• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite lek med siffror så här i årsskiftet

Sander

Aktiv medlem
Medlem
Har en Concorde inköpt ny 2017 som jag har kört 9170 mil med tankat 14238 liter diesel för 208902 kr vilket blir en literkostnad på 14,67 genomsnittsförbrukning 1,55 l/mil-
Dieselpriset gick ju inte i höjden förrän 2021 dessförinnan var priserna mycket lägre, som lägst 9,6 i luxenburg, 12-14 kr i Tyskland. 2022 steg priserna kraftigt överallt.

Servicekostnader 70298 inkl nya däck, nya luftbälgar och ny generator nytt batteri mm.

Kostnader bodel 16035 inkl tankflaska gasol, byte glykol och täthetskontroller

skatt och försäkring 62503

Gasol 1209 liter för 10911 kr

Campingar och ställplatser för 57082 kr för totalt 740 övernattningar

Totalt 425731 kr dvs 575 kr per natt då har jag fått köra 9170mil också i den kostnaden, dvs 46,42 kr/mil

Sedan tillkommer värdeminskningen som enligt mitt sätt att bokföra är 928000 dvs 396 kr per innehavsdag 2340 dagar eller 1254 per övernattning dvs 101,20 per mil. Om jag däremot tänkte köpa en ny motsvarande bil vill nog handlaren ha mer än 2 miljoner emellan

eller 425731+928000=1353731 delat med 740(övernattningar) blir 1829 kr per natt

Har bortsett från räntekostnader eftersom jag inte haft sådana och förlorad intäktsränta enbart varit senaste året.
Så det är lite billigare än att åka runt och bo på Hilton eller Marriott

Senast ändrad:
Detta var mycket billigt!

Innan ni alla sätter nyårschampangen i halsen. (den var också billig)
TS har råd med dessa utgifter, han/hon valde att läggapengarna på detta.
Upplevelsen VS utgift blev då positiv = billigt.

Dyrt kunde ha varit en skidvecka i fjällen för 1500 kr, om man hatar vinter och skidåkning.

Satte champagnen i halsen och började räkna på mina egna kostnader. Tog Sanders siffror och satte in i min kalkyl och tänkte att så högt kan man väl inte hamna, men så var det! Har inte så många övernattningar varje år att slå ut kostnaderna på så det blev 1650:-/natt trots betydligt billigare bil.

Men det är ju smiles per mile som räknas, gott nytt på er alla och ge fanken i att räkna på allt, man lever ju bara två gånger!

Alla som köper en helt ny husbil kanske inte alltid räknar med värdeminskningen, den är dock stor/mil i alla nya husbilar normalt.
Har man även lån på husbilen så kan det bli riktigt tungt (skönt med betald husbil).
De flesta övriga kostnader går att påverka.
Jag som åker äldre husbil får igen samma belopp som jag gav för husbilen för snart 10år sedan, första ägaren tappade sjukt mycket på min, över 1,1 miljon kr.

Har en Concorde inköpt ny 2017 som jag har kört 9170 mil med tankat 14238 liter diesel för 208902 kr vilket blir en literkostnad på 14,67 genomsnittsförbrukning 1,55 l/mil-
Dieselpriset gick ju inte i höjden förrän 2021 dessförinnan var priserna mycket lägre, som lägst 9,6 i luxenburg, 12-14 kr i Tyskland. 2022 steg priserna kraftigt överallt.

Servicekostnader 70298 inkl nya däck, nya luftbälgar och ny generator nytt batteri mm.

Kostnader bodel 16035 inkl tankflaska gasol, byte glykol och täthetskontroller

skatt och försäkring 62503

Gasol 1209 liter för 10911 kr

Campingar och ställplatser för 57082 kr för totalt 740 övernattningar

Totalt 425731 kr dvs 575 kr per natt då har jag fått köra 9170mil också i den kostnaden, dvs 46,42 kr/mil

Sedan tillkommer värdeminskningen som enligt mitt sätt att bokföra är 928000 dvs 396 kr per innehavsdag 2340 dagar eller 1254 per övernattning dvs 101,20 per mil. Om jag däremot tänkte köpa en ny motsvarande bil vill nog handlaren ha mer än 2 miljoner emellan

eller 425731+928000=1353731 delat med 740(övernattningar) blir 1829 kr per natt

Har bortsett från räntekostnader eftersom jag inte haft sådana och förlorad intäktsränta enbart varit senaste året.
Så det är lite billigare än att åka runt och bo på Hilton eller Marriott
I hotell alternativet glömmer du flygresa + hyrbil/taxi
Mvh
Anders

Visst kan man stapla upp kostnader i den ena vågskålen och sedan peka på den och säga "titta vad det kostar att ha husbil".
Något finns förmodligen i den andra vågskålen som balanserar upp kostnaden och som gör att fler och fler väljer husbil.
Eller har jag fel?

Det går inte att mäta i pengar, dom stackarna som flyger till en ö eller ett inhägnat lyxhotell i Bulgarien. Vad har dom sett? Och dom stackarna som kör rakt igenom hela Tyskland för att komma till ett smutsigt medelhav, men dom fattar inte vad dom missar så dom vet inte bättre. Jag och hustrun och våra barn har sett mycket i Europa, och det är tack vare vi har rullat i någon form av husbil. Kolla på prickarna här https://maphub.net/iHusbil/husbilsupplevelser där har vi varit och på många många fler ställen. Jag hittar nya grejor hela tiden men det blir svårare och svårare. För många år sedan var vi i Toulouse och gick guidad tur på A380 fabriken, det kan man återbesöka för nu finns där ett helt flygplansmuseum.

Du har rätt, alla dessa kostnader går ju att estimera innan man köper husbil och jag klagar inte på kostnaderna. Min stapel kanske kan ge något info till andra eller något att jämföra med. Gott nytt 24

Tycker du har en imponerande koll på utgifterna, det var kul att få läsa om dom! 👍

Jag har rätt dålig koll på alla siffror sammantaget, räknar helt enkelt inte, annat än antalet dygn vi sover i husbilen och om den är värd att behålla.
Alla kan givetvis inte använda mitt sätt att räkna.
Jag räknar värdet på huset och värdet på husbilen, om husbilen är värd ex 10% av huset så ska vi använda husbilen ca 36 nätter/år.

Längtar redan till sommarens husbilssemester.

....dom stackarna som flyger till en ö eller ett inhägnat lyxhotell i Bulgarien. Vad har dom sett? .......
Hörrudu, tyck inte synd om oss som ibland kan tycka om att kliva på ett flyg, sen bli vallad till en buss för att bli forslad som boskap till ett hotell som har pool, solstolar och öppen bar... Det är en självvald tortyr ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen