• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite tankar om Spansk vinter och luftkonditionering

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Spanien har också sin vinter, utan snö (där vi är), men man kan vakna med t.o.m. frost på rutorna och bara några plus grader ute. Problemet med vädret, som jag upplever det, är att om vi bortser från nätterna, kyliga morgnar i skuggan men med mycket varmt i solen. Vi brukar promenera på förmiddagen till bageriet för att köpa dagens baguett och klär oss enligt vad termometern visar. Det är inte ovanligt att tempen ligger kring 10 grader när vi ger oss iväg, men bara några hundra meter (helst i uppförsbacke) och på solsidan är det dags att börja ta av sig ytterplaggen.
Förfarandet ovan påminner mig starkt om att kör bil en riktig varm sommardag med AC på. Så länge jag inte behöver stanna och gå ut är allt frid o fröjd, men har man korta ärenden med ofta in och ut, ja då kan det bli dags för en kraftig förkylning. Och precis så händer det i Spanien. Inte nog med problem efter influensasprutan, jag tror att jag åkte på ytterligare två förkylningar med rinnande näsa och torrhosta just pga kraftiga temperatur svängningar under samma dag. Är man då utsatt även för någon form av luftdrag, då kommer förkylningen som brev på posten.

Jag vet inte hur ni andra upplever ”varma” Spanien under vinterperioden, men tycker ändå att när jag ser Spanjorer själva fullt påklädda upp till hakan, att dom har rätt och att jag borde gå i samma tankar. Man brukar säga att vinter i Spanien är att jämföra med ”Svensk sommar”, men det köper jag inte längre utan ser det mer som att köra bil en varm sommar med AC på…

Ikke så mye feil der :D Du må enda lengre sør for å få "svensk sommer". Selv bor jeg i inlandet og tilsvarende Egypt fra ekvator, vinter her kan ha dager på 20+, selv om det var en av de få frostnettene vi opplever. Jeg venter da med å gå ut til det er blitt litt varme. Har om vinter lange bukser, t-trøye og en vest - sommer antrekk shorts og singlet. Just nå er det 33 varme ute, mot 16 sist natt.

Hej. Vi brukar vara väl påklädda på morgonen med en halsduk oxå sen tar man av sig till passande kläder beroende på väder och temperatur men men frysa ska man inte för då kan man bli förkyld de är inte så lätt att bli av med när det är kallt på natten och varmt på dagen.
Mvh Umebo

Spanien har också sin vinter, utan snö (där vi är), men man kan vakna med t.o.m. frost på rutorna och bara några plus grader ute. Problemet med vädret, som jag upplever det, är att om vi bortser från nätterna, kyliga morgnar i skuggan men med mycket varmt i solen. Vi brukar promenera på förmiddagen till bageriet för att köpa dagens baguett och klär oss enligt vad termometern visar. Det är inte ovanligt att tempen ligger kring 10 grader när vi ger oss iväg, men bara några hundra meter (helst i uppförsbacke) och på solsidan är det dags att börja ta av sig ytterplaggen.
Förfarandet ovan påminner mig starkt om att kör bil en riktig varm sommardag med AC på. Så länge jag inte behöver stanna och gå ut är allt frid o fröjd, men har man korta ärenden med ofta in och ut, ja då kan det bli dags för en kraftig förkylning. Och precis så händer det i Spanien. Inte nog med problem efter influensasprutan, jag tror att jag åkte på ytterligare två förkylningar med rinnande näsa och torrhosta just pga kraftiga temperatur svängningar under samma dag. Är man då utsatt även för någon form av luftdrag, då kommer förkylningen som brev på posten.

Jag vet inte hur ni andra upplever ”varma” Spanien under vinterperioden, men tycker ändå att när jag ser Spanjorer själva fullt påklädda upp till hakan, att dom har rätt och att jag borde gå i samma tankar. Man brukar säga att vinter i Spanien är att jämföra med ”Svensk sommar”, men det köper jag inte längre utan ser det mer som att köra bil en varm sommar med AC på…
Det är så rätt som Ni skriver Marianne & Ranko - man bör (egentligen bättre skulle jag skriva att man "ska") observera lokal befolkning och dess beteende och sedan själv göra vad och hur de gör.
På tal om liknande - det var en fotograf som ville fånga vit bengalisk tiger på foton och efter flera misslyckade utflykter (misslyckanden skyllde han på guider och medhjälpare) gjorde han ytterliggare försök enligt hans eget scenario. Det blev hans sista fotosession. Han hittades aldrig.

Förkylning , inga problem så här långt . Varje lördag plockar vi apelsiner hos två trevliga damer , sen pressar vi till frukost varje dag . Frukost vid 9,30 - 10 ! Vid 10,30 öppnar vi dörren och släpper in solen , varmt o skönt. Sen går vi och badar ett par gånger i veckan i 30gr vatten ! Så rullar det på med god mat o lite energidryck ( vin ) kör sällan ac utan har en Max fan som räcker långt ! Stefan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen