• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Utrustning Litium batteri inställningar?

Pantera

Medlem
Medlem
Ort
Linköping
Skall ersätta 2 AGM batterier med Litium batterier under passagerar stolen.
Husbil är Fiat 2014, med 260w solceller,. installerar även en Victron smart shunt

Om man inte installerar DC/DC laddare.

Vad är bästa inställning på Schaudt EBL630?
Bly/syra eller Bly/Gel,AGM

1713082009795.png

Vad blir bästa inställning på Schaudt Solar Charge Regulator LRM 218?

1713082329204.png
 
Skall ersätta 2 AGM batterier med Litium batterier under passagerar stolen.
Husbil är Fiat 2014, med 260w solceller,. installerar även en Victron smart shunt

Om man inte installerar DC/DC laddare.

Vad är bästa inställning på Schaudt EBL630?
Bly/syra eller Bly/Gel,AGM

Visa bilaga 38097

Vad blir bästa inställning på Schaudt Solar Charge Regulator LRM 218?

Visa bilaga 38099

Du kan välja vilket du vill på ditt ebl, blir de inte fulladdade, så testa det andra läget, därför brukar man säga Gel.

Angående din solpanelsregulator så skulle jag inte använda den utan byta till en med litiumläge.
 
Hvis du monterer en dc/dc lader med lithiumprofil, så lad direkte på bodelsbatteri og træk ladesikringen på din EBL, Jeg kan dog ikke umiddelbart ud af manualen se hvilken 30A sikringer der styrer ladning til bodelsbatteriet.

Og som PeterK skriver så vælg en solcellelader MPPT med lithiumprofil også direkte på bodelssbatteri.
 
Du kan välja vilket du vill på ditt ebl, blir de inte fulladdade, så testa det andra läget, därför brukar man säga Gel.

Angående din solpanelsregulator så skulle jag inte använda den utan byta till en med litiumläge.
Peter tack för svar, men kan du "utveckla" varför min solpanelregulator inte är att rekommendera, den ger i bly/syra läge 14,4 volt och en retension spänning (bibehållande). på 13,4 volt att jämföra med en typ Victron MPPT i Litium läge ger 14,2v / 13,5v. Är en MPPT laddare mycket effektivare, eller?
 
MPPT laddare är effektivare, ger mer laddning, men din nuvarande fungerar, "lead acid"läge ger som du skriver liknande laddspänningar som en litiumladdare,prova hur det fungerar, det skadar inte något, du ser ju på din smart shunt om den laddar fullt.
När det gäller 230V laddaren så föreslår jag att du frågar leverantören av batteri, man kan inte tvärsäker säga vilket som är bäst,spänningen verkar inte skilja något, jag skulle välja "lead acid"
 
Jag vill minnas att en PWM-regulator laddar med pulser som är för höga för LFP-batterier.
Fast egentligen kanske du skulle fråga supporten på Schaudt ifall din funkar, Lead-Acid läget tycker jag annars ser bra ut med lägre spänning (13,4V) i float-läget.
MPPT-regulator ska inte jobba med höga spänningspulser, samt brukar alltid ha ett Litiumläge.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen