• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V LiFePO4 i vinterdvala

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Luleå
Husbilen med mitt hembyggda 90Ah LFP batteri har stått avställd i garaget sedan hösten -22 utan underhållsladdning av bodelsbatteriet. Jag tog en skärmdump av BMS-appen den 11 november -22 och en till nu, ca. 4,5 månader senare för att få en uppfattning om hur stor självurladdningen blir under en vinteravställning. Temperaturen i garaget där husbilen står har varierat mellan +5 och +15°C under vintern. Batteriet är frånkopplat från yttre last med en huvudbrytare så det enda som drar ström är batteriets BMS.
Här är resultatet:
battapp2.jpg
 
Det var en väldigt liten skillnad!
Kollade mina batterier nyss, de har minskat från 13,3 till 13,1 sedan mitten av oktober.
Temperaturen har periodvis varit på minussidan men inte under -5
Ja, förvånansvärt liten skillnad.
BMS egen strömförbrukning ser ut så här enligt databladet:
Self-Consumption
Working Consumption: <40µA
Sleep Over-Discharge: <30µA
 
Husbilen med mitt hembyggda 90Ah LFP batteri har stått avställd i garaget sedan hösten -22 utan underhållsladdning av bodelsbatteriet. Jag tog en skärmdump av BMS-appen den 11 november -22 och en till nu, ca. 4,5 månader senare för att få en uppfattning om hur stor självurladdningen blir under en vinteravställning. Temperaturen i garaget där husbilen står har varierat mellan +5 och +15°C under vintern. Batteriet är frånkopplat från yttre last med en huvudbrytare så det enda som drar ström är batteriets BMS.
Här är resultatet:
Visa bilaga 23149
0.9Ah på 4.5 månader, eller 0,9÷(24×30,5×4,5)=0.000273224A, alltså ca 0.27mA om det vore konstant belastning/läck-ström.
Frågan är hur bra BMSen är på att att mäta dessa små strömmar och integrera över så lång tid?
Mvh
Anders
 
Husbilen med mitt hembyggda 90Ah LFP batteri har stått avställd i garaget sedan hösten -22 utan underhållsladdning av bodelsbatteriet. Jag tog en skärmdump av BMS-appen den 11 november -22 och en till nu, ca. 4,5 månader senare för att få en uppfattning om hur stor självurladdningen blir under en vinteravställning. Temperaturen i garaget där husbilen står har varierat mellan +5 och +15°C under vintern. Batteriet är frånkopplat från yttre last med en huvudbrytare så det enda som drar ström är batteriets BMS.
Här är resultatet:
Visa bilaga 23149
Vad betyder den orangefärgade tiden 2.07 resp. 2:05?
Mvh
Anders
 
0.9Ah på 4.5 månader, eller 0,9÷(24×30,5×4,5)=0.000273224A, alltså ca 0.27mA om det vore konstant belastning/läck-ström.
Frågan är hur bra BMSen är på att att mäta dessa små strömmar och integrera över så lång tid?
Mvh
Anders
Det klarar den inte av att registrera, åtminstone inte på mina batterier. %SOC är helt oförändrad under vinterupphållet (med bortkopplade batterier), det är bara den sjunkande spänningen som visar att laddningsgraden minskar. Så efter ett långt uppehåll krävs det en full uppladdning för att få %SOC att återställas till att visa rätt igen.
Strömmätningen i BMS mäter strömmen in i och ut ur batteriet. Jag vet inte om BMS:en strömförsörjs på insidan eller på utsidan av den punkt där mätningen sker, men om BMS:ens förbrukning ligger under mätningens detektionsgräns spelar det ändå ingen roll.
Det kanske finns en kemiskt betingad självurladdning också, som sker utan att någon ström flyter??
 
Den kjemiske selvutlandingen er veldig lav så lenge ladningen er over en meget lav grense. Av denne grunn anbefales for langtidslagring at cellene lades til 50% og all belastning fjernes. Nå kan cellene lagres i mange år uten vedlikehold. Men jeg har overlagret et par 18650 LiIon NMC celler slik at de ikke klarer å ta ladning så en kontroll en gang i året er i praksis et minimum. Celler under 10% SOC tåler ikke lagring! LFP er litt mer tolerant, men under 10% bør lades til minst 50% for lagring frakoblet og helst 80% for tilkoblet lagring. LTO påstås å tåle utladning til 0 og oppladning - har ikke testet dette selv og med prisen på LTO celler så ville jeg behandle de som NMC. LFP og LTO er ikke brennbare, de fleste andre LiIon er mer eller mindre brennbare. Det jobbes med carbonfrie løsninger for de fleste kjemier, dette vil stort sett fjerne brannfaren.
 
Det klarar den inte av att registrera, åtminstone inte på mina batterier. %SOC är helt oförändrad under vinterupphållet (med bortkopplade batterier), det är bara den sjunkande spänningen som visar att laddningsgraden minskar. Så efter ett långt uppehåll krävs det en full uppladdning för att få %SOC att återställas till att visa rätt igen.
Strömmätningen i BMS mäter strömmen in i och ut ur batteriet. Jag vet inte om BMS:en strömförsörjs på insidan eller på utsidan av den punkt där mätningen sker, men om BMS:ens förbrukning ligger under mätningens detektionsgräns spelar det ändå ingen roll.
Det kanske finns en kemiskt betingad självurladdning också, som sker utan att någon ström flyter??

Samma här mitt 123SmartBms klarar inte att registrera dessa små strömmar, men är den verkliga strömmen så liten som är fallet så tar det flera år innan man når en kritisk spänning, inte heller mitt Daly klarar att registrera dessa små strömmar, men mitt JBD gör det enligt appen, liknande som Daniel har.
 
En god BMS med Bluetooth Low Energy (BLE) kan teoretisk legge seg i en dvale og vente på oppvekking over Bluetooth - trekker da i beste fall under 1 uW (microwatt). Dette er under selvutladning på en vanlig alkaline celle. I praksis er det skjelden en ser perfekte implementasjoner som benytter beste BLE chip sett. Har sett dette i enkelte IOT enheter som benytter en knappcelle og fungerer i flere år på en 2032 celle.
 
Så 0.0A och 2:07 (11/11-2022) eller 2:05 (21/3-2023) "Time left" verkar ju väldigt fel
Mvh
Anders
Ja det är ju fel men det handlar nog om den tid som var kvar vid laddning när jag stängde av batteriet innan vintern. (Bilden i första inlägget).
När batteriet är igång med laddning och urladdning så ger tidsangivelsen en fingervisning om den tid som är kvar med aktuell förbrukning och återstående tid vid laddning.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen