• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litium vs Natrium

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Luleå
Natriumjonbatteri, ett nytt alternativ i stället för LiFePO4. Verkar fungera bra även i minusgrader. Lite lägre energitäthet än LiFePO4, 160 wattimmar per kg. men har en del andra fördelar. Borde funka fint för husbilsåkare som använder husbilen på hemmaplan under vintermånaderna.
 
Senast ändrad:
Fel i lenkan til nyteknik, den skulle være: https://www.nyteknik.se/energi/nort...erar-litiumfritt-batteri-mer-hallbara/4210806
Mye av fordelen er ikke i forhold til LiFePO4, men relatert til alle andre LiIon batterier. Samme gjelder svakheter, energitettheten er litt dårligere enn for LFP som er dårligere enn andre LiIon kjemier.

Største fordel for Na i forhold til Li er tilgjengelighet, Li finnes og utvinnes hovedsaklig i Australia og Sydamerika - tilsammen over 80%. Na kan utvinnes fra sjøvann og saltgruver i form av NaCl (vanlig salt).

Om en ser på CATL sine Na batterier som ser ut til å være veldig like Northvolt så er katodene der Prussian white, ett NaFe kompleks.

Na batterier har vært under utvikling lenge, men det har vært store problemer med å få til en brukbar levetid. De tidlige utgavene fungerte kun ved veldig høy temperatur (over 100 grader), norske Think Elbiler brukte slike batterier.
 
Senast ändrad:
Mina Winston LiFe(Y)PO4 med Yttrium i kemin klarar att laddas med 40A ner till minus 40 grader. Dock finns det mej veterligen inget LFP som klarar lite högre värme, men det problemet finns det fler batterikemier som har, i motsats till Na+ -kemin som klarar hög värme samt låga temperaturer.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen