge- Sverige och ner till Tyskland för endast en vara.
Så det handlar väl om hur mycket blomkål man köper! Det går väl att slå sig ihop med några andra övervintrare, fylla bilens sittplatser o åka ner och bunkra upp med blomkål. Det är gott med blomkål.
Halva priset.... det är många som åker ner till Tyskland för det.
Ok förstår vad du menar jag bor ju utanför Helsingborg så gränshandel är vardag för mig.
Men nu var ju priset i Marocko dit är det lång för att köpa blomkål och du får ha stor bil och få rum med mycket om det skall löna sig, särskilt med dagens kronpris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen